Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

AGF grootste drijver achter groei marktaandeel retail

De behaalde omzetten en marktaandelen in 2016 van de Nederlandse supermarkten zijn definitief bekend. Albert Heijn is dé winnaar en Discount is dé verliezer van 2016 volgens IRI. Marktleider Albert Heijn vergroot zijn marktaandeel het sterkst in 2016 en stijgt van 35,1% naar 35,4%. Opvallend is dat Hard Discount (Aldi/Lidl) voor het eerst sinds jaren marktaandeel verliest.




De marktaandeelverschuivingen komen tot stand op basis van sterk tegengestelde ontwikkelingen in de markt. De sterke opkomst van alternatieve aanbieders, waaronder de zogenaamde budgetstores en online retailers, zorgt voor een toenemende druk op het traditionele supermarktassortiment. Tegelijkertijd vernieuwen veel supermarktformules in 2016 met concepten die beter inspelen op het bewustere eet- en drinkgedrag van de Nederlandse consument. Vooral de verscategorieën drijven de totaalgroei in de markt en bij de winnende formules. Alle versgroepen laten een groei zien, maar Groente en Fruit zijn de grootste drijvers.

De totaalomzet van de Nederlandse supermarkten in 2016 bedraagt in totaal 36,1 miljard euro - een stijging van 0,5% ten opzichte van vorig jaar. Vorig jaar bevatte echter 53 weken; als de omzetontwikkeling met 52 weken van het vorige jaar wordt gekeken, resulteert een stijgingspercentage van 2,6%. Dat is iets hoger dan de groei van vorig jaar (+2,5%). Wel werd deze groei behaald met een ongekend hoog aandeel promoties: dit was de afgelopen 10 jaar nog nooit zo hoog.

Voor het eerst sinds jaren winnen Hard Discounters niet langer marktaandeel. Het aantal vestigingspunten stijgt minder sterk en het economisch klimaat verbetert, maar ook het innovatie- en promotiebeleid van service supermarkten lijkt zijn vruchten af te werpen om de afvloeiing naar Hard Discount een halt toe te roepen.


Publicatiedatum: