Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Rabobank: zonnige toekomst Nederlandse glasgroente

De toekomst van de glasgroentesector in Nederland ziet er zonnig uit. Dat constateert de Rabobank in hun visiebericht Glasgroente. "Wel zullen deze ondernemingen zich anders moeten organiseren, gedwongen door marktomstandigheden."

De markt voor groenten is letterlijk en figuurlijk gezond. Ondernemers hebben volop kansen om waarde toe te voegen, bijvoorbeeld op het gebied van kwaliteit, duurzaamheid, beleving en gemak. Een daadkrachtige organisatievorm is daarbij noodzakelijk, omdat de concurrentie ook niet stilstaat, ziet de Rabobank.

"De glasgroentesector is de afgelopen twee jaar hersteld van de moeizame periode tussen 2009 en 2014. Het rendement dat ondernemers realiseren is deels afhankelijk van factoren waarop zij geen invloed hebben, zoals het weer, energieprijzen en wisselkoersen. Ondernemers kunnen wel hun stempel drukken op verkoopmomenten, voorraadbeheer en marketing. Zeker wanneer ze hun krachten bundelen in doortastende organisaties."

Krachtige organisatievormen: drie typen ondernemingen

Glasgroentetelers met een krachtige organisatie kunnen zich beter wapenen tegen de hoge concurrentiedruk en soepeler inspelen op marktkansen. De Rabobank ziet in de glasgroenteteelt drie typen ondernemingen ontstaan in het komende decennium: het ondernemende collectief, de tuinbouw-corporate en de productspecialist.

1. Het ondernemende collectief van excellente productie-units
De komende jaren zal de producentenorganisatie uitgroeien tot een professioneel bestuurde onderneming met productie-units in gezamenlijke exploitatie. Centraal staat het assortiment en de dienstverlening die de productie-units samen aanbieden, niet het afzonderlijke product van de productie-unit of de individuele teler. De verkoop vindt centraal via één verkooploket plaats, vaak rechtstreeks aan (online) retail- en foodservicekanalen.

Kenmerken ondernemend collectief:

  • blinkt uit in productie
  • gezamenlijke exploitatie
  • openheid en onderling vertrouwen

2. De toonaangevende tuinbouw-corporate

De tweede ondernemingsvorm die zal opkomen is de toonaangevende tuinbouw-corporate. Deze grootschalige producent zal net als het ondernemende collectief nauw samenwerken met afnemers. Dit type bedrijf kan op verschillende manieren ontstaan, bijvoorbeeld door groei van een grootschalig teeltbedrijf of door fusies of overnames van verschillende teeltondernemingen. In tegenstelling tot de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk kent de Nederlandse glasgroentesector dit soort bedrijven momenteel nog niet.

Kenmerken tuinbouw-corporate:

  • elk seizoen een compleet assortiment
  • kritische massa om te investeren in kennis, logistieke systemen, ICT, marketing, duurzaamheid en nieuwe teeltsystemen
  • slagvaardigheid

3. De fabuleuze productspecialist

In de toekomst blijft er ruimte in de markt voor grote en kleine productspecialisten. Deze richten zich op niches, met extra aandacht voor onder meer variatie, beleving en medicinale producten. Productspecialisten profiteren van de voortdurende vraag naar gezonde, gemakkelijke en onderscheidende producten. Meestal zal het bedrijf een familieonderneming blijven, waarbij eventueel ook aandeelhouders en professionals van buiten een grotere rol gaan spelen. De producten en concepten van de productspecialist worden via diverse kanalen afgezet, zoals consumentenwebshops, verwerkers, (groot)handelaren voor speciaalzaken, horeca en supermarkten.

Kenmerken productspecialist:

  • profiteren van specifieke consumentenbehoeften
  • volop afzetmogelijkheden
  • weinig noodzaak om aan te sluiten bij collectief

Lees het hele visierapport hier.


Publicatiedatum: