Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Groeiende onlinemarkt vraagt andere productdata

Tholen – Online verkopen nemen een vlucht en retailers zetten hier steeds meer op in. Om daarmee succesvol te kunnen zijn hebben de supermarkten veel data nodig over producten. Denk aan de omvang van een product of het gewicht. "De retail is bezig om de datakwaliteit te verbeteren, want die hebben ze nodig voor de onlineverkopen," vertelt Johan den Engelse van Frug I Com. Die vraag naar data werkt door bij de handelsbedrijven en biedt kansen om bedrijfsprocessen te optimaliseren. Dit optimalisatieproces valt onder het GS1 programma DatakwaliTijd 2.0 in AGF.

"We hebben de afgelopen tijd hard gewerkt om de nieuwe spelregels toe te passen voor de sector. AGF heeft enkele specifiek zaken waar de eisen op aangepast moesten worden," vertelt Johan. Frug I Com werkte hierin samen met GroentenFruit Huis en GS1. Een voorbeeld: De maat van het product bepaalt in veel gevallen in de sector de maat van de verpakking. "Dat speelt in vers heel erg, maar in andere sectoren minder."



Meer data nodig voor online verkopen
Retailers hebben andere of betere data nodig over de producten, niet alleen om mechanisatie, full scanning en digitaal category management mogelijk te maken, ook voor de groeiende online verkopen is deze data noodzakelijk. De maten van de producten zijn bijvoorbeeld nodig om uit te rekenen of een doos voor een online bestelling vol is. Ook eist de Europese wetgeving (Vo.1169/2011) dat de productinformatie die op de labels staat eveneens online beschikbaar is voor consumenten. Door de data aan het product te koppelen, worden fouten voorkomen en kan de data direct online geplaatst worden.

Daarnaast moet de juiste informatie op het etiket staan. "Logisch, onvolledige of incorrecte data leiden tot verstoringen in de keten, bijvoorbeeld een pallet die niet past in een distributiecentrum of een verkeerde barcode die kan leiden tot verstoringen in de winkel," vervolgt Johan. "Met die juiste informatie kunnen ook handelsbedrijven hun supply chain optimaliseren."

In het huidige project ligt de focus nog op de Nederlandse retail. De veranderingen zijn dan ook vooral van belang voor bedrijven die rechtstreeks met de supermarkten zaken doen. "Voor andere partijen is het nu nog minder een issue, maar het is ook voor die bedrijven belangrijk om de stamdata op orde te hebben." Ook andere bedrijven in de sector kunnen de data opvragen.

Europese normen
Binnen Europa wordt met GS1 organisaties, retailers en AGF-bedrijven gewerkt aan verdere harmonisatie van artikel stamdata. In vakjargon het AGF-profiel van de GS1 GDSN-standaard genoemd. "Die harmonisatie gaat steeds verder. Als je nu alles op orde hebt voor de Nederlandse retail, heb je het ook op orde voor de Europese supermarkten," vertelt hij. "Bovendien loopt GS1 Nederland met het programma DatakwaliTijd 2.0 voor Levensmiddelen & Drogisterij voorop in Europa. Hiermee wordt de kwaliteit van data binnen de GDSN-standaard geborgd." Na de aanstaande harmonisatie in de Benelux medio augustus 2018 gaat waarschijnlijk ook Scandinavië gebruik maken van het AGF-profiel. In Duitsland werkt EDEKA al met het AGF-profiel van de GDSN-standaard. "Voor AGF-specifieke zaken werken we aan Europese en internationale codelijsten," legt Johan uit. Dat betekent dat wie de codes voor de Nederlandse retail op orde heeft, ook aan de eisen van Europese supermarkten voldoet. "Je spreekt dan dezelfde taal," verduidelijkt Johan.

De meeste bedrijven in de sector zijn zich nog onvoldoende bewust van het belang van een goede datakwaliteit. "Het begint meer en meer te komen, we zien dat de sector een goede ontwikkeling doormaakt." Doordat voldoen aan DatakwaliTijd 2.0 vanuit de retail nog geen keiharde 'license to deliver' is, is er een beperkt commercieel belang. "Daardoor zie je dat het niet altijd voldoende aandacht krijgt binnen bedrijven. Een ander label is binnen een dag geregeld, maar met data is dat anders en duurt het langer," illustreert Johan. Toch moeten bedrijven hier meer werk van maken om niet de boot te missen. "Bedrijven die vroeg instappen hebben de tijd om alles goed op orde te krijgen. Er komt een tijd dat het wel noodzakelijk is om alle data op orde te hebben."

"Ga er mee aan de slag en zorg dat je het op orde hebt," adviseert Johan. Niet alleen omdat de concrete vraag uit de retail er ligt, maar ook omdat bedrijven er zelf profijt van kunnen hebben. "Het heeft impact op het proces, maar als je het goed op orde hebt, krijg je een beter inzicht in de bedrijfsprocessen, kun je betere beslissingen nemen en kun je de efficiency verhogen," sluit Johan af.

Om bedrijven te informeren over de nieuwe standaard trekken Frug I Com, GroentenFruit Huis en GS1 het land in om tijdens verschillende bijeenkomsten tekst en uitleg te geven. Vertegenwoordigers van retailers PLUS Retail, Detail Result Groep, Jumbo en Superunie zijn aanwezig bij een van deze bijeenkomsten. Hieronder een overzicht van de geplande bijeenkomsten:

22 maart bij Koninklijke FruitMasters te Geldermalsen
Adres: Deilseweg 7, 4191 NX Geldermalsen, Veilingkantoor

27 maart bij Terra Natura International (TNI) te Maasdijk
Adres: Honderdland 411, 2676 LV Maasdijk

5 april bij Royal ZON te Venlo
Adres: Venrayseweg 104, 5928 RH Venlo

Inloop vanaf 13.30 uur, aanvang programma 14.00 uur.

Meer informatie:
Frug I Com
datakwaliteit@frugicom.nl