Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bij veredelingsbedrijf TomaTech draait het niet alleen om de tomaten

TomaTech, de nieuwe speler op het gebied van de hightech veredeling van tomaten, stelt zijn bedrijf open en is klaar om zijn producten te presenteren. De laatste 10 jaar heeft TomaTech zich gericht op het ontwikkelen van tomatenvariëteiten die voornamelijk bedoeld zijn voor de Mediterraanse markt (Spanje, Italië en Turkije). Onlangs besloot TomaTech zijn aandacht echter meer te richten op de hightech teelt. Toen Wilfred Scheffers, verkoopmanager bij de Nederlandse kwekerij WPK, Ofer Ben Zvi en Favi Vidavski van TomaTech ontmoette, zag hij het potentieel van de TomaTech variëteiten in de Spaanse testkas. WPK besloot vervolgens om "Plantfactory" op te zetten om zo distributeur te worden van TomaTech variëteiten voor de meeste landen in Noord-Europa.
 
"Ons enige doel is om mensen blij te maken met onze tomaten," vertelt Ofer Ben Zvi van TomaTech. "De consumptie van goed smakende tomaten neemt toe: mensen vinden voeding, en vooral goede voeding, steeds belangrijker. Ze eten minder suiker en bewerkte voedingsmiddelen. Tomaten passen bij de levensstijl van het toekomstige decennium. Mensen willen dat hun tomaten verschillende vormen, groottes, kleuren en een betere smaak hebben. En wij willen dit aan hen leveren."
 
Ze begonnen met het opzetten van een uitgebreid platform van genetisch materiaal en nu, na vele jaren van ontwikkeling en veredeling, is het in Israël gelegen bedrijf klaar om te beginnen. Met hun vele variëteiten en innovatieve concepten hebben ze een unieke strategie ontwikkeld om dit te bereiken.
 
 
Nieuwe medium trossen
Het westen van Nederland is de "Silicon Valley" van de hightech tomatenteelt. Hier hebben TomaTech en Plantfactory dan ook hun demokas geopend waar ze telers en partners ontvangen en rondleiden. 
 
Met een breed assortiment en een helder doel om telers, partners en consumenten te helpen, is het bedrijf nu klaar om zaken te doen binnen de industrie. Nu ze hun aandacht richten op het midden-cherry tot grote tomatensegment, hebben ze een smaakvol, aromatisch en kleurrijk assortiment ontwikkeld - inclusief de twee nieuwe medium trostomaten "Savorino" & "FlavorTom". 
 
"Ze hebben niet alleen een mooie kleur en een heerlijk aroma, maar ook een heerlijk smaak en een hoge brix-waarde. Dit seizoen worden ze bovendien voor het eerst op de markt gebracht. Het is echter goed om te benadrukken dat er een slimme strategie achter de verschillende producten zit, en dat het niet alleen om de tomaten gaat.
 
 
Jaarrond product
"Retailers hebben jaarrond vraag naar stabiele producten, onafhankelijk van het seizoen of de seizoensomstandigheden. Daarom geloven we in het belang van het produceren van dezelfde in tomaat in verschillende klimaten: een tomaat die in een Mediterraans klimaat wordt geteeld moet dezelfde kenmerken hebben als die uit een kas in bijvoorbeeld Noord-Europa," legt Dr. Favi Vidavski, hoofd R&D bij TomaTech en een van de oprichters van het bedrijf. "We richten ons op de eindconsument en hoe we hen blij kunnen maken met een product. Vanuit dit punt werken we terug, totdat we de variëteit hebben gekweekt waarmee we dit kunnen bereiken." 
 
Een van de voorbeelden van dit concept is de cocktailtomaat Oxheart. Door zijn bijzondere vorm is het een zeer herkenbaar product, en bovendien geschikt om in verschillende klimaatomstandigheden te telen. Ook hun Italiaanse 'pizza tomaat', "Pommodori" is hier een goed voorbeeld van. "Oorspronkelijk werd deze variëteit in Sicilië geteeld, maar dankzij het kweekproces kunnen we ze nu in een verwarmde omgeving telen en een langere houdbaarheid garanderen. Op deze manier kan de variëteit bijvoorbeeld ook in Nederland en Canada worden geteeld, zonder dat de organoleptische parameters verloren gaan: een stevige, zaadloze tomaat, zoals de consument graag wil." 
 
 
 
Smaak draait niet alleen om brix
Het moge duidelijk zijn; Smaak is een belangrijk onderwerp voor het bedrijf. "We willen aromatische producten kweken die vol smaak zitten." Een voorbeeld hiervan is hun rode mini-pruimtomaat, een variëteit die de laatste flink aan populariteit heeft gewonnen op de Britse retailmarkt onder de merknaam Sugardrop. De veredelaars leggen uit hoe de smaak, die uit vele componenten is opgebouwd, de tomaat onderscheid van de anderen op de markt. "We weten dat de brixmeting een belangrijk hulpmiddel is voor de sector, maar ook de organoleptische kwaliteiten zijn belangrijk voor de consument en de koper. Zo smaken twee tomaten, beide met een brix-waarde van 9.5, compleet verschillend door de veranderlijke componenten. Dat is wat we op de markt brengen.
 
 
Geen trucje
Hoewel hun focus op de eindconsument ligt wordt de rest van de keten, en vooral de telers, ook niet vergeten. "Hoewel we begrijpen wat de consument wil, begrijpen we ook wat telers nodig hebben en vinden we het belangrijk om hieraan te voldoen. Zonder de juiste resistentie of oogst zou een variëteit niet echt zijn, maar trucage. Consumenten moeten van de tomaat kunnen genieten, maar een teler moet geld verdienen met zijn kas. Door de uitdagingen waar telers tegenaan lopen te begrijpen en variëteiten te ontwikkelen die onze beloftes waar maken, zorgen we ervoor dat ook zij lange relaties op de markt kunnen aangaan."
 
De veredelaars ontwikkelen ook concepten om telers en partners binnen de keten te helpen om hun tomaten op de markt te brengen. Dit is eerder dit jaar bijvoorbeeld gedaan met het Toma'Muse concept: Mastronardi Produce (Canada), Stoffels (België), La-Palma (Spanje) en Perfection Fresh (Australië) hebben samen het Toma'Muse concept gelanceerd. Deze "veredelaar – teler" samenwerking is één van de eersten in zijn soort waar de veredelaar eigenaar van de variëteit is, terwijl de telers eigenaar zijn van het Toma'Muse merk in hun eigen markten. We hebben vele telers en bedrijven aangetrokken, en ze richten zich allemaal op het telen van de best smakende tomaten van uitstekende kwaliteit - en wij werken met hen samen om deze concepten op de markt te lanceren. Op deze manier verkopen we niet alleen maar een tomaat, maar brengen we een heel concept op de markt."
 
Voor meer informatie:
Ofer Ben Zvi
TomaTech
+972 522 242 280
 
 
 
Wilfred Scheffers
Plantfactory BV
+31 651 163 371
 
 
 
Publicatiedatum: