Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Rewe verkoopt alleen nog maar losse bananen

Binnenkort zijn er in de meer dan 3.300 Rewe-supermarkten in Duitsland geen bananen in plasticfolie meer verkrijgbaar. De productinformatie staat vanaf dan op stickers of banderollen. Aangezien Rewe bananen van verschillende bekende merken, eigen merk producenten en leveranciers in het assortiment heeft, heeft de complexe overstap naar onverpakte producten meerdere jaren geduurd.

Het begin werd gemaakt met biobananen, die sinds 2013 succesvol zonder beschermfolie worden aangeboden. De hierdoor bespaarde hoeveelheid plastic bedraagt bij elkaar opgeteld inmiddels al meer dan 192 ton. Inmiddels is het zover, ter afsluiting van het duurzaamheidsproject wordt nu ook bij de laatste verpakte bananen afstand gedaan van de plasticfolie. Daardoor zal er jaarlijks nog eens 85 ton minder plasticfolie verbruikt worden.


Geen plastic zakken meer voor bananen - Foto: Rewe

Met het afschaffen van de plastic verpakkingen heeft Rewe laten zien verdere stappen te ondernemen ter reducering van het plasticafval. Sindsdien werkt het concern aan verschillende initiatieven ter vermijding van plastic in het assortiment - ook bij groenten en fruit. Het doel is om onnodige verpakkingen altijd uit de schappen te verbannen wanneer deze geen wezenlijke bijdrage leveren aan het kwaliteitsbehoud of wanneer deze niet vereist zijn vanwege wettelijk noodzakelijke declaraties. Daar waar verpakkingen een beschermingsfunctie hebben of zorgen voor kwaliteitsbehoud is Rewe van plan om het plastic te vervangen door moderne alternatieve materialen.

Hoe creatief de de door Rewe geteste of gerealiseerde oplossingen kunnen zijn toont bijvoorbeeld het 'Natural Branding': bij deze methode worden Rewe bio-avocado's en biologische zoete aardappelen met een gebundelde lichtstraal voorzien van een logo en verdere informatie. Bovendien zet men bij biologische appelen van Rewe een nieuw soort materiaal in dat voor 40 procent uit zongedroogd gras en voor slechts 60 procent uit hout bestaat.
Publicatiedatum: