Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Robbert Leisink, The Grower Retail Connexion:

"Goede voornemens in januari gaan altijd gepaard met hoge zachtfruitconsumptie"

Tholen - De Fruit Logistica Hongkong en Berlijn, de Produce Shows in Londen, Amsterdam en New York, de Fruit Attraction in Madrid, de Macfrut in Rimini, de AGF Detail in Houten, de PMA's in Orlando en Santiago; stuk voor stuk beurzen waar The Grower Retail Connexion dit jaar aanwezig was om klanten en telers enthousiast te maken voor het Body and Brains-concept. "We hebben ontzettend goede feedback gehad op dit concept met hoogwaardig kwalitatief fruit in een innovatieve verpakking en met een logo dat de consument triggert. Medio januari 2017 kunnen we deze verpakking ook daadwerkelijk gaan leveren. We kunnen niet wachten", vertelt Robbert Leisink.



Importseizoen
Het huidige importseizoen van zachtfruit is volgens Robbert goed verlopen. "Het importseizoen voor blauwe bessen startte met hoge prijzen en we hebben eigenlijk geen echte prijsval gehad. Gedurende het hele seizoen waren er twee weken dat de verkoop stokte door de weersveranderingen, maar ook toen bleef de prijs redelijk op niveau. Ook toen gingen de programma's door, al bleef de daghandel toen even achter. Gelukkig hebben we het hele seizoen al de beschikking over een goede kwaliteit, smaakvolle bessen."

"Inmiddels is de vraag op een goed niveau en zitten we al ruim drie weken op hetzelfde prijsniveau. In januari en februari komen er grotere volumes uit Chili op de markt en dat geeft altijd een prijsdruk. Gelukkig worden er deze maanden veel acties gepland om de volumes weg te werken. Na nieuwjaar hebben mensen weer goede voornemens en gaan ze sporten en gezond eten en daar hoort ook zeker de consumptie van zachtfruit bij. De trend is naar meer gezonde snackmomenten gedurende de dag. Met het body&brains concept kan de retailer een extra bijdrage leveren aan de bewustwording van de consument van het belang om gezonder te eten/snacken.

"Met body&brains in het schap, snijdt het mes zo minstens aan 3 kanten", vertelt Robbert. "Met een bewustere consument, een retailer die hieraan bijdraagt en meer zachtfruitverkoop-plus komt het onszelf maar ook de sector ten goede. We constateren namelijk dat bij aanwezigheid van het body&brains merk in het schap, er ook meer zachtfruit van het huismerk wordt verkocht. Dit is natuurlijk een fantastische win-winsituatie."



Growers Packers is clublid van Planasa, de vermeerderaar van de Adelita- en Lupita-frambozen. "Wij hebben deze rassen - met een onderscheidende grootte, smaak en uitstalleven - jaarrond beschikbaar. Ondertussen hebben we zeer goede resultaten met de teelt van Adelita in Nederland, zowel in de kas als met buitenteelt onder kap. We zijn in gesprek met verschillende telers in Belgiƫ, Duitsland en Oostenrijk om ook in deze landen de frambozen te telen", vertelt Robbert. Het gros van het zachtfruit zet Growers Packers af binnen de West-Europese retail. "Blauwe bessen zijn er, mits tijdig gepland, altijd wel voldoende verkrijgbaar. Met frambozen heb je echter momenten dat er echt te kort kan zijn zoals in september en oktober. Met lokale Adelita teelt zien wij de mogelijkheid om deze tekorten in te vullen."

"We zien dat onze aanpak aanslaat met directe lijnen richting de retail, waarbij we transparant opereren en eerlijk zijn naar telers en afnemers. Daarbij werken we zo veel mogelijk samen met collega-bedrijven vanuit de intentie om elkaar sterker te maken. Uiteindelijk heeft de sector daar het meeste profijt van", concludeert Robbert. Het bedrijf doet er zelf alles aan om de kwaliteit hoog te houden. "Zeker 95 procent van alle pallets of het nu uit Spanje, Chili of Polen komt, inspecteren en proeven we zelf voor vertrek. De overige 5% van de pallets laten we door derden controleren, maar wel volgens onze criteria natuurlijk. Daarbij richten we ons op zowel smaak, uiterlijk en houdbaarheid. Dit levert automatisch betere resultaten op voor onze klanten en telers."

Ook voor 2017 liggen nog de nodige uitdagingen in het verschiet. "Zachtfruit behoort tot het duurdere fruit in het schap. Als leveranciers hebben we daarom met z'n allen de verantwoording om te zorgen dat de consument verwend wordt en tevreden blijft over zijn aankoop, want alleen dan blijft de consument zijn herhalingsaankopen doen en kunnen we verder groeien als sector. Het is altijd mogelijk om nog te verbeteren, ook al vind je zelf dat het het nog zo goed doet. Bijvoorbeeld in de koelketen kan vanaf de oogst tot in het schap zeker nog winst geboekt worden. Wij zijn er klaar voor om er opnieuw een mooi jaar van te maken en we verwachten dat er weer de nodige deuren open zullen gaan!"
 
Voor meer informatie:
Robbert Leisink
The Grower Retail Connexion
Venrayseweg 106C
5928 RH Venlo
Tel: 088-8885788
Mob: 31-620337349
sales@growerspackers.com
www.growerspackers.com