Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Framboos: van inhoudsstof tot hype

Tholen - De consumptie van frambozen zit nog altijd in de lift. Maar hoe is de framboos eigenlijk op de kaart gezet? Biochemisch onderzoeker Jules Beekwilder van de Wageningen University & Research (WUR) heeft het van dichtbij meegemaakt en volgt de framboos nog altijd. Ruim 10 jaar geleden publiceerde hij dat frambozen een heel speciaal stofje in vrij grote hoeveelheden aanmaken. Het is in bijna geen ander fruit te vinden maar aan dat stofje, ellagitannine, worden wel super gezonde en medicinale eigenschappen toegedicht.

Hype
"Net als vitamine C werkt het als een soort 'anti roest', een populaire benaming voor anti-oxidant", vertelt Jules. "Ellagitannines vind je in kleine hoeveelheden in aardbeien en granaatappelen, en verder eigenlijk nergens. We hebben daar een uitgebreide publicatie over geschreven die bijna niemand heeft gelezen maar het persbericht met het gegeven dat de framboos deze inhoudsstof bevatte werd destijds door heel veel media opgepikt. Het werd een echte hype en tien jaar later wordt er nog altijd over geschreven."




Verbanden
De onderzoeker is voorzichtig met het leggen van een causaal verband tussen het WUR onderzoek naar ellagitannines en de als maar stijgende populariteit van framboos. "Het zal wel hebben geholpen. De framboos had al een goed imago en was er als het ware klaar voor. Het biedt iets extra's en je kunt het zo in je mond steken." Verder wijst de onderzoeker er op dat mensen gemiddeld steeds ouder worden en gezond willen blijven. "Ze zijn echt geïnteresseerd in wat voeding kan betekenen voor hun gezondheid. In media wordt daar ook veel aandacht aan gegeven. Onderzoek naar inhoudsstoffen kan helpen om groenten en fruit populair te maken, maar daar hoort dan wel een uitgekiende communicatie en een lekker product bij."

Actueel
Uit cijfers van het GroentenFruit Huis blijkt dat de afzet van frambozen in 2017 ook een vlucht nam. De retailafzet steeg met ruim 35% ten opzichte van 2016. Kansen dus voor bedrijven. BerryWorld (o.a. VK) en Beekers Holding BV (Nederland) zijn onlangs gefuseerd om die marktkansen grootschaliger te kunnen oppakken. Geert de Weert van Advanced Berry Breeding is niet verbaasd over de stijging. Er is afgelopen jaren onder andere geïnvesteerd in nieuwe rassen met betere smaak, kwaliteit en shelf-life. "Aankoop is bijna geen teleurstelling meer en ze zijn nu jaarrond verkrijgbaar. De gezondheidsfactor heeft ook zijn steentje bijgedragen aan deze stijging in de verkoop", vertelde Geert aan AGF.nl.

Voor meer informatie:
Wageningen Universiteit & Research
Jules Beekwilder
jules.beekwilder@wur.nl