Spanje stapje dichterbij jaarrond aardbeien

De in Huelva gevestigde coöperatie Cuna de Platero heeft haar aardbeienseizoen weten te verlengen door de productie uit te breiden in de provincie Avila. Tot nu toe vond de teelt in Huelva uitsluitend in de volle grond plaats maar Spaanse retailers willen hun klanten tegenwoordig jaarrond aardbeien aan kunnen bieden. 



Juan Báñez, manager van Cuna de Platero, legt uit dat de aardbeienteelt in de regio Avila te danken is aan het Global Berry Project, dat de noodzaak erkende van de jaarronde beschikbaarheid van aardbeien voor leveranciers. Het klimaat in Avila is zeer gunstig en de aardbeien worden hier later geplukt dan in overige regio's in Spanje. 

De manager legt uit dat Huelva van december tot juni aardbeien kan leveren. "Om deze reden hebben we 5,5 hectare in Avila aangeplant omdat we dan van juni tot november kunnen leveren. We zijn dus een stap dichterbij de jaarronde aanvoer van onze aardbeien gekomen," vertelt Báñez. 

"Onze doelstelling was niet puur zakelijk maar ook bedoeld om onze klanten het beste te kunnen bieden en Spaanse retailers zijn hier erg blij mee. In de periode dat wij onze aardbeien uit Avila vermarkten, is er geen concurrentie van andere landen. Consumenten zijn er dol op omdat het fruit dankzij de rassenkeuze een uitzonderlijk goede smaak heeft en van hoge kwaliteit is."



Het project is vooral gericht op Spaanse supermarkten omdat overige Europese markten in deze periode over hun eigen zomerfruit beschikken. Daarnaast neemt de vraag naar zachtfruit op de binnenlandse markt steeds verder toe omdat consumenten zich bewuster zijn van de gezonde eigenschappen van deze categorie.

Aardbeien kan het bedrijf nagenoeg jaarrond zelf leveren maar het heeft de aanvoer van overig zachtfruit buiten het seizoen uitgebreid door middel van de import uit andere landen. Wat betreft frambozen verkoopt het bedrijf het liefst zijn eigen fruit maar moet het toch zijn toevlucht nemen tot de overzeese import zodra de voorraden op zijn. De aanvoer van blauwe bessen en bramen is inmiddels ononderbroken dankzij de import uit regio's in Zuid-Amerika (Chili, Peru en Argentinië) en Portugal. "Dit initiatief is goed ontvangen door Spaanse retailers en ze vragen grote volumes van ons," aldus Báñez. 

"De consumptie van zachtfruit zal in Spanje geleidelijk blijven groeien omdat de producten nu het hele jaar door in de supermarkt verkrijgbaar zijn. We zijn er van overtuigd dat campagnes om de gezonde eigenschappen van zachtfruit te promoten van grote invloed zijn op de keuzes van consumenten, en ook dit zal de consumptie doen stijgen."

Cuna de Platero is gespecialiseerd in de teelt en het vermarkten van frambozen. De totale volumes van de rassen Adelita, Lupita en Glen Lyon bedragen jaarlijks 2 miljoen kilo en worden met name op de Spaanse markt afgezet maar ook wel in de rest van Europa. Volgens Juan Báñez verloopt de afzet op de Europese markt wat trager dan vorig jaar en zijn ook de prijzen iets lager omdat er een grote aanvoer is. "We hebben echter goede vooruitzichten en verwachten dat de vraag de komende maanden verder aan zal trekken," vertelt Báñez tot besluit. 




Voor meer informatie:
Begoña Mayoral
Communication Department
Cuna de Platero S.C.A.
Camino de Montemayor s/n.
21800 Moguer, Huelva. Spain
comunicacioncunadeplatero@gmail.com
www.cunadeplatero.com

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven