Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Schooltuin zorgt ervoor dat kinderen meer van groente houden
Wereldwijd heeft ongeveer 10% van de kinderen overgewicht. Een van de factoren die hierbij een rol speelt, is dat kinderen op jonge leeftijd weinig groente eten. Uit onderzoek van de Universiteit Utrecht, Radboud Universiteit en Adviesbureau Beleef en Weet blijkt dat kinderen die na een groeiseizoen tuinieren in een schooltuin meer gewassen herkennen en groenten lekkerder gaan vinden. De resultaten werden recentelijk gepubliceerd in Food, Science and Nutrition.
In Nijmegen is onderzoek gedaan bij 150 kinderen van 10 tot 12 jaar die deelnamen aan een schooltuinprogramma van 17 lessen. Voordat ze gingen tuinieren hebben ze een vragenlijst ingevuld over het herkennen van gewassen, hun voorkeur voor groente en hun houding ten aanzien van tuinieren, koken en andere buitenactiviteiten. Kort na afloop van het lesprogramma en een jaar later kregen ze precies dezelfde vragen. De resultaten zijn vergeleken met een controlegroep.
Kennis over en voorkeur voor groenten
Door het tuinieren in schooltuinen nam de kennis van 10 verschillende gewassen significant toe. Daarnaast wisten kinderen na het tuinieren beter aan te geven hoe lekker ze bepaalde groenten vonden. Zowel meteen na het tuiniersseizoen als een jaar later was de voorkeur voor groente groter. De voorkeur voor groente is een belangrijke indicator voor de bereidheid om groente te proeven, maar ook voor de dagelijks inname van groente op de lange termijn.
Subsidies om schoolpleinen te vergroenen
Op dit moment worden door verschillende provincies subsidies uitgegeven aan scholen om hun schoolpleinen te vergroenen. 'Hier liggen kansen om bij het herinrichten van schoolpleinen ook een deel te ontwikkelen als moestuin. De moestuin is een rijke leeromgeving en een mooie context om ook andere vakken, zoals rekenen en taal aan bod, te laten komen', aldus Annerie Rutenfrans van Adviesbureau Beleef en Weet.