Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Britse retailer steunt appeltelers door verkoop beschadigde appelen

De Britse retailer Morrisons heeft een assortiment licht beschadigde Britse appelen geïntroduceerd om door voorjaarsvorst getroffen telers te steunen. Eind april daalden de temperaturen in delen van het Verenigd Koninkrijk tot beneden de -4C waardoor miljoenen appelen nu lichte oneffenheden hebben maar net zo goed smaken als altijd. Ook is de oogst dit jaar kleiner. Om telers een steuntje in de rug te geven, zal Morrisons de beschadigde appelen onder zijn 'lelijke AGF' label verkopen, zodat deze kwalitatief prima appelen niet verloren gaan. 

De retailer introduceerde dit label in 2015 om zijn telers te helpen groenten en fruit met schoonheidsfoutjes te vermarkten. Het assortiment bestaat momenteel uit kool, bloemkool, courgettes, paprika's, appelen, peren, spruiten, asperges en prei. Het initiatief werd genomen nadat bekend werd dat er in 2015 in het Verenigd Koninkrijk voor €34 miljoen aan aardbeien en sla bij het afval belandden als gevolg van onder andere beschadigingen. 

Volgens het Efra-comité zouden retailers de regels omtrent afwijkende AGF moeten versoepelen om dit soort verspilling te beperken. Morrisons verkoopt momenteel wekelijks ruim 500 ton 'lelijke AGF' aan zo'n 500.000 klanten.

Publicatiedatum: