Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe witlof op weg

Tholen - Witlof is geen van 'boer tot bord' groente, witlof maakt een omweg. Eerst produceren telers witlofpennen. Die gaan naar verwerkers. Vervolgens gaan ze de koelcel in totdat de witloftrekker ze nodig heeft voor de productie van de witte kropjes die geconsumeerd worden. Witlof legt heel wat extra kilometers af. Goed transport is daarom een belangrijke schakel in de keten. Vervoerder J. de Groot & Zn. heeft al een lange geschiedenis in witlof vervoer. Dat begon omstreeks 1980 in overleg met de toenmalige veilingvereniging W.F.O. uit Zwaagdijk.


Via via komen de onlangs geoogste witlofpennen in de vrachtwagen met walking floors van De Groot & Zn. terecht

Contacten en service
"De heer P. Brandsen uit Blokker, in dienst bij W.F.O., trad op als productbegeleider. Daarna kwam Peter van de Berg en Ton de Boer, later zijn broer Nico de Boer die nu nog bij Nederlandse Oogst zit. Door de goede contacten met hen en onze goede service, kregen wij de kans om dit areaal uit te breiden", herinnert de Groot senior zich. "We zijn gestart met een paar honderd hectare. Gestaag groeide dat uit naar ca. 1000 hectare. De eerste ritten gingen naar de Wieringer- en Haarlemmermeer en Texel. Vervolgens naar de Noordoostpolder en later ook Zeeland, de Flevopolder en Groningen. Voor de vroege soorten pennen waren Noord Frankrijk en België in beeld. Het vervoer ging met afzetcontainers. In een periode van 2 à 3 maanden werd de oogst vervoerd."


Gestorte witlofpennen oogst 2017 wordt opgeschept voor transport

In de loop der jaren zijn de afzetcontainers vervangen door walking floors. "Nu bestaat de oogst die we vervoeren uit 750 hectare, die we binnen 2 maanden hebben getransporteerd. Onze huidige klanten zijn de fa. Spruit, fa. Sijm en de fa. Hemmes. Eveneens verzorgen wij het vervoer van de pennen van de klanten van de commissionairs Chris Arendse (NO BV), Ward v Damme (Agrilink) en Geert van Zutphen binnen de Noordoost Polder en naar de diverse koelhuizen in Nederland en België", vertelt Jacco de Groot die nu aan het roer van het transportbedrijf staat.


Witlofpennen op weg naar boven richting vrachtwagen

Oogst 2017 
Nog een week of twee en de witlofpennenoogst 2017 zit er weer op. Chauffeur Klaasjan van De Groot & Zn. haalt een deel van die oogst op bij Van Meir in Steenbergen. De pennen zijn de vorige dag van het land gehaald en op het terrein gestort. "Tijdens het oogsten zelf hadden we helaas geen vervoer kunnen regelen", vertelt Tom Muller van Van Meir. Het wegwerken van alle witlofpennen neemt enkele uren in beslag. De Groot & Zn. is al met 3 volle wagens weggereden. Klaasjan houdt het vullen van de 4e wagen in de gaten. Door deze telkens een klein stukje naar voren te rijden, zorgt hij ervoor dat de lading evenwichtig verspreid wordt. Na ongeveer 75 minuten komt de volgende wagen Klaasjan aflossen. Zijn wagen van Klaasjan is dan bijna vol.


Wisseling van de wacht, wagen 4 is bijna gevuld en wagen 5 lost af

Wegen
De volle wagen van Klaasjan rijdt richting weegbrug. Op het kantoor van Van Meir wordt alles nauwkeurig geadministreerd. De computer berekent dat er exact 33.860 kilogram is opgehaald. De meting is heel nauwkeurig, het tonnage is een belangrijk gegeven voor de handel. "Een zuchtje wind en de meting moet over", vertelt de medewerker van Van Meir. Ondertussen is Klaasjan alweer op weg naar de verwerker van witlofpennen. Het rijden met zo'n 10-tonner is niet moeilijk als je maar rustig aan doet op de landweggetjes, vertelt hij nog.

Voordat Klaasjan naar de witlofpeenverwerker gaat, rijdt hij de weegbrug op


Administratie van de tonnages die de weg op gaan gebeurt in het kantoor van Van Meir


Er zit 33.860 kg aan witlofpennen in de wagen van Klaasjan. De medewerker van Van Meir toont het bewijs van uitweging

Voor meer informatie:
J. de Groot & Zn BV
Noordervaart 18
1636 VL Schermerhorn
Tel: 072-5039569
Fax: 072-5039471