Ettore Navarra
"Ik ben geen grote marktkenner maar ik weet wel dat Italië minder knoflook produceert dan het consumeert. Er is dus altijd een afzetmarkt voor binnenlands product. Alleen de prijs varieert. Deze zou eigenlijk niet onder de €2,50 mogen zakken voor verpakte kwaliteitsproducten. Buitenlandse knoflook is altijd goedkoper vanwege de lagere kosten (en hogere opbrengst per hectare) en er zijn producenten die de prijzen naar beneden halen."
Retailers kijken meestal wel naar de herkomst van het product maar letten minder op het Pdo-predicaat (BGA). Ook op de buitenlandse markt wordt dit predicaat onvoldoende gepromoot. Consumenten zijn niet op de hoogte van het verschil. Ze zijn bekend met het Doc-predicaat voor wijnen maar Pdo zegt ze niets. Gelukkig merken ze snel genoeg dat het een goed product is."
In maart vond er in Sulmona een internationale knoflookconventie plaats waar de huidige situatie werd besproken en een gezamenlijke toekomststrategie werd opgesteld. Zo is er behoefte aan Europese coördinatie om het gebruik van actieve principes te standaardiseren.