Fotoreportage: Nederlandse AGF'ers op BIOFACH 2017

Tholen – Meer dan 100 Nederlandse bedrijven gaven acte de présence op de BIOFACH 2017. Net als in voorgaande jaren grepen veel bedrijven de beurs aan om hun noviteiten te showen. Handelsbedrijven in verse AGF-producten en telers(verenigingen) waren op één hand te tellen, bewerkte AGF-producenten waren er daarentegen legio. 'Free from' en superfoods zijn niet te stuiten en kurkuma is definitief het nieuwe gember. In deze fotoreportage komen productintroducties, nieuwe merken en alle debutanten aan bod.


De BIOFACH 2017 vond plaats van woensdag 15 tot en met zaterdag 18 februari en bood plek aan ruim 100 Nederlandse bedrijven.


FZ Organic Food toonde deze Hummus Chips van het merk Trafo. De chips is er in drie varianten: Paprika, zeezout en roosmarijn.


Een gemengd gezelschap in de stand van Bio4Pack. Van links naar rechts: Nick op den Buijsch (PaperWise), Yolanthe van de weg (Bio4Life), Arjan Klapwijk (Bio4Life), Peter van Rosmalen (PaperWise), Patrick Gerritsen (Bio4Pack), Emanuela Bardi (Taghleef), Yasar Türkogku (Bio4Pack), Ramaness Parasuramam (Free the Seed), Nathan Chidambaram (Free the Seed), Jeroen van Schendel (Bio4Pack). Links in de kast staan de nieuwe composteerbare fruitschaaltjes die vervaardigd zijn uit landbouwafval.


Sarah de Jong en Thomas Lindenhof van TerraSana met in de stellingkast achter hen de onlangs vernieuwde mediterrane lijn. Het bedrijf is sinds 2014 druk met het restylen van het assortiment.


Eén van de nieuwe producten van het merk BioToday: pannenkoekenmix rode biet.

 

BIO-Center Zann laat weten dat het Hollandse seizoen weer is gestart. "De eerste komkommers zijn weer gearriveerd". Op de foto: Robbin Lansbergen (2e), Astrid Rog (3e) en Bart Italie (4e).


Paul van Schijndel (links) in een geanimeerd gesprek bij Rhumveld Winter & Konijn. Rechts de Zuid-Afrikaan Bob Roux van Roux Pecans. Via exclusief distributeur Rhumveld Winter & Konijn levert Roux Pecans haar biologische pecannoten aan klanten in heel Europa.


Proost! Jan Groen (Green Organics, voorzitter BioNederland) met Bavo van den Idsert (directeur Bionext), Susanne de Raaij (Biobite) en Allard Bakker (De Groene Weg en penningmeester/secretaris van BioNederland).


Een groepsfoto bij Green Organics, met op de bovenste rij Edwin From, Gerard de Pee en Perry Leemans. En op de voorste rij: Jan Groen, Robbert Blok en Geert Peek. Jan: "We zijn weer heel blij met onze mooie stand in hal 9, het is al twee dagen erg druk en onze klanten weten ons goed te vinden."


Pantaree Pantitat en Onno Stienen van onoff spices! waren weer van de partij na een succesvol BIOFACH-debuut in 2016. "Onze onlangs geïntroduceerde oestersaus gaat ontzettend hard. De woksauzen zijn ook nog steeds een groot succes", aldus een tevreden Onno. Hij gaf wel aan dat de verkrijgbaarheid van diverse grondstoffen voor de nodige uitdagingen zorgt. "De ananas is bijvoorbeeld lastig, daarom is die saus nu en dan minder goed leverbaar."


Het verhaal achter Go Pure bij Yellow Chips kon op veel belangstelling rekenen. Vincent van Gorkom (midden) vertelt deze bezoekers alles wat ze willen weten over de biologische chips.GoPure introduceerde onlangs twee nieuwe varianten paprikachips en de bezoekers mochten ook proeven van GoPure organic natural crunch chips fennel: een crispy aardappelchips met een anijsachtig accent.


TRL international laboratories heeft naast een hoofdvestiging in Rotterdam, nog 32 andere laboratoria. Overal ter wereld kan het bedrijf samples innemen en analyseren en garandeert daarbij een korte doorlooptijd. Harm Janssens is het aanspreekpunt binnen TRL (niet op foto).


Teun Thönissen van Joannusmolen vertelde de bezoekers alles over de nieuwe snacks op basis van peulvruchten (waaronder kikkererwten). Joannusmolen is ook druk met de ontwikkeling van allerlei nieuwe producten voor baby's en kinderen.


Michaël Wilde van Eosta toont de 'kurkuma-pillendoos' uit de nieuwe productlijn Health Wonders. "We voeren campagne voor proactieve gezondheidszorg. Het is onzin dat de voedingsindustrie geen aandacht heeft voor gezondheid en dat de gezondheidszorg geen aandacht heeft voor voeding. De lijn bestaat uit diverse wortelgewassen met gezondheidsvoordelen. We nemen hiermee de communicatiestijl van 'Big Pharma' op de hak. In het doosje zit een authentiek ogende 'bijsluiter' met daarin onder meer twee recepten. Ga hiermee 'back to your roots', onze voorvaders gebruikten deze producten al."


Eerik Schipper van Control Union vertelt dat er veel belangstelling is voor TRACES, een nieuw systeem dat in april van start gaat. Daarbij gaan er nieuwe regels van kracht voor de import van biologische goederen.


