De citrusproducties in het gebied lopen enkele weken voor. Producenten verwachten dan ook dat het seizoen dit jaar dan ook zomaar een stuk eerder afgelopen kan zijn. Daarbij blikken exporteurs ook met gemengde gevoelens terug op de start van het seizoen, waarbij de concurrentie met het overzeese citrus jaarlijks heviger lijkt te worden.
Voor de tweede helft van het seizoen mikken bepaalde exporteurs met late sinaasappelen op de Chinese markt. Dit is alleen mogelijk met premiumkwaliteit, wat met een transittijd boven de 35 dagen nog altijd een uitdaging is. Sommige exporteurs zijn er dan ook alweer mee gestopt, anderen zien er veel kansen in. Het opbouwen van een merk lijkt hierbij het toverwoord. En dan valt er met premium citrus op deze markt ook een meerprijs te maken.
Op de Europese markt, waar het overgrote deel van het Spaanse citrus zijn weg vindt, valt het maken van goede prijzen nog niet mee. Hoewel de citrusproducties dit jaar een stuk lager zijn en de kwaliteit een stuk hoger, valt het voor handelaren niet mee om de hogere prijzen in het veld om te zetten in hogere verkoopprijzen.