Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Jan Janssen, Mushroom Valley: "Schuren om te gaan glanzen"

Mushroom Valley wil paddenstoelensector stevig positioneren

Tholen - "Het zal schuren, maar dat is nodig om iets te laten glanzen", zei Jan Janssen, projectmanager van Mushroom Valley tijdens de aftrap van het platform dat zich wil stevig wil gaan positioneren in de paddenstoelensector. Ze starten op vanuit hun ankerpunt, gemeente Horst aan de Maas. In een straal van 50 km daaromheen bevinden zich talloze bedrijven die gelieerd zijn aan de paddenstoelensector en dat is mondiaal bekend. Mushroom Valley moet deze positie borgen en tot een hoger niveau brengen. Om dat te bereiken, moeten concurrenten gaan samenwerken. Slogan van Mushroom Valley is daarom: Let's built business together.


Voeden en samenwerken is het beeld dat Jan Janssen, projectmanager van Mushroom Valley schetst

Technologie
De groei van de paddenstoelenteelt in Europa stagneert maar op de wereldmarkt is een groei van 9,2% tot 2021 voorspeld. Dat biedt kansen voor bedrijven die diensten en producten in de periferie aanbieden. Volgens Mushroom Valley staat Nederland op nummer 1 op het gebied van kennis en technologie en ze wil ervoor zorgen dat Nederland die positie behoudt. De totale waarde van export aan techniek en kennis in de agrifoodbusiness wordt door FME, ondernemersorganisatie voor de technologische industrie, geschat op jaarlijks 15 miljard. Afgezet tegen de 85 tot 90 miljard aan agrarische handel is dat een aanzienlijke markt die aan belang zal toenemen, voorspelt Marcel van Haren, manager cluster Agri & Food van FME: "De toegevoegde waarde van technologie is veel groter dan die in de agrarische handel. Ik begrijp dat producenten soms wakker liggen van de export aan kennis en kunde naar het buitenland maar zolang de R&D-functie in Nederland blijft, zullen producenten daarvan blijven profiteren en hun positie kunnen versterken."


Deelnemers aan de Kick-off meeting waren te gast in Museum De Locht in Melderslo, een symbolische plek waar de rijke historie van de champignonteelt bewaard wordt

Opleiding
Mushroom Valley wil daarom fors inzetten op opleiding, kennis en promotie daarvan onder jongeren. Ooit was er een speciale opleiding voor champignonteelt en een proefstation en dat is nu een groot gemis. Ook heeft Mushroom Valley ketenpartners gezocht op het gebied van veredeling, grondstoffen, logistiek, technologie, productie, verwerken en verkopen. Binnen technologie zijn de meeste partners gevonden en daar zal het ook flink schuren. Frank Cornelissen van Limbraco Nederland is trekker van de technologieclub: "De onderlinge concurrentie is enorm en ik hoop dat we de stap naar samenwerking kunnen zetten. Dat kan ook omdat de markt groot genoeg is voor ons allen. Als bedrijven hebben we nu twee keer met elkaar om tafel gezeten. Dat is al heel bijzonder. Ik ben er niet ontevreden over."


Meiny Prins van Priva krijgt het boek Mushroom Signals overhandigd van schrijver Mark den Ouden. Het boek is een praktijkgids voor een optimale champignonteelt en wordt binnenkort vertaalt naar het Nederlands, Chinees, Pools en Russisch

Teloorgang
Is er een teloorgang van de paddenstoelenteelt in Nederland? Cijfers laten een dalende trend zien. Op de wereldranglijst staat Nederland nog op nummer 4 na China, Verenigde Staten en snel opkomend Polen. Het aantal teeltbedrijven daalde tussen 2000 en 2012 van 1500 naar 120. Schaalvergroting zet alsmaar door. "Over 5 jaar zijn er nog maar 50 - 70 bedrijven", schat Jan Janssen in. "Daarom is er behoefte aan een positief imago en aan ambassadeurs." Jan schetste ook kansen die er liggen. De consumptie van paddenstoelen in Australië ligt 3,5 kg per persoon. In Nederland ligt dat op 2,5 kg dus kijk naar hoe de Australiërs het vermarkten. Ook is er winst te behalen in diversificatie van het product (5000 soorten, 5 worden commercieel geteeld) en paddenstoelen hebben als vleesvervanger potentie (als champburger bij McDonalds?) en medicinale eigenschappen zijn een nog onontgonnen gebied (er zijn vergelijkingen met medicinale cannabis te trekken).


Projectmanager Jan Janssen van Mushroom Valley

Ontwrichtend
De angst voor verlies aan exportmarkt is iets dat schuurt. Nederland produceert 16,5 kg champignons per persoon en eet daar zelf 2,5 kg van op. Maar de trend om lokaal te produceren en zelfvoorzienend te worden, heeft zich ingezet en zal, geduwd door verstedelijking, aan belang toenemen, zei Meiny Prins van Priva. Ze was keynote spreker van de kick-off meeting van Mushroom Valley. Aan de hand van de grote wereldproblemen en ontwrichtende voorbeelden schotelde ze de belangstellenden een nieuwe toekomst voor. Technologie gaat de wereld redden is haar overtuiging. Veel bedrijven en instituten die zich niet aanpassen zullen het de komende 10 jaar niet redden. Tijdens deze ingrijpende veranderingen moeten bedrijven elkaar goed vasthouden, was haar indringende boodschap aan de partners van Mushroom Valley.


Zaal met deelnemers aan de kick-off meeting Mushroom Valley

Denkkracht
De bijeenkomst werd afgesloten met een Brain & Eat sessie. De deelnemers konden bij moderators terecht met hun ideeën over branding, educatie, innovatie, netwerk, big data en markt. Er is namelijk veel denkkracht nodig om de paddenstoelensector tot het hoogst mogelijke niveau te brengen.

Voor meer informatie:
Mushroom Valley
Jan Janssen 
St. Jansweg 20
5928 RC Venlo
T: +31 (0)85 489 6390 
M: +31 (0)6 5384 2161