Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Dit jaar kunnen Spaanse appelen een plaats op de markt veroveren"

"Veel mensen komen ons opzoeken en kopen weer appelen bij ons in. Ons doel is om ons huidige klantenbestand in stand te houden, onze portfolio te blijven uitbreiden en nieuwe markten te betreden," laat de voorzitter weten", vertelt Llorenç Frigola, voorzitter van PGI Poma de Girona, wiens stand op Fruit Attraction veel bezoekers wist te trekken. De kleinere aanvoer van appelen uit de grote Europese productiegebieden geeft Spaanse appelen dit seizoen meer ruimte op de markt. 



Het seizoen is al begonnen en voor alle rassen liggen de prijzen dit jaar zo'n 10% hoger, voor sommige zelfs 20% hoger. "De vraag naar Granny Smith is enorm en de voorraden Golden zijn bijna uitgeput. De prijzen van Golden uit Italië zijn erg hoog," vervolgt LLorenç. De prijzen voor de verwerkende industrie zijn eveneens gestegen omdat er een tekort aan appelen voor de productie van concentraat is. Ter vervanging van appelen hebben verwerkers zelfs hun toevlucht tot kaki's genomen."

Vorig jaar exporteerde PGI 44% van zijn productie. "Dit jaar zijn we gestart met de export naar de Canadese markt en we hebben ook toegang tot de Indiase markt gekregen. Onze export naar het Midden-Oosten en Noord-Afrika blijft ook groeien."

Llorenç Frigola legt uit dat de Spaanse appelsector nog altijd een grote achterstand heeft ten opzichte van haar grootste concurrent Italië. De voorzitter denkt dat de sector wel een steuntje in de rug van de overheid kan gebruiken om haar marktaandeel te heroveren en om buiten haar grenzen te kunnen treden. 

"Italiaanse appelen worden zwaar gesubsidieerd door de overheid waardoor zij concurrerender zijn dan de onze. Hun appelen worden bij ons op de markt 'gedumpt' tegen prijzen die nog lager zijn dan onze productiekosten. We hebben daarnaast meer ondersteuning nodig bij de grenscontroleposten. We moeten ons goed voorbereiden, willen we beter in staat zijn om te exporteren."

Volgens Llorenç Frigola mist de Spaanse consument het bewustzijn om binnenlands product te kopen, een bewustzijn dat op andere markten in Europa veel sterker ontwikkeld is. Ook wordt er minder intensief samengewerkt tussen telers en exporteurs. Eén op de twee appelen die in Spanje gegeten wordt, is geïmporteerd, en dan met name uit Frankrijk of Italië, zo blijkt uit gegevens van Afrucat. We proberen onze Spaanse klanten ervan te overtuigen dat we een lokaal product kunnen leveren dat veel duurzamer is. Bovendien benadrukken we de professionaliteit van onze sector aangezien 70% van de appelen in Girona onder netten geteeld wordt."

PGI Poma de Girona teelt vier appelrassen: Golden, Gala, Red en Granny Smith. "We willen in de toekomst meer rassen gaan telen, waaronder Fuji en nieuwe rassen die beter geschikt zijn voor onze regio aangezien veel Amerikaanse en Europese rassen ongeschikt zijn voor ons gematigde klimaat."


Voor meer informatie:
Llorenç Frigola Vidal
PGI Poma de Girona
+34 670 080 708
+34 972 75 56 89
[email protected]
www.mooma.cat
Publicatiedatum: