Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Grote kansen voor gesneden AGF op lokale Afrikaanse markten

Het is alweer een jaar geleden dat FreshPlaza met Blue Skies eigenaar en oprichter Anthony Pile over de gevolgen van de Brexit sprak en de noodzaak van bedrijven om hun horizon te verbreden om de impact van deze ontwikkeling te minimaliseren. 

We spraken ook met Anthony´s zoon Hugh die onlangs bij het bedrijf is gestart als hoofd marketing en sales: "Brexit kwam voor veel mensen als een verrassing. Als bedrijf dat zaken doet op de internationale markt zijn wij voortdurend op zoek zijn naar nieuwe kansen," legt Hugh uit. "We deden dit altijd al maar door de Brexit zijn we hier ons nog meer op gaan richten."


"Onze klanten waarderen de hoge kwaliteit van ons fruit en het feit dat het met de hand gesneden en verwerkt wordt. Dankzij ons sterke wereldwijde netwerk kunnen we onze klanten over de hele wereld jaarrond fruit leveren."

Vers gesneden groenten en fruit jagen de AGF-sector momenteel aan omdat de moderne consument op zoek is naar gemak. Aangezien deze trend snel groeit op ontwikkelde markten zijn de mogelijkheden enorm. 



Azië
Azië is één van de nieuwe markten voor vers gesneden AGF en Blue Skies houdt deze markt dan ook nauwlettend in de gaten. 

"Het is niet de eenvoudigste markt om te betreden," moet Hugh toegeven. "Je moet heel goed weten hoe deze markt in elkaar steekt en wanneer en op welke manier je er producten aan kan bieden. Daarnaast heb je een sterke partner nodig. We hebben er momenteel mensen die voor ons de juiste partners en mogelijkheden in kaart brengen."

Hugh legt uit dat op deze markt de belangstelling voor e-commerce groot is maar dat de houdbaarheid hierbij wel een obstakel vormt. "We knoeien niet met onze versproducten die we oogsten wanneer ze optimaal gerijpt zijn en zelf snijden, verpakken en verkopen. We bekijken momenteel hoe we we hier vorm aan zouden kunnen geven."



Lokale markten

Blue Skies startte als fruitverwerker in Ghana maar heeft inmiddels locaties in onder meer Brazilië, Egypte en andere Afrikaanse landen en is in staat om zijn producten snel en overal ter wereld per luchtvracht te leveren. Hugh vertelt dat het niet ondenkbaar is dat het bedrijf in de toekomst meer centra dichter bij nieuwe markten in gebruik neemt. 

Ook de lokale markten waar Blue Skies zijn fruit inkoopt en verwerkt, bieden veel mogelijkheden. De middenklasse groeit en consumenten hebben er steeds meer interesse in gezonde voeding en gemaksproducten. Door op deze markten te groeien kan het bedrijf de impact van de Brexit beperken.

"We zijn bezig om onze merknaam op deze markten op te bouwen," legt Hugh uit. We verkopen veel van onze producten aan de Europese retail waar ze vervolgens onder huismerken verkocht wordt. Op een aantal markten zijn onze producten echter altijd al verkocht onder de naam Blue Skies en hier zijn we momenteel actief bezig om ons merk te promoten. 



"In januari hebben onze verpakkingen een nieuw ontwerp gekregen en we blijven investeren om ons aandeel op lokale markten te vergroten. Dit geldt niet alleen voor gesneden AGF maar ook voor sappen, een categorie die eveneens veel potentieel biedt. In Ghana en Zuid-Afrika verkopen we inmiddels al 20 verschillende soorten vers sap."

Blue Skies heeft ook een potentiële partner in de Verenigde Staten gevonden wat het mogelijk zou maken om ook hier producten op de markt te brengen, maar Hugh vertelt dat deze plannen nog in de kinderschoenen staan. 


Voor meer informatie:
Hugh Pile
Blue Skies
Tel: +44(0)1604 881230
Email: hugh.pile@blueskies.com
www.blueskies.com

Publicatiedatum: