“Afzet kersen onder merk heeft in Nederland toekomst”

Tholen - De afgelopen 15 jaar is de kersenoogst in Nederland verdubbeld. Voor de komende jaren verwacht René Albers dat er een langzame stijging zal zijn in het areaal. Hij denkt dat er nog veel kansen liggen met het verkopen van kersen onder een merknaam, dat er meer percelen met overkapping zullen komen voor meer oogstzekerheid en dat er meer concurrentie zal komen vanuit het buitenland.

In 2004 was is er een onderzoek uitgevoerd door de NFO, Fruitmasters en the Greenery naar de afzet van kersen in Nederland. Hieruit kwam naar voren dat Nederland een kleine speler is met kersen en dat de kersen in de supermarkt voornamelijk uit de import kwamen. Veel Nederlandse kersen werden via huisverkoop verkocht. De aanbeveling was toen om de huisverkoop te stimuleren met een eigen verpakking en eigen merk. Anno 2017 zijn er meer grote kersentelers die afzetten via de handel en veiling, maar nog weinig met een eigen merk. De huisverkoop is voor de meeste telers nog een belangrijk afzetkanaal. Rene ziet dat de import van kersen ook steeds meer toeneemt, maar ziet wel dat supermarkten eerder goede Nederlandse kersen verkopen dan buitenlandse.



Op de NFO Kennisdag gaf René Albers een uitgebreide lezing over de Nederlandse kersenteelt. René is adviseur bij fruitconsult en is gespecialiseerd in teelttechniek hard- en steenfruit. "Huisverkopers zullen een assortiment van vroeg tot laat behouden. Telers, die telen voor de handel of veiling, doen er beter aan om alleen het late segment te planten.
Huisverkoop kan nog verbeterd worden met aantrekkelijkere stalletjes, het creëren van meer beleving en meer marketing via bijvoorbeeld social-media. Als huisverkoper is het ook belangrijk om nieuwe verkooppunten te ontwikkelen, bijvoorbeeld een weekendmarkt of toeristische locaties. 
Bij de supermarkten wordt er maar één soort kers gevraagd en die moet er als volgt uitzien: Groot, stevig, vers en in grote hoeveelheden. De nadruk ligt hierbij op de Kordia en Regina vanaf 26 mm doorsnede. Met mindere kwaliteit kom je de supermarkt niet meer binnen en kleinere maten zijn onverkoopbaar", aldus Rene. "Ook dit jaar kwamen er weer ontzettend veel kersen uit het buitenland en deze werden vaak verkocht onder de kostprijs van de Nederlandse telers. De kostprijs voor kersen is in Nederland ook hoger geworden de laatste jaren door de noodzaak van overkappingen en netten tegen de Suzuki vlieg. De gouden jaren zijn voorbij; de prijzen zijn langzaam maar zeker gedaald richting de noodzakelijke kostprijs van 4 euro per kilo."

Supermarkt
René blijft wel optimistisch en denkt dat er zeker ruimte is voor Nederlandse kersen in de supermarkt als de kwaliteit klopt. "Local for Local is voor de consument erg belangrijk en dan zeker ook bij kersen. De Nederlandse kers is hot! De Kordia en Regina komen na de vloedgolf buitenlandse kersen waardoor er minder concurrentie is met de buitenlandse kersen. Hier moeten de telers goed op inspelen. Door het afzetseizoen van de kersen te verlengen, kan er zeker 5 weken een topkwaliteit Nederlandse kers in de supermarkt liggen". Hij ziet ook een kans voor de Nederlandse markt die in Engeland al langer wordt gebruikt: "In Engeland wordt er continu gespeeld met de verpakkingsgrootte, omdat er bekend is dat de consument een bepaald bedrag voor kersen over heeft. Dit zouden we in Nederland ook meer kunnen onderzoeken en hier beter op in spelen. Als alle supermarkten mee zouden doen, hebben we zelfs te weinig kersen".

Voor meer informatie:
Rene Albers
M: +31613448777

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven