Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Internationale journalisten op excursie van ‘Field to Fork’ in Westland

Vorige week bezochten bijna tweehonderd journalisten uit ruim veertig landen het congres Dutch Roots. Vanuit Wageningen waaierde de groep uit over heel Nederland om het evenement gezamenlijk af te sluiten in Noordwijkerhout. Nederland organiseerde het congres dat jaarlijks op de agenda staat van de International Federation of Agricultural Journalists (IFAJ).

De lezingen vonden plaats in het Wisdom & Wonder Paviljon in Wageningen. Dit paviljoen host een jaar lang diverse activiteiten in het kader van honderd jaar Wageningen Universiteit. De excursies gaven een inkijkje in alle schakels binnen de agrarische sector van veeteelt tot stadstuin, van zorgboerderij tot bloemenveiling en van groentehandelaar tot pluimveespecialist.


Start van de tour bij het Trial Center Tomato



Smaak
GroentenFruit Huis verzorgde in samenwerking met Rijk Zwaan, Koppert Cress, Nature's Pride en World Horti Center één van de excursies onder de noemer 'Produce from Field to Fork' op zaterdag 14 juli jl. De tour startte bij het Trial Center Tomato van Rijk Zwaan in Kwintsheul. Hier stonden Steven van Paassen en Leo van Meurs, verantwoordelijk voor respectievelijk marketing en het Trial Center zelf, de journalisten te woord. Daarbij toonden de journalisten veel interesse voor innovatieve veredelingstechnieken, de ketenaanpak van Rijk Zwaan en de productiemethode. Ook werd er rijkelijk gebruik gemaakt van de mogelijkheid om alle uitgestalde rassen te proeven. Want een goede smaak, laat een onuitwisbare indruk achter, zo is gebleken.


Verbazing bij Koppert Cress



Verbazing
Smaak was een terugkerend onderdeel tijdens de tour. Bij Koppert Cress in Monster stonden Stijn en broer Jens Baan in de startblokken om de journalisten te vertellen over het ontstaan van Koppert Cress, de marktbenadering die is gericht op het creëren van vraag van chefs in de horeca en het belang van gezonde voeding voor de hele maatschappij in het kader van gezondheid en duurzaamheid. Tijdens de ronleiding waren de journalisten zichtbaar onder de indruk van de high-tech oplossingen op het teeltbedrijf en tijdens de proeverij van verschillende cressen vielen ze van de ene verbazing in de andere. Afsluitend genoot het gezelschap hier van een groenterijke lunch in het Rob & Bob bedrijfsrestaurant, realisatie van de bedrijfsfilosofie van Koppert Cress waarbij medewerkers gezonde voeding krijgen. Tijdens de lunch eten ze gemiddeld 150 gram groenten , ruim de helft van de benodigde 250 gram per dag.


Verleiding bij Nature's Pride


Verleiden
Van de cressen ging de toer verder naar Nature's Pride waar directeur Fred van Heyningen de journalisten een inkijk gaf in het ontstaan van Nature's Pride in 2001 en de ontwikkeling tot heden. In zeventien jaar tijd groeide het bedrijf uit van eenmanszaak naar miljoenenbedrijf waar producten uit meer dan zeventig landen in meer dan vijfduizend verschillende verpakkingen worden in- en verkocht. Van Heyningen benadrukte het belang van lange termijn relaties met leveranciers en de inspanningen die het bedrijf pleegt om te zorgen voor goede arbeidsomstandigheden. De strategie van Nature's Pride is Europese consumenten te verleiden om mooie producten te eten. Naast goede smaak, kwaliteit en het rijpen van producten waardoor ze 'ready to eat' in de supermarkt worden aangeboden, doet Nature's Pride veel inspanningen om de producten ook in aantrekkelijke verpakkingen aan te bieden en te voorzien van bijvoorbeeld recepten.


Einde van de tour bij het World Horti Center

Innovatie
De toer eindigde in het World Horti Center. Ondanks de complete rust op deze eerste dag van de zomervakantie in de regio midden-Nederland, liet ook het World Horti Center een onuitwisbare indruk achter bij de journalisten. De combinatie van techniek, mooie bloemen en planten en zoveel innovaties onder één dak, werd door de journalisten beoordeeld als 'very interesting and unique'. Erwin Cardol, directeur van de Demokwekerij gaf een introductie over het ontstaan van het World Horti Center en vertelde iets meer over de unieke samenwerking tussen bedrijfsleven, onderzoek, onderwijs en overheid. Sjef Verschuren van Q Westland vertelde heel kort over de innovatieve ledverlichting op basis van het totale zonlicht spectrum waarbij ook significante energiebesparingen worden gerealiseerd. Op de beursvloer kon hij in de demoruimte van Q Westland goed het effect van de verlichting laten zien. Erik Persoon van Forever Plants gaf tenslotte nog een inkijkje in de planteteelt met een bedrijfsfilmpje waarin het productieproces in beeld werd gebracht en aansluitend een rondleiding over de beursvloer met diverse soorten bloemen en planten die tevens dankbaar dienden als foto-object.


Volgen
Alles bij elkaar hebben de bedrijven die hun deuren op deze zonnige zaterdag hebben geopend voor de journalisten vanuit onder andere Australië, USA, Noorwegen, Roemenië, Benin en Oostenrijk een onuitwisbare indruk achtergelaten op de journalisten. De resultaten van het bezoek proberen we uiteraard te volgen.







Publicatiedatum: