Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Duitse vraag naar fairtrade stijgt
In een recent artikel schrijft het Duits Centrum voor Voeding (BZfE) dat de vraag naar fairtrade producten in Duitsland in de afgelopen jaren is gestegen. BZfE is een overheidsinstantie die voornamelijk wetenschappelijk onderbouwde informatie over voeding richting de consument communiceert.
Fairtrade
Het BZfE-artikel verwijst naar een enquête uitgevoerd door het Forum Fairer Handel, de Duitse fairtrade organisatie, waaruit blijkt dat inmiddels twee derde van Duitse consumenten in meer of minder mate fairtrade producten kopen; in 2009 waren dat nog maar 44%. De typische consument van fairtrade producten is vrouwelijk met een leeftijd tussen de 40 en 49 en een relatief hoog inkomen.
Niet alleen de consumptie van fairtrade producten is verhoogd, maar ook de inkoopplek is veranderd: in 2009 kocht de helft van consumenten hun fairtrade producten in speciale fairtrade winkels (Weltladen), tegenwoordig is dat nog maar 8%. Nu koopt de consument fairtrade producten primair in de supermarkt (73%) en bij discounters (64%), gevolgd door drogisten (26%) en biologische- en reformwinkels (24%).
De Duitse respondenten gaven aan fairtrade producten te kopen vanwege het voorkómen van kinderarbeid, eerlijke prijzen voor producenten, kwaliteit en duurzaamheid. 9% van Duitse consumenten gaf in de enquête aan dat zij nooit fairtrade producten (zullen) kopen, redenen hiervoor zijn de hogere productprijzen, dat zij te weinig weten over het thema fairtrade, of dat zij niet geloven dat fairtrade echt een effect heeft.