Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"TLN: "Helderheid over ketenfinanciering in logistiek is hard nodig"

ING, TVM en TLN publiceren het rapport 'Ketenfinanciering in Transport en Logistiek', dat inzicht geeft in het brede en complexe speelveld van supply chain finance, ofwel ketenfinanciering. Ketenfinanciering biedt voor de logistieke keten veel voordelen, maar er is weinig over bekend in de logistieke sector. Daardoor wordt er weinig gebruik van gemaakt, meldt TLN.

Positie en rol
Na de optimalisatie van de goederen- en datastromen zijn financiële stromen het volgende terrein om supply chains te optimaliseren. Logistiek dienstverleners zullen er daarom steeds meer mee te maken krijgen. Het door ING, TVM en TLN gepubliceerde rapport biedt een handvat, zodat zij zich kunnen beraden op hun positie in de keten en hun rol die ze in de ketenfinanciering willen en kunnen spelen. Het rapport is opgesteld door Panteia.

Verzamelnaam
Ketenfinanciering is een verzamelnaam van allerlei financieringsvormen tussen bedrijven in de keten, met als doel de financiële positie van alle partijen in de keten te verbeteren, kosten te verlagen, financiële risico's te spreiden en/of waarde te creëren. Bij ketenfinanciering zijn altijd twee (of meer) partijen uit de supply chain betrokken, al dan niet ondersteund door een financiële partij. Het draait bij ketenfinanciering om samenwerking en vertrouwen. Niet alleen tussen financieringsinstellingen en bedrijven, maar vooral tussen bedrijven onderling. Er zijn verschillende vormen van ketenfinanciering, afhankelijk van status van de zending, meldt TLN.

Voor het blok gezet
Soms worden logistiek dienstverleners door hun opdrachtgevers min of meer voor het blok gezet. Zij krijgen dan een aanbod om mee te doen in een platform en lange betaaltermijnen te accepteren óf eerder betaald te krijgen, maar tegen een korting. Een financiële constructie als 'reversed factoring' wordt op deze manier vaak als negatief ervaren.

Platform aanbieden
Maar als logistiek dienstverlener kun je zelf ook een platform aanbieden aan bijvoorbeeld de charters die de flexibele schil vormen. En dan niet met het doel de andere partij uit te knijpen qua tarief, maar om ze aan je te binden, als onderdeel van een breder samenwerkingspakket. Dat kan bijvoorbeeld door ze van een financiering van hun kasstroom te voorzien op basis van de gunstiger voorwaarden die je zelf als groter bedrijf hebt.

Verdiepen
Omdat transportbedrijven en logistiek dienstverleners bewust en onbewust deel uitmaken van meerdere supply chains, krijgen zij met het fenomeen ketenfinanciering te maken. Data en informatie delen en communiceren zijn essentieel om binnen ketenfinanciering een rol in te kunnen spelen. Traditionele logistieke dienstverleners en traditionele banken hebben veel te verliezen. Ondernemers doen er daarom goed aan om zich in het onderwerp te verdiepen en te bepalen hoe zij er vanuit hun eigen rol in de keten hiermee om willen gaan. Het rapport is hiervoor een hulpmiddel, laat TLN weten. 

Bron: TLN
Publicatiedatum: