Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Franse producten winnen aan populariteit in Zwitserland

Op de groothandelsmarkt van het Zwitserse Zürich werden altijd unieke Italiaanse specialiteiten aangeboden. Sinds enkele jaren is het enthousiasme voor Franse groenten en fruit bij de klanten en restauranthouders echter toegenomen. Marco Haegeli, medewerker en familie van de gespecialiseerde groothandel Haegeli Karl Erben AG, vertrouwt sinds enkele jaren ook op allerhande premiumproducten uit de belangrijkste Franse teeltgebieden. Onder de huidige kanshebbers zijn pruimen en kardinaal artisjokken.


Reine Claude pruimen uit Franse boomgaarden

Seizoensstart
In het magazijn van het groothandelsbedrijf worden de Reine Claude pruimen momenteel klaargemaakt voor verzending. Sinds de eerste leveringen, een jaar geleden, is depruimenhandel bijzonder succesvol en neemt de vraag enorm toe. "Het seizoen van dit jaar begon twee weken geleden. Er was al wel een ander ras beschikbaar, maar dat was een vroeg ras die goedkoper is dan de echte Reine Claude. De smaak was niet echt goed en daarom heb ik besloten te wachten tot de Reine Claude op de markt kwam", zegt Haegeli.

Kardinaal artisjokken
In tegenstelling tot veel andere producten kunnen pruimen het hele seizoen worden geïmporteerd. Bovendien waren er geen problemen met de beschikbaarheid, terwijl in Italië en Spanje het weer voor veel problemen heeft gezorgd.

Parallel aan de pruimen, observeert de grote Zwitserse leverancier nog een andere interessante trend want ook de artisjokken uit Frankrijk nemen toe in populariteit. Er zijn twee belangrijke hoofdrassen, namelijk de Castel en de Kardinaal. "Dit jaar is de Castel-artisjok niet zo goed als de Kardinaal. Ondanks de hoge temperaturen hebben we het laatstgenoemde ras van de beste kwaliteit continue kunnen verkrijgen zonder problemen. Daar verbaasde ik me enigszins over", zegt Haegeli.


Kardinaal artisjokken in duurzame houten kratten

Consumptie in de zomer
Naast het verschil in pruimen zijn er ook verschillen tussen de Franse en Italiaanse artisjok. Ten eerste zijn de Franse rassen groter dan de Italiaanse, tot wel 500-600 gram per stuk. Ten tweede hebben beide landen een heel ander groeiseizoen. In Italië is het een winterproduct, de oogst start in september en het seizoen duurt tot maart/april. In Frankrijk is het andersom en loopt het seizoen meestal van eind maart tot september. "Zodra de Fransen hun seizoen beëindigen, halen wij artisjokken uit Spanje voordat de Italianen beginnen met hun seizoen. In Zwitserland is de markt voor artisjokken in de zomer wat rustiger, maar in de winter is het maar de vraag of we al onze klanten van artisjokken kunnen voorzien", zegt Haegeli.



Knoflook
Karl Haegeli Erben AG is een familiebedrijf in Zürich, dat al meer dan 85 jaar actief is in de AGF-, catering- en groothandel. Het levert verse groenten en fruit aan restaurants, hotels, ziekenhuizen, kantines, cafés en scholen en daarnaast levert het kant-en-klare en diepgevroren producten. Tot een paar jaar geleden was de productportfolio vooral gericht op Italiaanse groenten- en fruitspecialiteiten en tegenwoordig neemt Frankrijk een belangrijke plek in. Naast de genoemde specialiteiten is roze knoflook uit Frankrijk ook een interessant product. Over ongeveer drie weken zal dit beschikbaar zijn en er wordt verwacht dat het tot maart zal worden aangeboden.



Voor meer informatie:
Karl Haegeli Erben AG
GF: Marco Haegeli
Würzgrabenstrasse 6
8048 Zürich 
Tel. +41 44 439 78 00
Fax. +41 44 439 78 09
Publicatiedatum: