Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zweedse ICA gebruikt laserbranding

Labels door middel van lasers zijn geen nieuwe ontwikkeling binnen de sector, maar is wel nieuw voor Zweedse consumenten. De Zweedse keten ICA gaat in de komende maanden deze technologie toepassen om merken aan te brengen bij biologische avocado's en zoete aardappelen van zijn belangrijkste biologische leveranciers.

Peter Hägg van ICA is erg enthousiast over dit project dat volgens hem goed aansluit bij het biologische assortiment van de keten. Avocado's en zoete aardappelen zijn producten die bij uitstek geschikt zijn voor laserprinttechnologie, omdat stickers doorgaans niet blijven plakken op de buitenkant van deze producten. Met de lasertechnologie wordt nu extra verpakkingsmateriaal overbodig gemaakt. Ook kunnen consumenten nu net zoveel aardappelen of avocado's kopen als ze nodig hebben, omdat ze niet meer afhankelijk zijn de hoeveelheid per verpakking.

"We hebben een enorm assortiment in onze Zweedse winkels. We zouden graag onze consumenten een keuze willen geven uit zowel biologische als conventionele producten. Het verpakken van bijvoorbeeld biologische zoete aardappelen maakt de retailprijs echter te hoog. Het leidt bovendien tot verspilling, omdat de consument nu niet de vrijheid heeft om precies het aantal te kopen wat hij of zij nodig heeft. Er zijn daarom veel voordelen voor laserbranding en we hopen daarom dat dit een succes wordt," zegt Peter.

In Zweden is het aandeel van biologische producten in de totale AGF-omzet ongeveer 20%. Consumenten zijn zich goed bewust van de huidige issues rondom verpakkingen. De lasertechnologie wordt geleverd door het Zweedse bedrijf JBT Foodtech. De Nederlandse biologische exporteur Eosta labelt hiermee de groenten en fruit, die vervolgens direct naar ICA wordt gestuurd.



Volgens Peter besloot de keten voor minstens drie tot vier maanden de nieuwe laserbrand-methode te proberen. Daarna wordt geëvalueerd of de technologie ook toe te passen is op andere AGF-soorten. 

ICA zorgt via social media als Facebook voor voorlichting naar zijn consumenten toe. "Het is altijd lastig om informatie in 1.300 vestigingen tegelijkertijd te presenteren. Daarom werken platformen als Facebook erg goed om de consument te bereiken. Deze informatie wordt ook aan de consument gegeven door middel van dozen in de winkels, waarop de informatie staat vermeld. Deze dozen kunnen vervolgens door de klanten worden meegenomen om thuis te lezen," aldus Peter.

"Het is erg belangrijk dat we consumenten laten weten wat er zoal gebeurt in de winkels en waarom deze groenten- en fruitsoorten er anders uitzien dan de rest. Daarom zijn we de afgelopen week erg actief geweest in de media. We willen dat de consumenten hiervan afweten voor ze in de winkels komen, zodat ze niet voor verrassingen komen te staan."

Volgens Peter geven labels door middel van laserbrand-technolgie wellicht ook mogelijkheden voor groenten als paprika's, aubergines en meloenen.



"We hebben in de afgelopen jaren een geweldige omzet gedraaid met nieuwe rassen. Vorig jaar hebben we geprobeerd te werken met biologisch afbreekbare stickers voor biologische meloenen, maar dat werkte helaas niet. De stickers belandden toen overal in de winkel. Dat was erg jammer, want hierdoor moesten we teruggaan naar metaalachtige stickers voor een biologisch product. We zijn nu echter voorzichtiger geworden. We willen eerst afwachten hoe de nieuwe merktechnologie valt bij de consument."

Dankzij de laserbrand-labels wordt voedselverspilling verminderd en ook de verpakking geminimaliseerd. Al met al is dit economisch gezien in het voordeel van de biologische consument.

"Dit soort labeltechnologie heeft alleen maar positieve punten. Je vermindert het verbruik van plastic en ander verpakkingsmateriaal. Er is geen sprake van lijm of kleurstoffen. Het is beter voor het milieu en het is veiliger, omdat er geen kans is op rondslingerende stickers. Bovendien hoef je het label niet van het product af te peuteren," zegt Peter Hägg.

Nature & More
Paul Hendriks, verpakkingsexpert bij Nature & More, is erg blij met de nieuwe methode. "De meest duurzame vorm van verpakken is niet verpakken. Dat verkondig ik al jaren. Maar in de praktijk was dit moeilijk te realiseren in de supermarkt. Met Natural Branding wordt het nu een logische optie. Wij zijn blij dat ICA als koploper dit duurzame traject met ons in gaat. De groene consumenten zullen hier blij mee zijn, want uit onderzoek blijkt steevast dat zij heel negatief denken over plasticverpakkingen."

Nature & More verwacht veel plastic en energie te gaan besparen met Natural Branding. Zo verkocht Nature & More in 2015 725.380 pakjes avocado aan de Zweedse supermarktketen ICA. Hiervoor werd 217 kilometer plasticfilm gebruikt met een breedte van 30 centimeter. In kilo's gemeten is dat 2042 kilogram plastic. In CO2 gemeten komt dit neer op een autorit 1,3 keer om de wereld heen. Bovendien kan ook het gebruik van gebruikte kartonnen dozen en pallets flink worden ingeperkt, aldus Hendriks.



Voor meer informatie:
Peter Hägg
ICA
Tel: +46 (0)10 422 5252
Email: PeterHagg@ica.se
icagruppen.se
Publicatiedatum: