Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Invloed van millennials op de AGF-sector

Retailers richten zich actief op de millennials om aan hun wensen en tendensen tegemoet te komen. Millennials willen dat merken hen met persoonlijke communicatie benaderen. De voedingssector is hierbij geen uitzondering. Millennials zijn de voedingssector aan het transformeren door meer keuzes en alternatieven te eisen. Ze hebben uit de eerste hand ervaren hoe babyboomers worstelen met voedingsgerelateerde gezondheidsproblemen zoals obesitas en andere chronische aandoeningen. Millennials kunnen kritische consumenten zijn en zijn steeds meer bereid om meer te betalen voor merken en producten die aan hun voorkeuren voldoen voor authenticiteit, transparantie en verantwoorde inkoop van ingrediënten.

Hoewel de overgrote meerderheid van het publiek nog steeds op basis van prijs koopt, is de situatie in de voedingssector waarschijnlijk aan het veranderen. Uit enquêtes blijkt dat gezondheidsbewuste millennials niet langer bereid zijn om geld uit te geven aan bewerkt voedsel. Ze geven de voorkeur aan vers voedsel met kwaliteit en integriteit. Ze willen en eisen misschien zelfs dat voedsel duurzaam wordt geproduceerd.

Telers zouden qua marketing van deze wensen gebruik moeten maken. Het biedt innovatieve telers de mogelijkheid om hun unieke verhalen te vertellen over hoe, wanneer en waar het voedsel is geproduceerd. Als het verhaal klopt, zijn millennials bereid hun geld in deze producten te stoppen.

Onder het 'van boer tot bord' thema bezoeken millennials steeds meer boerenmarkten en restaurants die streekproducten en diensten gebruiken. Ze kopen ambachtelijk brood van lokale bakkerijen, seizoensjam van streekproducenten en microbrouwerijen die lokaal geteelde gerst en hop gebruiken. De levenskwaliteit van millennials is verweven met de unieke smaken die ze vinden bij het volgen van hun culinaire voorkeuren. Restaurants bieden dan ook steeds meer gevarieerde menu's met ook veganistische en glutenvrije opties.

Michigan State University Extension licht consumenten voor over veelvoorkomende, ernstige misvattingen. Amerikaanse telers bieden al generaties lang de veiligste en meest betaalbare voedselvoorziening ter wereld. Dit is door goed gebruik van hun land en water. Het zijn niet noodzakelijkerwijs vervuilers, zoals sommigen beweren. We hebben een collectieve verantwoordelijkheid om onze telers en de sector te beschermen tegen valse berichten om supermarktproducten van elkaar te onderscheiden en consumenten te misleiden.

Millenniumtelers en -consumenten in deze transparantie-generatie hebben de unieke mogelijkheid om informatie correct te verwerken en consensus onder belanghebbenden te bereiken. De meeste deskundigen denken dat hun invloed op het voedselsysteem zeer positief zal zijn en net op tijd komt.

Bron: Michigan State University (George Silva)

Zie ook deel 1 in deze serie van twee artikelen.
Publicatiedatum: