Bulgarije: Maxima Grupe plaatst voor €5 mln aan obligaties
Lidl opent mogelijk eerste vestiging in Servië
Volgens anonieme bronnen gaat Lidl in oktober zijn eerste winkel in Servië openen. Lidl zelf weigert op dit moment nog om exacte details over de plannen voor uitbreiding in Servië vrij te geven. Volgens de bronnen heeft Lidl al bestellingen geplaatst bij Servische leveranciers. Gezien Lidl begonnen is met het afzetten van producten met een kortere houdbaarheid, zou dit betekenen dat de opening van de eerste vestiging binnenkort moet gebeuren. In juni opende Lidl in het bijzijn van de Servische president een groot distributiecentrum in Stara Pazova.
Union Coop sluit overeenkomst voor groot retailproject in Dubai
De retailer Union Coop heeft een investeringscontract getekend met de Dubai Silicon Oasis Authority (DSOA), een overkoepelend orgaan voor het industrieterrein Dubai Silicon Oasis. Union Coop gaat hier een commercieel centrum opzetten met een waarde van AED94,4 miljoen (€22,1 miljoen). Het centrum al bestaan uit een gedeeltelijk ondergrondse parkeergelegenheid en een begane grond met een aantal winkels. Op de eerste verdieping wordt een hypermarkt van Union Coop opgezet met een winkelruimte van 5.600 vierkante meter. Het investeringscontract is ondertekend door Union Coop-CEO Khalid Humaid bin Dibal al Falasi en de onder-CEO van DSOA, Juma Al Matrooshi.
Bron: arabianbusiness.com
India: Metro plant online groothandelsplatform
De Indiase tak van Metro is van plan om een online groothandelsplatform op te zetten voor zogeheten kirana-winkels. Metro Cash and Carry India Pvt. Ltd. wil dat voor het einde van dit jaar het e-commercekanaal online gaat. Volgens CEO Arvind Mediratta kunnen buurtwinkels en kirana-winkels de mogelijkheid krijgen om hun bedrijfsvoering achter de schermen te integreren met de groothandelszaak. Hierdoor is Metro beter in staat de inventaris bij te houden en efficiënt de winkels van nieuwe voorraad te voorzien.
Bron: bloombergquint.com
Carrefour opent nieuwe hypermarkt in Madrid
Carrefour heeft zijn tweede Spaanse hypermarkt geopend in Madrid. De Franse retailer heeft nu in Spanje 13 winkels die 24 uur per dag open zijn. Dit netwerk is onder te verdelen in 11 supermarkten en twee hypermarkten. Carrefour gaf aan dat het bedrijf met het 24-uursformat zowel handelsliberalisering ondersteunt als consumenten tegemoet komt die buien normale uren boodschappen willen doen. Volgens de retailer is de nieuwe locatie in Madrid de eerste in deze stad die 24 uur per dag open is. Ook is bij de nieuwe locatie een online kanaal en een afhaaldienst voor handen.
Bron: retailanalysis.igd.com
Roemeense retailomzet stijgt in juli met 5,3%
De omzet van de Roemeense retailsector is in juli jaar op jaar met 5,3% gestegen. Dit blijkt uit informatie van het Roemeense Institutul National de Statistica. In vergelijking met de vorige maand was de omzet met 5,4% toegenomen. Over de periode van januari tot juli was er sprake van een omzetgroei van jaar op jaar 6,4%. In vergelijking met de vorige maand steeg de omzet van voedingsmiddelen, dranken en tabak met 4,4%, terwijl die van non-foodproducten met 4,5% toenam. De omzet van brandstof steeg met 8,6%.
Bron: esmmagazine.com
Amazon India in Hindi
Amazon is de eerste online retailer in India die zijn diensten in het Hindi aanbiedt. Hindi is de meest gesproken taal in India. Consumenten kunnen nu bij de mobiele site en Android-app van Amazon kiezen voor Hindi. De taal wordt binnenkort ook toegepast de mobiele app voor Apple en de eigen website. Amazon loopt hiermee voor op de concurrentie. Flipkart, Paytm Mall en Snapdeal maken vooralsnog geen gebruik van lokale Indiase talen bij hun online diensten. Volgens Amazon India-onderdirecteur Manish Tiwary is het Hindi van cruciaal belang om de volgende 100 miljoen potentiële klanten in de Indiase markt aan te kunnen spreken.
Bron: retailanalysis.igd.com
VS: gebruik van boodschappen-apps gestegen met 50%
Volgend jaar zullen meer dan een op de vijf Amerikaanse volwassenen minstens een keer per maand gebruik maken van een app om boodschappen te bestellen. Dat meldt een nieuwe prognose van het marktonderzoeksbureau eMarketer. Het aantal gebruikers van mobiele retail-apps komt daarmee neer op bijna 23 miljoen mensen, in plaats van de 18 miljoen gebruikers van dit jaar. Meer dan 30 miljoen consumenten zullen mogelijk boodschappen-apps gebruiken in 2022. Volgens analist Patricia Orsini van eMarketer heeft het online supermarktsegment een marktaandeel van slechts 2,8% binnen de totale Amerikaanse e-commercesector. Het online supermarktsegment is echter ook het snelst groeiende segment binnen deze sector. Consumenten voelen zich steeds meer op hun gemak bij het online bestellen van boodschappen, vooral omdat steeds meer retailers afhaaldiensten en specifieke apps aanbieden. Orsini waarschuwt echter wel voor het gevaar van een tegenvallende eerste ervaring. Als het online boodschappen doen van meet af aan niet in de smaak valt, is de kans volgens haar groot dat de consument voorgoed hier een aversie voor ontwikkelt.
VS: Whole Foods-werknemers willen vakbond oprichten
Een groep werknemers bij Whole Foods spoort hun collega's aan om een vakbond op te richten. De groep heeft voor dit initiatief een email rondgestuurd naar Whole Foods-medewerkers in heel de VS. De email is een oproep voor de vorming van een landelijke commissie die de belangen van de werknemers behartigt bij zowel Whole Foods als bij het moederbedrijf Amazon.
Bron: supermarketnews.com
VS: Gristedes voegt zich bij Allegiance Retail Services
De supermarktketen Gristedes Food's gaat zich aansluiten bij de coöperatie Allegiance Retail Services. De supermarktketen van Gristedes bestaat uit 23 locaties in de omgeving van New York. Gristedes is in handen van de in New York gevestigde Red Apple Group. Als Gristedes zich bij de coöperatie aansluit, zou dit de dertigste keten zijn. Het winkelnetwerk van Allegiance zou daarmee neerkomen op 120 locaties. Volgens de CEO van de Red Apple Group, John Catsimatidis, zorgt de samenwerking met Allegiance ervoor dat de positie in New York wordt verstevigd en het assortiment kan worden verbeterd.
Bron: businesswire.com
VS: Costco meldt resultaten voor augustus
Costco had in augustus een netto omzet van $11,0 miljard (€9,5 miljard), oftewel een toename van 12,2% ten opzichte van de $9,8 miljard (€8,4 miljard) van augustus 2017. In het vierde kwartaal had Costco een netto omzetstijging van 5,0%, van $41,4 miljard in 2017 tot $43,4 miljard in dit jaar (van €35,6 miljard tot €37,4 miljard). Over het gehele fiscale jaar had Costco een netto omzet van $138,4 miljard (€119,1 miljard). Dat is een toename van 9,7% ten opzichte van de $126,2 miljard (€108,6 miljard) van vorig jaar.