Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Lidl werkt met influencers aan promotie

Meer winst bij Ierse Spar-winkels 
De BWG Group, die in Ierland als franchisenemer het winkelnetwerk van Spar beheert, had vorig jaar een toename in bruto omzet van 23% tot €2983 miljoen. Het onderdeel BWG Unlimited Company en de dochterondernemingen die daaronder vallen zijn direct verantwoordelijk voor een netwerk aan winkels in Ierland en het Verenigd Koninkrijk. De omzet van de groep nam in de periode van 12 maanden tot september toe van €1,392 miljard tot €1,41 miljard. Van deze omzet werd een deel van 87,5%, oftewel €1,22 miljard, gegenereerd door de Ierse tak. De overige €174,6 miljoen was afkomstig van het Verenigd Koninkrijk. Het aantal werknemers daalde jaar op jaar van 1.940 naar 1.877, terwijl de arbeidskosten iets toenamen van €60,9 miljoen naar €70,79 miljoen. De BWG Group is verantwoordelijk de ketens Spar, Spar Express en Eurospar in Ierland en het zuidwesten van Engeland. Ook beheert de groep de ketens Mace, Londis en XL brands in Ierland. Verder heeft de BWG Group een aantal distributiecentra in Ierland en het Verenigd Koninkrijk, dat de ketens ondersteunt. Daarnaast heeft de organisatie 21 cash & carry-vestigingen onder het merk Value Centre. Deze vestigingen bevinden zich in Ierland en leveren onder andere aan de onafhankelijke retailsector en de horeca.

Bron: independent.ie

Duitsland: Lidl werkt met influencers aan promotie

Lidl is een grootschalige campagne begonnen, waarin vooral gebruik gemaakt wordt van zogeheten influencers. Alle activiteiten van worden online gebundeld onder de hashtag #LidlStudio. Lidl wil met 20 internetpersoonlijkheden een samenwerking voor de lange termijn aangaan. De influencers zullen meer aandacht vestigen op actieweken, promotiecampagnes en speciale producten. De lopende activiteiten zullen door twee verschillende projecten worden aangevuld. De influencers die aan de campagnes mee gaan werken zijn onder andere Riccardo Simonetti, Valentina Pahde, Shanti Joan Tan en Patrizia Palme. Deze mensen zullen onder andere te zien zijn via het Instagram-account van Lidl, waar ze zijn geïntroduceerd met de hashtag #spottedatlidl.
Bron: fashionnetwork.com

Omzetgroei voor Japanse retail in juli hoger dan verwacht
De Japanse retailomzet is voor de negende maand op rij jaar op jaar toegenomen. De omzet valt hoger uit dan analisten hadden verwacht. Analisten van Reuters gingen gemiddeld uit van een omzetgroei van 1,2%, terwijl deze in juli in werkelijkheid neerkwam op 1,5%. In juni nam de omzet met 1,7% toe. Als de omzetgroei van juli echter wordt aangepast op de effecten van het seizoen, zou de omzet maand op maand met slechts 0,1% zijn toegenomen. In juni stond deze omzetgroei nog op 1,4%.
Bron: reuters.com

Chinees bedrijf neemt mogelijk aandeel in Metro over 
Het Chinese Fosun International is volgens anonieme bronnen in overleg om mogelijk een aandeel in de Duitse groothandelaar Metro over te nemen. Het zou gaan om een aandeel van 9%, oftewel €426 miljoen, dat nu nog in handen is van het bedrijf Ceconomy AG. Als gevolg van de geruchten is de aandelenkoers van Metro gestegen. Ook zijn er misschien nog andere partijen met interesse in een overname, waaronder investeringsbedrijven. De gesprekken zouden nu nog in een pril stadium zijn en zouden een gerede kans hebben om niet tot een daadwerkelijke overname te leiden. Zowel Metro, Fosun als Ceconomy weigeren commentaar.
Bron: bloomberg.com

Australië: Omzet van Metcash neemt weer toe
Metcash-CEO Jeff Adams heeft bij investeerders aangegeven dat de omzet van het groothandelsbedrijf aanhoudend is verbeterd. Eerder meldde het bedrijf over het fiscaal jaar van 2018 een verlies van AU$149,5 miljoen (€92,7 miljoen). De reden hiervoor was een tegenvaller van $352 miljoen (€218,2 miljoen) in verband met het wegvallen van de keten South Australian Drakes Supermarkets als klant voor een van de distributiecentra van Metcash. In het fiscale jaar van 2019 tot nu toe is de omzet steeds minder hard gedaald. De omzet van de categorie voor drank is toegenomen dankzij een aantal nieuwe afnemers. Ook is de doe-het-zelf-categorie in omzet gestegen, hoewel dit met een trager tempo is gebeurd dan in de eerste helft van het fiscaal jaar 2018. De omzet van voedingsmiddelen zal volgens Adams in 2019 onder druk komen te staan door een investering in groeimogelijkheden van $10 miljoen (€6,2 miljoen) van dochteronderneming IGA. De investering zal uiteindelijk echter leiden tot een hogere winst. Ook heeft Metcash in bedrijfskosten weten te besparen.
Bron: insideretail.com.au

