Andres Armstrong vorige week tijdens de PMA in New Orleans
Een andere oorzaak van het moeilijke seizoen van vorig jaar was het feit dat het seizoen erg vroeg begon. "Hierdoor zijn er problemen op de markt ontstaan omdat retailers fruit ontvingen in een periode waarin zij dit niet gewend waren," legt Andres uit. Het weer was dit jaar echter veel gunstiger voor de bessen. Het seizoen begint dit jaar iets later maar we verwachten desondanks een normale oogst."
Hij legt uit dat lange tijd alleen de Verenigde Staten en Canada op het noordelijk halfrond en Chili op het zuidelijk halfrond blauwe bessen teelden. Tussen de seizoenen van beide herkomstgebieden was er nauwelijks fruit op de markt. "Nu zie je de volumes uit landen als Marokko, Peru, Mexico en Zuid-Afrika groeien," legt Andres uit. "Deze landen richten zich op de periodes wanneer er minder aanvoer is maar soms concurreren ze ook met Chili en dat zal met het jaar erger worden."
"In de toekomst zullen we dus met grotere concurrentie te maken krijgen," vervolgt hij. "Dit is de nieuwe realiteit. Er is grotere concurrentie maar het feit dat er in periodes waar voorheen geen blauwe bessen beschikbaar waren nu wel product op de markt is, heeft ook pluspunten. De jaarronde beschikbaarheid van tegenwoordig zal de markt verder helpen ontwikkelen."
Andres vertelt dat de blauwebessenteelt de laatste jaren de snelstgroeiende sector in Chili is en de sector blijft groeien. "Zelfs een volwassen markt, zoals de Verenigde Staten, biedt nog groeikansen," legt Andres uit. "De Europese vraag, uit onder meer Frankrijk, neemt toe maar Azië blijft veruit de snelstgroeiende markt. In landen als China, Taiwan en Zuid-Korea is de belangstelling voor blauwe bessen groot."
"Deze markten zijn echter wel veeleisender als het aankomt op de houdbaarheid. "Men zal dus moeten kiezen voor specifieke rassen. Het marktaandeel van Azië in de Chileense blauwebessenexport is 12% en vorig seizoen bedroeg de export 13.000 ton.
Andres legt uit dat het Chilean Blueberry Committiee voortdurend werkt aan ontwikkeling en marketing. "Voor de promotie, één van onze aandachtsgebieden van dit jaar, zijn we de samenwerking met lokale koks aangegaan. Zij zullen Chileense blauwe bessen verwerken in recepten en nieuwe toepassingen voor het fruit bedenken."
"We bekijken ook de mogelijkheden voor biologisch geteelde blauwe bessen," legt hij uit. "Het biosegment groeit zeer snel in Chili, met name binnen deze sector. Ongeveer 25% van het blauwebessenareaal in Chili is biologisch gecertificeerd of bevindt zich in het certificeringsproces," aldus Andres.