Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
2 t/m 7 oktober
Power to the Pieper roept Wereldpieperweek uit
Om het internationale karakter van de pieper te vieren, roept Power to the Pieper vandaag de 'Wereldpieperweek' uit van 2 tot en met 7 oktober. De pieper is veel wereldser dan wij in Nederland soms denken.
De Wereldpieperweek is van 2 tot en met 7 oktober.
Wereldse smaken voor jong en oud
Tijdens de Wereldpieperweek staat elke dag een internationaal gerecht uit een ander land centraal. Het piepjonge testpanel, onder leiding van Masterchef finalist Naresh Ramdjas, proeft en raadt uit welk land het gerecht afkomstig is. Één ding verklappen we alvast: sommige kleintjes vinden de wereldse smaken net zo lekker als patat. De filmpjes hiervan komen elke dag online via de Facebookpagina van Aardappels.nl. De recepten zijn beschikbaar op www.aardappels.nl, zodat iedereen de piepergerechten ook thuis kan maken.
Het jonge testpanel.
Een oer-Hollands product?
Of het nu stamppot met worst, of gebakken aardappelen met boontjes zijn: piepers voelen als een Oer-Hollands product. Maar is dat ook zo? Nou, nee. Een reis over de wereld laat zien dat de aardappel veel veelzijdiger is. Je vindt piepers in bijna alle uithoeken van de wereld, gecombineerd met allerlei kruiden en bereid op vele wijzen. Van een tortilla in Spanje, hash browns in de Verenigde Staten, kentang blado in Indonesië, Thaise Massaman curry en natuurlijk ook Hollandse stamppot.
Proef de wereldsmaken
Feitelijk vind je in iedere keuken wel aardappelen. Dat is ook niet zo gek: de aardappel heeft in de jaren dat hij bestaat een lange wereldreis gemaakt. Oorspronkelijk geboren in de Andes, zo'n 7000 jaar geleden, reist de aardappel via veroveraars en handelaren van land tot land. Elke nieuwe stop op die reis, betekent een kennismaking met nieuwe culturen, smaken, toepassing en bereiding. En dat proef je! Toch? Het Wereldpieperweek-testpanel proef en oordeelt over de wereldpiepersmaken.
Elke dag proeven en raden deze kids de afkomst van één van de Wereldpierpergerechten. De hilarische films en gesprekken zijn van 2 t/m 7 oktober elke dag te zien via de Facebookpagina. De Wereldpieperweek is een initiatief van de Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO) en onderdeel van de Power to the Pieper campagne. De campagne wordt privaat gefinancierd door een grote groep leden van de NAO.