Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Zuid-Koreaanse fruitexport dankt succes aan politiek beleid
Zuid-Korea geniet wereldwijde faam als technologiegigant met grote namen als Hyundai en Samsung. Veel mensen weten echter niet dat Zuid-Korea ook een een grote speler op de Aziatische fruitmarkt is.
Jeff Jun, directeur van het Zuid-Koreaanse Top Fruit, legt uit dat zijn bedrijf een een breed scala aan fruit exporteert, waaronder aardbeien, perziken, Shingo peren, Fuji appelen en kaki's. "In Korea mogen uitsluitend exporteurs in fruit handelen. Exporteurs en handelaren mogen op hun beurt geen fruit telen en vice versa. Wij zijn zodoende genoodzaakt om het fruit tegen hoge prijzen bij telers in te kopen."
Gezien het feit dat Azië een overvloed aan grote tuinbouwproducenten telt, moeten landen zoals Korea hun gewassen zorgvuldig uitkiezen en vermarkten. "Onze belangrijkste markten zijn Taiwan, Singapore, Hong Kong en de Verenigde Staten. Taiwan is een erg sterke markt voor ons omdat wij fruit telen dat ook in China verkrijgbaar is. Gezien de diplomatieke problemen tussen beide landen, importeert Taiwan producten zoals Fuji appelen en Shingo peren uit Zuid-Korea."
Jun legt uit dat er ook goedkopere alternatieven voor deze producten uit Japan en de Verenigde Staten op de markt zijn. Top Fruit heeft echter goede partners in Taiwan zoals supermarkten, importeurs en groothandelaren. 2.400 van alle 4.000 Shingo peren worden naar Taiwan geëxporteerd. Jun vertelt dat de export van zijn bedrijf jaarlijks groeit.
Evenals de politieke problemen tussen Taiwan en China heeft het politieke beleid ook bijgedragen aan de afzet van fruit op de binnenlandse markt. "Het is in Korea normaal dat er geen overzeese concurrentie op de fruitmarkt is. Van producten zoals appelen, peren en aardbeien zijn er alleen lokale rassen verkrijgbaar. Aangezien deze categorieën vrij lang houdbaar zijn, worden ze doorgaans gedurende langere perioden bewaard. Uiteraard kan dit maximaal maar voor een paar maanden. Het is dan ook heel gewoon dat deze producten buiten het seizoen niet in de supermarkt te koop zijn."
Koreaanse exporteurs zijn slim als het aankomt op marketingstrategieën. Ze richten zich op markten waar weinig concurrentie is vanwege het beleid op deze markten.