Rob Drenth en Monique van der Meer-Ruhe laten bij Florentin proeven van de Hummus Pikant.


Marga Mooren van Wei4all en Venetka Agayn van InnoSo deelden een stand en maakten daarmee samen hun beursdebuut op de BIOFACH. Marga maakt verschillende producten op basis van wei en Venetka is gespecialiseerd in fermenteren. Hebben onder meer Wei4all Soup en Wei4all Powerful-soepen en biologische kokosdrankjes op basis van gefermenteerde kokos.


Arie Ermstrang van Baltussen Konservenfabriek. Met voor hem op de balie vier nieuwe kant-en-klare maaltijdschotels onder het merk Boon & Boon: Doperwten en Maïs in Surinaamse kerriesaus, Kikkererwten en Witte bonen in pittige tomatensaus, Kikkererwten in mediterrane saus en Witte en Bruine bonen in oriëntaalse ketjapsaus. Arie: "Dit zijn bonen in wereldse sauzen."


Donna Lao van Lao Integrated Farms is gevestigd in de Filipijnen en exporteert kokosnootsiroop naar de VS, Duitsland, Australië en Nieuw-Zeeland. Zijn bedrijf wordt ondersteund door het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse zaken.


Emad Ahmed van Organo Botanica produceert diverse notensoorten en gedroogde zuidvruchten (voornamelijk abrikozen). Zijn bedrijf is één van de drie biobedrijven die Pakistan rijk is. Zijn bedrijf wordt ondersteund door het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse zaken.


Max Aarts BV is in 90 landen actief. Het bedrijf heeft onlangs de BandAll-machine in gebruik genomen voor (on)bedrukte wikkelfolie om verpakkingen: 'branding by banding'. Luuk Wessels: "Zo ook 100% composteerbare folies."


Salud Foodgroup Europe is actief in de Texmex en brengt avocadoproducten en pitabrood op de markt. Joris van Hemen: "We verkrijgen avocadopuree uit Mexico en gesneden avocado uit Peru." Aan de industrie levert het bedrijf diepvriesverpakkingen van 3 kg, voor de retail in kleinverpakking.


De biologische zeewier van Seamore. I sea bacon is crispy en zoutig en smaakt naar spek na deze 2 seconde in olie te verhitten. I sea pasta is geschikt als smaakmaker bij pasta. Het zeewier is met de hand geplukt.


Ciske en Wim Stoker van Stoker Holland delen de stand met Ecobulbs. "Tezamen hebben we een mooi kleurenpalet", aldus Wim. De prijzen voor bio-appelen zijn redelijk stabiel, merkt hij op.



Roelant Komen, Jose Maria Cubero Parejo, Bareld Koolstra en James McCooe bij de stand van FairTrasa. Roelant: "Bio wordt steeds beter zichtbaar in supermarkten. De positionering is vele malen beter."



Marcel Rijkee en Kim-Quy Tran van Bravo Foods, dat onlangs is verhuisd naar Poortugaal. Zien met name de markt voor quinoa en chíazaden groeien. Presenteren hier hun biologische glutenvrije pasta op basis van rode linzen, boekweit en kikkererwten.


Arjan van den Bosse en Audrey Toumoulin van Buiteman B.V.. Presenteren een zoutje op basis van bieslook dat nu ook biologisch is gecertificeerd. Zien een groei in bio. Ook de verpakkingen zijn vernieuwd.



Bart Kwakernaak en Geert Vonk van Qrackers brengen koolhydraatarme crackers op de markt: dipperspecials en -preppers en seizoensspecials op basis van groenten. "We vervangen de granen door zaden", aldus Geert. "We blijven bij de basis. Door weinig ingrediënten te gebruiken hebben we een puur product."


Botanic Bites bv introduceert op deze beurs een volgende generatie vleesvervangers: een quinoaburger en een zeewierburger met sesam. Doreen Westphal heeft niet alleen de receptuur ontwikkeld; ook de verpakking heeft ze zelf ontworpen.


Joren Groo en 
Joost Boone van Nutland B.V.. "We gaan voor de healthy snack", aldus beide heren. "Men is weer bereid geld uit te geven en dat zien we terug in de afzet van onze noten en zuidvruchten."


Stephan Compagner en Katie Metz van High Quality Organics. Het bedrijf levert aan de industrie en haalt alle grondstoffen rechtstreeks van de bron. Denk aan: kurkuma- en basilicumpoeder. "Kurkuma is een groeimarkt", ziet Stephan.


Gert-Jan Hermsen van Verbruggen Juice Trading. Het bedrijf is actief in de handel en het blenden van fruitsappen.


Markus Paul Forster en Dwight van Rhee van MoringaGarden. Dwight: "Moringa is een superfood dat zijn weerga niet kent." Het bedrijf maakt gebruik van teelt op Tenerife. "Dat product is duurder dan bulk uit India, maar kwalitatief velen malen beter." De moringa is als thee en in tabletvorm verkrijgbaar.


Happy Coco is export op het gebied van kokosnoot. Het in Amsterdam gevestigde bedrijf produceert tonics, yoghurt, olie en dranken op basis van de King Coconut. Op de foto: Maurice Saber, Matthias Nitschke en Valentina Anzalone.

Klik hier voor de volledige fotoreportage.

Publicatiedatum: 20-2-2017
Auteurs: Vincent Verboom & Lenneke Pors-Schot
Copyright: www.agf.nl

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.