Maleisië: 7-Eleven heeft toename in kwartaalwinst van 29,4%
De Maleisische tak van 7-Eleven Malaysia had in het tweede kwartaal een toename in netto winst van 29,4% tot RM13,13 miljoen (€2,74 miljoen). In dezelfde periode van vorig jaar stond de winst op RM10,15 miljoen (€2,12 miljoen). De reden voor de hogere winst is het hogere bruto winstmarge. De omzet steeg slechts marginaal met 0,4% van RM555,21 miljoen naar RM557,63 miljoen (van €115,8 miljoen naar €116,3 miljoen). De omzetgroei kwam tot stand dankzij nieuwe winkeluitbreidingen en verbeterde promotieacties. De bruto winst steeg met 2,2%, oftewel RM4 miljoen (€830.000), tot RM183 miljoen (€38,2 miljoen) door de stijging in omzet en de verbetering van 0,6 percentagepunten van het bruto winstmarge.
Bron: retailnews.asia

Spanje: DIA sluit zich aan bij inkoopalliantie
DIA Group heeft zich aangesloten bij de inkoopalliantie Horizon International Services. De Spaanse retailer wil op deze manier zijn onderhandelingspositie tegenover leveranciers verbeteren. Horizon International Services werd in juni aangekondigd als een samenwerkingsverband van een aantal grote Europese retailers, waaronder Auchan Retail, Casino Group en Metro. Het is verder de bedoeling van de organisatie dat het gezamenlijk beleid geen gevolgen heeft voor de huismerken van de aangesloten retailers. Ook zullen alle aangesloten retailers verder onafhankelijk van elkaar in bedrijf blijven. Horizon International Services wacht nog op toestemming van de mededingingsautoriteiten in de landen waar de organisatie actief is. 
Bron: diacorporate.com

Amazon krijgen hogere rating van Morgan Stanley
De aandelenkoers van Amazon stond onlangs op een hoogtepunt. Mogelijk wordt Amazon na Apple het tweede Amerikaanse bedrijf dat een marktwaarde bereikt die hoger is dan $1 biljoen (€860 miljard). Morgan Stanley heeft zijn adviesprijs voor Amazon-aandelen verhoogd in verband met de grotere omzetmarges en de dominante rol van Amazon op het gebied van cloud omputing. Morgan Stanley-analist Brian Nowak verhoogde de prijs met 35% tot $2.500 (€2.146). Daarmee wordt de totale waarde van Amazon geschat op $1,2 biljoen (€1,03 biljoen). Volgens Nowak kunnen investeerders op de korte termijn meer winst verwachten dankzij de omzet die door Amazon wordt gegenereerd met advertenties, webservices en lidmaatschappen.
Bron: thestreet.com

VS: Walmart installeert eerste oplaadpunt voor elektrische auto's
Walmart heeft bij een eigen supercenter in Breaux Bridge in Louisiana voor het eerst een oplaadpunt voor elektrische auto's geïnstalleerd. Het oplaadpunt wordt bediend aan de hand van een touchscreen, waar de consument met creditcard voor het opladen van de auto betaalt. Vervolgens wordt de auto binnen 10 tot 30 minuten volledig opgeladen. Via tekstberichten kan de status van het opladen in de gaten worden gehouden. De installatie van het oplaadpunt is onderdeel van een groter initiatief om oplaadpunten aan te bieden. In de komende jaren komen er bij honderden Walmart-locaties meer van dit soort stations te staan.
Bron: katc.com

VS: Publix breidt distributie van biologisch assortiment uit 
Publix gaat zijn biologisch assortiment GreenWise vermarkten bij een groter aantal winkels die specifiek op dit huismerk zijn ingesteld. Hierdoor komt dit assortiment bij twee keer zoveel supermarkten terecht. GreenWise werd in 2003 gelanceerd als huismerk in reactie op de stijgende vraag naar biologische producten. In 2007 werd specifiek voor dit huismerk een winkelformat geïntroduceerd in Palm Beach Gardens in Florida, waarna in 2008 meer van dit soort winkels werden geopend in Boca Raton en Tampa. Binnen jaar tijd moeten er nu meer winkels volgens dit format worden geopend in Florida en South Carolina. Publix is als supermarktketen de marktleider in het zuidoosten van de VS. De keten heeft meer dan 1.200 winkels in de staten Alabama, Florida, Georgia, Tennessee, Virginia en North en South Carolina.
Bron: organicauthority.com

VS: Tops sluit 10 winkels
Tops Markets gaat als onderdeel van een reorganisatieproces voor het einde van november 10 slecht presterende winkels sluiten. Tops is bezig met de reorganisatie om een faillissement af te wenden. Voordat besloten werd tot het sluiten van de winkels werd eerst uitvoerig gekeken naar het winkelportfolio van Tops. Volgens Tops wordt er verder gefocust op het versterken van de financiële positie, zodat er meer in de overgebleven winkels kan worden geïnvesteerd.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Kroger breidt met Instacart uit naar 75 nieuwe markten 

Kroger gaat zijn mogelijkheden voor thuisbezorging via Instacart uitbreiden naar 75 nieuwe markten. Voor eind oktober moet het bereik van de bezorgdienst aanzienlijk zijn verbeterd. Door de uitbreiding wordt het online bereik van Kroger effectief met 50% vergroot. Thuisbezorging zal door de uitbreiding bij meer dan 1.600 winkels van het totale netwerk van Kroger van 2.800 filialen voor handen zijn. In eerste instantie wordt uitgebreid bij winkels in de omgeving van Atlanta, Nashville en Memphis.
Bron: digitalcommerce360.com
Publicatiedatum: