Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Populariteit Italiaans knoflook in de lift

"De laatste twintig jaar zijn we er niet alleen in geslaagd om ons product in Italië te promoten maar ook daarbuiten. De laatste tien jaar is de populariteit enorm toegenomen. Nu is het van belang dat we de positie van ons product stabiliseren."



Met deze woorden luidde Neda Barbieri (op bovenstaande foto) onlangs een conferentie voor de lokale knoflooksector in. Barbieri is voorzitster van het Consorzio Aglio di Voghiera Dop en de bijeenkomst werd onder meer bijgewoond door de regionale landbouwcommissaris Simona Caselli en een aantal leden van het consortium. 

Bekijk het fimpje!


Het evenement vond plaats in het hoofdkantoor van het consortium Fondazione F.lli Navarra in Borgo delle Aie, in Voghiera (Ferrara). Luigi Fenati en burgemeester Chiara Cavicchi verwelkomden de genodigden. 


Groepsfoto: Commissaris Caselli en voorzitster Barbieri in het midden.

Het consortium telt ruim 30 producenten en bezit een areaal van zo'n 200 hectare. Twintig jaar geleden waren dit er nog maar 30. "We zijn nu één van de grootste producenten in de regio," meldt Barbieri.


Ettore Navarra

Ettore Navarra, producent en technisch coördinator, legt uit dat er veel werk verricht is om een gezond gewas te ontwikkelen nadat de sector eerder werd getroffen door ernstige problemen als gevolg van nematoden die zowel de opbrengsten als kwaliteit schaadden. 



"Als regionale fytosanitaire dienst hebben we meteen maatregelen genomen om dit probleem te bestrijden. We kwamen tot de ontdekking dat telers vaak geïnfecteerd plantmateriaal gebruikten. We hebben vervolgens een stappenplan ingevoerd: 1) testen, 2) bodemanalyse, 3) selectie plantmateriaal, 4) implementatie van de juiste teelt- en oogstmethoden," legt Maria Giovanna Curto uit. 


Emanuele Coletti (Aglio del Nonno)

Op deze manier is het de afgelopen vier jaar gelukt om alle gezonde gewassen in kaart te brengen. Volgens de richtlijnen bedraagt de minimum rotatie 5 jaar. Emanuele Coletti legt uit dat er eveneens een coöperatie is opgericht om leden te helpen hun positie te versterken. 



"Als afzonderlijke bedrijven boekten we te weinig vooruitgang. Door samen te werken, ook met overige regio's, hebben we retailers weten te bereiken en overwegen we nu zelfs de internationale markt te betreden."


Simona Caselli

"Jullie product is een symbool geworden en jullie mogen er trots op zijn dat het geen verdere bewerkingen nodig heeft. Jullie hebben niet alleen knoflook gepromoot maar ook de hele regio," drukte Caselli de aanwezige leden op het hart. 



"In Emilia-Romagna zijn 76.000 bedrijven actief. Alleen vorig jaar al kwamen er 9.000 bij. Hiermee worden 300.000 banen gecreëerd. Vandaar dat onze sector zo'n belangrijke rol speelt, evenals ieder ander goed lopend consortium."


Knoflookverwerking op het bedrijf Aglio del Nonno

Na het evenement, bezochten de gasten het bedrijf Aglio del Nonno en de faciliteiten van Mazzoni. Ook werd de datum van het twintigste Fiera dellÁglio di Voghiera bekend gemaakt, dat van 4 tot 6 augustus in Castello del Belriguardo zal worden gehouden.


Contact:
Aglio di Voghiera DOP
via Provinciale 15/B
44019 Gualdo di Voghiera (FE)
Email: info@agliodivoghiera.it
Web: www.agliodivoghiera.it
Publicatiedatum: