Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Chili: sleutelrol voor duurzame fruitverpakking

De Chileense fruitsector heeft in de afgelopen tien jaar forse uitdagingen gehad. Vanaf het vrijhandelsverdrag met China in 2007 tot de crisis in Brazilië in 2015 en het handelsakkoord van Parijs in 2016 zijn er zowel negatieve als positieve veranderingen geweest voor de Chinese export. Hierbij is de focus van de export verschoven naar Azië en dan vooral naar China. 

Dit is een van de conclusies van de lezing die werd georganiseerd door de Produce Marketing Association (PMA) in samenwerking met Cenem. De lezing gaf een analyse van het afgelopen fruitseizoen en gaf prognoses voor de toekomst. Hierbij werd met name gekeken naar het belang van duurzaamheid in verpakking. In verhouding tot de rest van Latijns-Amerika is Chili vrij vergevorderd op het gebied van duurzaamheid, aldus de Chileense vertegenwoordiger van de PMA, Andres Rodriguez.



Isabel Quiroz van IQonsulting meldde dat de Chileense sector zich goed aan heeft kunnen passen aan de veranderingen in de afgelopen tien jaar. Ze benadrukte daarbij het werk dat is verricht met betrekking tot consumptiedruiven, appelen, kersen en noten. Volgens haar is er vandaag de dag bij deze categorieën sprake van twee vormen van verpakking: een voor grootschalig transport en een die direct bestemd is voor de eindgebruiker. 

"We moeten in staat zijn om slimme verpakking te creëren, die goed aansluit bij de consument. Deze verpakking moet ook aangepast kunnen worden aan de veranderende omstandigheden van de omgeving, zoals bijvoorbeeld aan de temperatuur die vanuit de inhoud van de verpakking toeneemt," aldus Quiroz.

De Chileense sector voor consumptiedruiven heeft volgens Quiroz weinig ruimte om in volume toe te nemen. Er zijn meer nieuwe producerende landen, zoals Peru, Zuid-Afrika, China en zelfs India. Daarom is volgens haar kwaliteit nu van doorslaggevend belang. Nieuwe rassen zoals nieuwe pitloze druiven spelen daarbij een belangrijke rol. Ook moet er volgens Quiroz meer worden gefocust op markten waar kwaliteit van groter belang is, zoals de VS, het Verenigd Koninkrijk en China. Ook moet er worden geïnnoveerd met betrekking tot de verpakking voor consumenten.

De situatie voor appelen lijkt volgens Quiroz op die van consumptiedruiven. Er zijn appelrassen die achterhaald zijn. Daarom moet de Chileense appelsector gokken op nieuwe soorten. Er is bijvoorbeeld onder Aziatische millennials meer vraag naar Granny Smith. In de VS is meer vraag naar appelrassen die na twee weken nog knapperig zijn en dus een verse eetkwaliteit behouden, ongeacht hoe zoet ze zijn.

Mariana Soto is directeur bij Cenem, een branchevereniging voor leveranciers van verpakkingsmateriaal. Volgens haar is er op dit moment meer vraag op de wereldmarkt naar voedingsmiddelen in kwaliteitsverpakking. Deze verpakking maakt gebruik van een aantrekkelijk en milieuvriendelijk ontwerp met duurzaam materiaal dat kan worden gerecycled. De Chileense sector begint verpakking te zien als van groot belang voor de export. Samen met het product zelf en de gebruikte processen is verpakking een van de drie strategische pijlers van elke vorm van export.

Javier Mozo van het bedrijf MM Packaging gaf aan dat er sprake is van een samenwerkingsverband tussen leveranciers van verpakking en fruitexporteurs. Het leveren van verpakking die aansluit bij het seizoen van het fruit speelt daarbij een sleutelrol. "Kersen worden voor vier tot zes weken per jaar geteeld. Wij moeten dan ervoor zorgen dat de verpakking voor de kersen op tijd voor handen is."

"Een goed begrip van het perspectief van grote importeurs in de VS en China is van essentieel belang bij een analyse van de vraag op de wereldmarkt. China en de VS zijn op dit moment de belangrijkste markten voor Chileens fruit," aldus Andres Rodriguez.

Fernando Soberanes van het in de VS gevestigde Giumarra zei dat de belangrijkste factoren voor de Amerikaanse consument neerkomen op kwaliteit en prijs. Om hier goed op in te spelen, moet er goed worden gelet op de belangrijkste trends binnen de Amerikaanse markt, zoals online retail, thuisbezorging en nieuwe technologie. Ook moeten er nieuwe rassen worden ontwikkeld, waarmee op kosten kan worden bespaard. Nieuwe rassen hebben minder water en gewasbeschermingsmiddelen nodig. Ook zorgen ze voor een hogere opbrengst van de oogst en verminderde arbeidskosten.

Ook moet meer werk worden gemaakt van het verkrijgen van certificaten voor biologische teelt en fairtrade. Consumenten worden zich namelijk steeds meer bewust van duurzaamheid. Daarom met er minder plastic in verpakking worden gebruikt en moet er meer biologisch afbreekbare verpakking worden toegepast. Soberanes benadrukte de noodzaak om marketing beter op consumenten aan te laten sluiten. "In de VS willen mensen weten wat het verhaal achter het fruit is. Ze willen de achtergrond van de teler weten en ze willen toegang tot recepten en ideeën voor het gebruik van het fruit."

JP Zhang van de Chinese Eachtake Group gaf aan dat de Chinese markt ondanks de opmars van e-commerce nog steeds voor het grootste deel uit traditionele retailkanalen bestaat. "De markt breidt uit naar middelgrote steden in China, dankzij de economische groei die zich daar afspeelt. De markt moet echter goed worden onderzocht. Op deze manier kunnen kleine importeurs worden vermeden, omdat die een verhoogd risico met het aflossen van betalingen met zich meebrengen.

Zhang adviseerde om nieuwe Chinese markten te verkennen met fruit van premium kwaliteit in grote verpakkingen van 2,5 kilo of meer. Het is daarbij volgens hem belangrijk om continu contact te houden met de retailers. Op deze manier kan belangrijke informatie worden verkregen over het meest geschikte verpakkingsformat. "Eachtake Group onderhoudt altijd goed contact met retailers, zodat de behoeftes van de klant kunnen worden gecommuniceerd met de telers."
Publicatiedatum: