Spar introduceert gezondheids-app
Uchumi Supermarket heeft in 2017 zijn verliezen met 40% weten te verminderen. Het verlies in 2017 kwam neer op Sh1,7 miljard (€13,9 miljoen), tegenover de Sh2,8 miljard (€22,9 miljoen) van 2016. Dit kwam met name door verbeterd kostenmanagement. De uitgaven van Uchumi namen met 42% af, van Sh3,6 miljard (€29,4 miljoen) in 2016 tor Sh2,1 miljard (€17,2 miljoen) in 2017. De omzetkosten kwamen neer op Sh2,5 miljard (€20,4 miljoen), terwijl deze in 2016 nog op Sh6,4 miljard (€52,4 miljoen) stonden. Volgens Uchumi zelf werden ondanks de problemen van het bedrijf in het afgelopen jaar de winstmarges verbeterd. (http://allafrica.com)
Rusland: Lenta opent vijf hypermarkten in Moskou
De Russische keten Lenta heeft vijf nieuwe hypermarkten in Moskou geopend. Daarnaast heeft de keten zijn 21ste supermarkt in Sint Petersburg in bedrijf laten gaan. De nieuwe hypermarkten zijn geopend op locaties waar eerder de keten Nash actief was. In juli sloot Lenta hiervoor een leasecontract af. (esmmagazine.com)
Hongarije: Spar introduceert gezondheids-app
Spar heeft in Hongarije een gratis app gelanceerd, waarmee consumenten beter kunnen letten op hun gezondheid. De mobiele app "30 Napos Életmód Program" ("30-Day Lifestyle Change") is onderdeel van de Napor Életmód-campagne van Spar. De app geeft consumenten toegang tot diëten die zijn ontwikkeld door voedingsexperts, trainingsprogramma's met instructievideo's en andere nuttige tips voor een gezondere levensstijl. Daarnaast geeft de app aan hoeveel vocht de gebruiker heeft ingenomen, zodat de consument eraan wordt herinnerd om genoeg water te drinken. (esmmagazine.com)
Ahold USA doet proef met robot
Ahold USA houdt op dit moment een veldtest met een robot in een Giant Food Store-vestiging. De robot heet Marty en rijdt vrij rond in de winkel. De robot moet risico's opsporen en dan om assistentie vragen. Zo kan Marty de vloer van de winkel in de gaten houden op gladheid door gemorste producten en andere gevaren. Ook kan hij lege schappen aanwijzen en de prijzen controleren. De aanwijzingen van Marty worden vervolgens doorgegeven aan winkelpersoneel, die hier vervolgens werk van maken. (retaildetail.eu)
VS: Walmart introduceert afhaaltoren
Walmart heeft in Ooltewah een nieuw middel ingezet, waarmee consumenten bestelde boodschappen af kunnen halen. Het nieuwe middel is een vijf meter hoge toren, die werkt als een soort enorm verkoopautomaat. Klanten geven eerst via Walmart.com hun bestelling aan, waarna ze de toren als afhaalpunt aanvinken. Als de klant eenmaal bij de vestiging in Ooltewah is aangekomen, kan de bestelling uit de toren worden gehaald met behulp van een streepjescode die aan de bestelling is gekoppeld en naar de smartphone van de consument is gestuurd. (http://nooga.com)
Canada: Loblaw sluit 22 vestigingen
De Canadese supermarktketen Loblaw is van plan om 22 verlies lijdende vestigingen te sluiten. De keten is net als andere Canadese supermarkten marktaandeel verloren aan grotere concurrenten als Walmart en Amazon. Bovendien worden de minimumlonen verhoogd in Ontario, waar Loblaw is gevestigd. Volgens Loblaw vinden de sluitingen plaats bij winkels in alle ketens en formats van de retailgroep en worden de sluitingen afgerond voor het einde van het eerste kwartaal van 2018. In het derde kwartaal behaalde Loblaw meer winst dan analisten hadden verwacht. Dit kwam vooral door de stijgende vergelijkende winkelomzet van de Shoppers Drug Mart-keten, die met 3,3% toenam. (Reuters)
VS: Target heeft beter resultaat dan verwacht in derde kwartaal
Target Corp. had in het derde kwartaal meer omzet dan analisten hadden verwacht. De extra omzet kwam voor een deel doordat Target meer aandacht geeft gegeven aan alcoholische dranken en versproducten. Ook nam het winkelverkeer bij Target-filialen toe. De kosten voor de promotieactiviteiten voor drank en versproducten, zoals meer arbeidskosten en prijsinvesteringen, zorgden echter er ook voor dat winstmarges met 14,1% werden verminderd. Zowel winst als omzet kwamen echter desondanks hoger uit dan analisten van Wall Street hadden verwacht. (groceryheadquarters.com)