Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Kansen voor Joya-appelen
Kleinere oogst betekent grote vraag naar Franse appelen
"De vraag naar Franse appelen is dit jaar vrij uitzonderlijk," zei Marc Peyres van Blue Whale, een coöperatie van Franse telers. De vorstschade in Noord-Europa betekent dat er aan het einde van dit jaar 3 tot 4 miljoen ton minder fruit beschikbaar zal zijn in Europa, vergeleken met vorig jaar.
"Sinds begin november hebben we grote hoeveelheden gehad, dus we hebben onze prijzen moeten verhogen om de vraag te verminderen. We kunnen gewoon niet aan iedereen leveren."
Volgens Peyres zal er de komende vijf weken veel druk ontstaan. "Op dit moment halen de eerste klas, dure rassen min of meer dezelfde prijzen als vorig jaar - die best goed waren," aldus Peyres. "Er is echter een scherpe prijsstijging voor wat betreft andere rassen. Al onze variëteiten verkopen goed. Er is meer vraag dan gebruikelijk, in termen van hoeveelheden en prijs." Peyres voorziet dat de prijzen de komende weken nog verder zullen stijgen.
Blue Whale levert bijna 20 soorten appelen. Een van deze appelen is de welbekende Gala appel. "Dit ras werd dit jaar negatief beïnvloed door vorst, meer dan andere rassen in Europa. Maar in Frankrijk zijn de hoeveelheden hetzelfde als vorig jaar. De appelen zijn iets kleiner van formaat, maar we verkopen ze in Frankrijk tegen een 25% hogere prijs."
Volgens Peyres doen de Golden-variëteiten het ook goed. Een van de minder bekende rassen, de Canada Gris, gaat in landen als Spanje, Portugal en Frankrijk van de hand voor ongekend hoge prijzen.
"Op dit moment ontwikkelen we variëteiten zoals de Joya. Dit project is tien jaar geleden gestart en tot nu toe waren hoeveelheden op de markt vrij laag. Een paar jaar geleden hebben we besloten opnieuw te beginnen, maar dan met grotere hoeveelheden. We gaan dit jaar veel meer van deze late appelen op de markt brengen."
"Er is een aparte ruimte op de markt voor late appelen van goede kwaliteit. Dus er liggen mooie kansen om een kwalitatief goede appel in de schappen te leggen van maart/april tot aan het einde van het seizoen in juni/juli."
De Joya, volgens Peyres een lokaal geteelde, smakelijke variëteit, zal de Gala's, Reds en Goldens vervangen die al lang in de opslag hebben gelegen. "Die zijn niet altijd meer van de hoogste kwaliteit," zo gaf hij toe. "In de tweede helft van het seizoen zijn er ook vaak buitenlandse appelen op de markt, die een maand op zee zijn geweest." Hij verwacht dat de Joya dit gat in de markt zal opvullen.
"Dit jaar zijn er kansen om nieuwe variëteiten aan onze klanten te introduceren. Dit zal de komende jaren dé grote uitdaging zijn in deze branche: hoe kun je al deze nieuwe rassen het beste verhandelen en promoten?" Peyres zegt dat Blue Whale in de komende jaren ook drie andere variëteiten gaat introduceren: de Blue Reine, die in Frankrijk werd ontwikkeld, de Liliblue, een nieuwe Fuji-variëteit, en de Novablue, een nieuwe Gala-variëteit.
Een andere nieuwe soort, de Kissabel met zijn rode vruchtvlees, werd gepresenteerd tijdens de Fruit Attraction van dit jaar. Het is een samenwerkingsproject met andere telers van over de hele wereld. "We planten deze winter de eerste boomgaard, met een beperkt areaal. De appelen zullen pas over drie jaar beschikbaar zijn." Een ander groot project voor Blue Whale wordt hun biologische assortiment." We hebben 350 hectare aangeplant, dus het is een groot project voor wat betreft biologische appelen."
Blue Whale exporteert al naar meer dan 80 landen. Peyres geeft toe dat de vraag vanuit Noord-Europese landen als België, Nederland, Duitsland en Scandinavië dit jaar iets is toegenomen. "Dat komt door een gebrek aan lokaal geteeld fruit. In januari verwachten we meer vraag vanuit Oost-Europese landen, zoals Polen."
"We hebben dit jaar geluk. Elk jaar is anders. Wat er in Noord-Europa is gebeurd, kan ons volgend jaar overkomen."