Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fors lagere winst voor Fresh Del Monte over 2017

Tholen – De omzet van Fresh Del Monte steeg licht over 2017. Het bedrijf sloot het jaar met een omzet van 4,085 miljard dollar tegen 4,011 miljard dollar een jaar eerder. De toename is vooral te danken aan een hogere omzet in de categorie 'other fresh produce.'

Over het vierde kwartaal kwam de omzet uit op 953,7 miljoen dollar, een kleine daling ten opzichte van de 954,6 miljoen dollar over het vierde kwartaal van 2016. Die lichte daling werd veroorzaakt door een lagere omzet in de bananen en bewerkte categorie. De dalende trend voor deze categorieën werd gedeeltelijk gecompenseerd door een hogere omzet in 'other fresh produce.'

De brutowinst van het bedrijf daalde met ruim 100 miljoen dollar en kwam uit op 331,6 miljoen dollar (2016: 464,4 mln dollar). Dat was vooral het gevolg van een lagere prijs voor bananen en bewerkte producten en hogere distributiekosten voor het overige fruit. De lagere kosten voor zeetransport compenseerde de hogere kosten ten dele.

Het operationeel inkomen komt uit op 152,7 miljoen dollar, een daling ten opzichte van de 244,2 miljoen dollar een jaar eerder. Het vergelijkbaar inkomen staat op 155,1 miljoen dollar (2016: 265,5 mln dollar). Het netto inkomen daalde ook van 225,1 miljoen dollar in 2016 naar 120,8 miljoen dollar vorig jaar.

Toch is CEO Mohammad Abu-Ghazaleh positief: "We zijn tevreden met het momentum voor het diversifiëren van ons assortiment in 2017. We hebben onze aanwezigheid in de wereldmarkt uitgebreid." De directeur wijst op de 18% groei die het assortiment vers gesneden fruit doormaakte. Het bedrijf blijft zoeken naar groeimogelijkheden. Een voorbeeld daarvan is het bod op Mann Packing dat nog open staat.

klik hier om de resultaten te bekijken.