Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Senior Heinz Hausmann al meer dan 50 jaar op de Großmarkt Düsseldorf vertegenwoordigd

"„We verkopen 300 pallets kruiden per jaar"

"We verkopen alles wat er op het moment niet beschikbaar is aan Duitse producten. Van Nederlandse appelen tot aan mango's, avocado's en exoten", zegt Heinz Hausmann. Met zijn 72 jaar is hij één van de oudste vakhandelaren op de Großmarkt Düsseldorf. Hij vormt de vierde generatie binnen zijn bedrijf en heeft nog altijd plezier in zijn werk. Zorgen heeft hij echter ook: over de toekomstige Großmarkt bijvoorbeeld. "Ik geef de voorkeur aan een groothandel op een nieuw grondstuk. Hier moet men met teveel richtlijnen rekening houden.''


Eigenaar Heinz Hausmann en zijn kleindochter in het magazijn van het fruithandelsbedrijf

Het aanbod van Hausmann Fruchthandel wordt gekenmerkt door veelzijdigheid. Het assortiment bevat echter ook gewoon appelen: "Wellant verkoopt momenteel het beste. Daarnaast hebben we natuurlijk de gangbare soorten zoals Elstar en Boskoop.'' De prijs van de Elstar-appel ligt momenteel op 5 euro per 7 kg. Trots is Heinz op zijn aanbod aan zuidvruchten: "Momenteel hebben we zoals gebruikelijk in dit seizoen Severa-citroenen uit Spanje. De prijs schommelt rond de 20 euro per 15 kg. Ook Italiaanse kruiden bieden we vrijwel doorlopend aan. Daarvan verkopen we circa 300 pallets per jaar.'' Heinz bevestigt dat vooral exoten qua kwaliteit niet altijd 100 procent in orde zijn. Deze producten worden goedkoop verkocht aan vlooienmarkten, de topproducten worden daarentegen aan weekmarkthandelaren verkocht.


Verse appelen in het magazijn van de fruithandel

Jongere generatie
Volgens de vakhandelaar is het koopgedrag van de klanten volledig verandert. Vroeger kon men dit nog enigermate inschatten, maar tegenwoordig zijn de wensen van de consument ieder jaar wisselend. Daar komt nog bij dat het moeilijk is om tegen de supermarkten te vechten. Heinz: "Dat heeft ermee te maken dat veel kinderen van voormalige vakmensen zoals telers en handelaren zich voor de levensmiddelenhandel besluiten.'' Zelf heeft Heinz ook een kleindochter die in Venlo in de agrarische richting studeert. Zij heeft echter nog geen definitieve keuze gemaakt.

Buiten de jongere generatie zijn ook de plannen over de toekomstige groothandel momenteel een belangrijk onderwerp onder de handelaren. Heinz: "Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een terrein zonder richtlijnen waar men vrij kan plannen. Het mooiste zou een marktplaats zijn met verkoopplaatsen eromheen.'' Het huidige terrein heeft uit logistiek oogpunt ook een ongunstige ligging. "Hier moeten de expediteurs de stad in om ons te bereiken. In Venlo ligt het verscentrum echter direct naast de snelweg.''


De vrouw en kleindochter van de eigenaar op kantoor

Verdere informatie:
Heinz Hausmann - Fruchthandelsges. mbH
Großmarkt Düsseldorf (hal 4)
Tel.: +49 211 424161
Publicatiedatum: