Spar is van plan om met het einde van dit jaar zijn winkelnetwerk in Albanië te hebben verdubbeld. De Baltic Finance Investment Group (Balfin), dat zowel de belangrijkste franchisenemer van Spar in Albanië als het grootste investeringsbedrijf van het land is, zal naar verwachting aan het einde van 2017 dertig vestigingen in gebruik hebben. Volgend jaar wil de Balfin Group nog eens 20 nieuwe filialen openen. De supermarktsector van Albanië bestaat voor het grootste deel uit traditionele formats. Grote georganiseerde retailers hebben in deze sector slechts een aandeel van 15%. Daardoor is er voor ketens als Spar nog veel ruimte voor uitbreidingen. Spar kondigde in augustus aan dat de retailgroep meer dan €50 miljoen wil investeren om het netwerk uit te laten groeien tot meer dan 100 supermarkten en 10 hypermarkten. Daarmee zou Spar de grootste retailer van Albanië worden. (esmmagazine.com)
Co-op opent zeven vestigingen in Londen
The Co-op Group gaat £4,8 miljoen (€5,4 miljoen) investeren om in november zeven nieuwe vestigingen te openen. Met de nieuwe filialen worden ongeveer 100 nieuwe banen gecreëerd in de Britse hoofdstad. Regio-manager Peter Batt is enthousiast over de ontwikkelingen. "Naast dat onze filialen knooppunten vormen voor de lokale gemeenschap, zorgen onze winkels ook voor het leveren van een consistent goede winkelervaring. Onze nieuwe winkelopeningen zorgen samen met ons steeds beter uitgebreide assortiment aan lokale producten voor een sterke positie met betrekking tot mogelijke uitbreidingen in 2018." (thenews.coop)
China: Alibaba, Auchan en Ruentex werken samen
De drie retailgroepen Alibaba, Auchan en Ruentex hebben een samenwerkingsverband opgesteld, dat ervoor moet zorgen dat de online en offline expertise van de drie bedrijven wordt gecombineerd voor nieuwe mogelijkheden in de Chinese supermarktsector. Alibaba gaat hiervoor in totaal HK$22,4 miljard (€2,46 miljard investeren, zodat het bedrijf een aandeel krijgt van 36,16% in Sun Art, dat verantwoordelijk is voor Chinese vestigingen van RT-Mart en Auchan. Dit aandeel wordt overgenomen van Ruentex. Auchan gaat het eigen aandeel in Sun Art uitbreiden tot 36,18%, terwijl Ruentex zelf een aandeel in Sun Art behoudt van 4,67%. Auchan Retail blijft na de overdracht van aandelen verantwoordelijk voor het financiële beheer van Sun Art. Alibaba wil met zijn "New Retail"-strategie zorgen voor een naadloze overgang tussen verschillende retailkanalen voor Chinese consumenten. Door het nieuwe samenwerkingsverband kan Sun Art gebruik maken van het arsenaal aan e-commerce-middelen van Alibaba. (igd)
Canada: Loblaw experimenteert met lidmaatschapsprogramma
Loblaw heeft als pilot een betaald lidmaatschapsprogramma opgesteld onder de naam PC Insiders. Via PC Insiders krijgen consumenten toegang tot diensten als een gratis afhaalservice of gratis thuisbezorging van producten van Loblaw's non-food-sites. Het programma is ontwikkeld om consumenten te belonen, die gebruik maken van meerdere online en offline merken van Loblaw. PC Insiders is in eerste instantie bedoeld voor consumenten die al lid zijn van het programma PC Plus en die in het bezit zijn van een President's Choice Financial Mastercard. Het programma is nu toegankelijk in British Columbia en Ontario, maar wordt naar verwachting in 2018 verder uitgebreid. (igd)
Canada: T&T breidt programma tegen verspilling uit
De Aziatische supermarktketen T&T Supermarkets Inc. breidt zijn pilot-project uit, dat erop gericht is om overbodige versproducten bij vestigingen van T&T te verwerken. De producten die normaal zouden worden weggegooid worden in dit project verwerkt met behulp van een vergister. T&T werkt samen met het bedrijf Micron om op nieuwe locaties vergisters te installeren. T&T is de grootste Aziatische supermarktketen in Canada. Het bedrijf is tevreden over hoe de vergister biologisch afval verandert in een milieuvriendelijke vloeibare vorm. Als het pilot-project succesvol blijkt, wil Micron overleggen met andere supermarktketens voor soortgelijke oplossingen voor biologisch afval. (environmentalleader.com)
VS: Walmart ontwikkelt nieuw AGF in laboratorium
Walmart ontwikkelt nieuw AGF om beter te kunnen concurreren met Amazon. Zo heeft de retailer een nieuwe cantaloupe ontwikkeld onder de naam Sweet Spark, die het hele jaar rond zoet blijft. Ook zijn er tomaten ontwikkeld die geschikt zijn voor langdurig transport zonder kans op bederf. Verder is er sprake van een gele watermeloen met een consistent goede smaak. De nieuwe groente- en fruitsoorten worden ontwikkeld op een "geheim" laboratorium op het hoofdkwartier van Walmart in Bentonville, Arkansas. Andere experimenten die Walmart hier uitvoert zijn onder andere de ontwikkeling van augurken met de smaak van tropisch fruit, onder de naam "Tropickles". (businessinsider.com)
VS: Whole Foods heeft omzetstijging in vierde kwartaal
Whole Foods Market heeft in zijn vierde kwartaal jaar op jaar een omzetstijging gehad van 4,4% tot $3,65 miljard (€3,1 miljard). In het vierde kwartaal is de maand inbegrepen waarin Whole Foods door Amazon werd overgenomen. Ten opzichte van het derde kwartaal steeg de omzet met 0,6% en met betrekking tot de eerste 40 weken van het fiscale jaar met 1,3%. (supermarketnews.com)
Amazon bijna klaar voor lancering Go
Amazon is bezig met de laatste voorbereidingen voor zijn Amazon Go-format. Amazon Go werd in december vorig jaar gepresenteerd als de eerste buurtwinkel ter wereld waarin geen gebruik meer wordt gemaakt van kassapersoneel. Consumenten lopen bij een Amazon Go-vestiging naar binnen, zoeken hun boodschappen uit en betalen hier dan online voor via de eigen Amazon-account. Hoewel het concept op papier erg simpel lijkt, heeft de ontwikkeling van Amazon Go te maken gehad met technische problemen, waardoor de introductie moest worden uitgesteld. Vooralsnog is nog niet bekend wanneer Amazon Go van start gaat. (retaildetail.eu)