Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Feest aan de Hoge Geest: Daily Fresh Radish viert 25-jarig bestaan

Tholen - Ze houden wel van een feestje, John en Dennis Grootscholten van Daily Fresh Radish. "En als iedereen dit soort gelegenheden overslaat, doe je het niet goed", vindt John. Er werd daarom flink uitgepakt afgelopen vrijdag in de kwekerij in Naaldwijk. Met foodtrucks, en muziek, met 300 gasten en relaties en dat alles midden in de kas werd het 25-jarig bestaan van de kwekerij gevierd.



Bekijk de fotoreportage hier.

Daily Fresh Radish werd in 1992 opgericht. John werkte daarvoor zes jaar in loondienst bij een andere radijsteler. "Toen ik daar een paar weken liep dacht ik al – dit vind ik leuk, dit ga ik ook doen", vertelt hij. En zo geschiedde. Van een kleine kwekerij waar veel handmatig gewerkt werd is Daily Fresh Radish uitgegroeid naar een modern glastuinbouwbedrijf. Klanten konden er vrijdag genoeg van zien want het feest werd midden in de kas gevierd. "We wilden het jubileum op ons eigen bedrijf vieren", vertelt John. "In de loods zijn de meeste mensen al eens geweest. We wilden ze juist de kas intrekken. Dat is wat we doen, wie we zijn. En gek veel meer is het eigenlijk ook niet." Die nuchterheid karakteriseert het bedrijf. In die lijn past ook de keuze om voor het feest geen cadeaus te vragen. "We hebben niets nodig. We hebben alles al", vinden ze. Daarom werd gevraagd een donatie voor Team Westland te doen, die op 21 juni de Tourmalet gaan beklimmen om geld op te halen voor kanker. Dat leverde ruim 6.700 euro op voor Team Westland.



Broers
Ook kenmerkend voor het bedrijf is dat het gerund wordt door twee broers. Hoe is dat eigenlijk? Is dat nooit lastig geweest? "In 1995 kochten we een ander bedrijf op, op de locatie waar we nu zitten. Dat bedrijf was redelijk oud en bestond uit verschillende warenhuizen die allemaal aan elkaar geknutseld waren. Daar liep je niet tegen elkaar aan. De een in de ene schuur, de andere in de andere kas – je zag elkaar niet eens", vertelt John. "Maar toen we in 2000 nieuw gebouwd hebben, liepen we opeens allebei in dezelfde grote kas en in dezelfde schuur. Dat was wel even wennen." Besloten werd ondersteuning te zoeken om dit in goede banen te leiden en vervolgens een taakverdeling te maken. "Als je allebei dezelfde dingen gaat doen op je eigen manier, dan gaat 't niet goed. Nu doe ik een deel en doet Dennis een ander deel.. Je moet elkaar vertrouwen, jezelf er bewust van zijn dat je elkaar nodig hebt en dat je het samen doet. Dat de ander precies dezelfde motivatie heeft als jij. Dan vul je elkaar aan, dan versterk je elkaar. Zo werken we nu. Ik zou geen dag zonder 'm willen."

Soorten
"Er komt ook zoveel meer op je af dan 25 jaar geleden", vervolgt hij. "Het is in die zin een stuk ingewikkelder geworden. Met de registratie, de automatisering en de regelgeving. En de verkoop en de verpakkingen natuurlijk. Er komen plotse bestellingen binnen – de ene 5 colli, de andere 25 pallets en het liefste alles gisteren geladen. We kunnen niet toveren maar het moet soms wel. In de loods worden continu verpakkingen gemaakt. Twintig jaar geleden maakte we voor de veiling ook al deelbestellingen, maar nu zijn het veel meer verschillende verpakkingen." Een stuk of veertig, schat hij in. "Rode en witte radijs, witte punt en ijspegel. En dan krijg je om 9 uur een telefoontje dat er om half 10 een wagen komt laden met 164 colli en vijf verpakkingen. Dat is wel eens hectisch – maar dat is de topsport."

De afgelopen jaren zorgde die visie voor een gemiddelde groei van 5% per jaar. En, hoe vreemd het ook klinkt, voor de broers is verdere groei geen doel. "Vasthouden wat we hebben wel – maar vooral klanten tevreden stellen. Je kunt wel willen groeien en groeien, maar als dat ertoe leidt dat je geen tevreden klanten hebt, dan doe je het niet goed. Dat is voor ons het allerbelangrijkste."

Bekijk de fotoreportage hier.


Voor meer informatie:
Daily Fresh Radish B.V.
Hoge Geest 25
2671 LK Naaldwijk
John: 0031 (0)6 51 59 28 38
Dennis: 0031 (0)6 54 24 44 14
F: 0031 (0)174 64 10 79
E: info@dailyfreshradish.nl
www.dailyfreshradish.nl


Auteur: Andrea van den Hoven
Copyright: www.agf.nl
Publicatiedatum: