Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Eerste Franse bloemkolen op klok REO Veiling

Deze week werden de eerste bloemkolen van Franse oorsprong verkocht via de simultaan klokverkoop op de REO Veiling. Deze bloemkolen, geteeld door de Belgische en Franse REO producenten, zijn afkomstig van Noord-Frankrijk. "Onze kopers krijgen op deze manier vrij toegang tot Frans product. De bloemkolen zullen per 6 stuks in verschillende vormen van verpakking te verkrijgen zijn. De koper heeft de keuze tussen een nieuw ontworpen doos met hoekkaart, IFCO-kisten, houten kratten of EPS-kisten.", zegt Dominiek Keersebilck, commercieel directeur van de REO Veiling. De REO Veiling blijft inzetten op deze Franse producten en wil in het najaar een aantal typische winterproducten toevoegen aan haar klok assortiment.



Immers, Frankrijk is een belangrijke afzetmarkt geworden voor de REO producten. In 15 jaar tijd heeft de REO Veiling een omzetstijging van 35% op de Franse versmarkt verworven. Ongeveer 48% van de geëxporteerde groenten en fruit gaat richting Frankrijk. Dat is 1/5 van alle verse groenten en fruit die verkocht worden op de REO Veiling. Je kan dus stellen dat Frankrijk de tweede thuismarkt is geworden voor de Roeselaarse coöperatie. Het groeiende bevolkingsaantal en de afname van het eigen tuinbouwareaal in Frankrijk bieden kansen voor de REO Veiling. De investering in commerciële slagkracht en het bundelen van Frans product in Frankrijk zorgt er voor dat de REO Veiling meer en meer aanzien verkrijgt als een marktpartij die lokale toegevoegde waarde creëert. Het succes op de Franse markt is gestoeld op een volledige transparantie, eerlijke communicatie en een rigoureus kwaliteitsbeleid.

Daarnaast is de herkomst van het product een belangrijk koopmotief voor de consument. De consument koopt vandaag graag lokale producten en dat geldt zeker voor onze zuiderburen. Om aan deze consumentenvraag te voldoen werkt de REO Veiling samen met het Franse l'Union des Groupements de Producteur de Bananes de Guadeloupe et Martinique (UGPBAN). UGPBAN vertegenwoordigt meer dan 700 leden-producenten en organiseert zowel de productie als de oogst van hun bananen, het rijpen en verpakken tot en met de distributie en verkoop aan de eindklanten in Europa.

Nog meer inzetten op Franse versmarkt

"Essentieel is dat coöperaties van producenten in Frankrijk en Vlaanderen elkaar hebben gevonden om puur Frans product te vermarkten. De structuur en de organisatie van het partnerschip zijn zodanig opgesteld dat hetzelfde samenwerkingsmodel kan worden uitgerold over gans Frankrijk." zegt Dominiek Keersebilck. "De REO Veiling is ervan overtuigd het nog meer moet inzetten op de Franse versmarkt, maar het blijft onze gezonde ambitie om ook in andere Europese landen te gaan werken vanuit een lokale coöperatieve betrokkenheid met respect voor de eigenheid van de lokale productie en vanuit de sterkte om coöperatief samen te werken op het niveau van producentenorganisaties. Op deze manier kiezen we voor actieve marktbenadering. Vandaar dat de REO Veiling al geruime tijd werkt met een Franse commercieel medewerker, die de belangen behartigt van de Franse B-to-B klant. Gezien de sterke groei van de productbundeling in Noord-Frankrijk, trekt de REO Veiling in de komende dagen ook een Franse productmanager aan", besluit Dominiek Keersebilck.

www.reo.be
Publicatiedatum: