De consument kan concreet genomen op drie plekken consumeren: thuis, op locatie of onderweg. Deze drie kanalen zijn sterk in beweging en vloeien steeds meer in elkaar over. Het FoodService Instituut vatte de hoofdconclusies over de consument in deze kanalen samen.
Thuis: van traditie naar technologisch verbonden
Het woord 'thuis' heeft iets in zich van traditie. Thuis als kanaal is echter verre van traditioneel en ontwikkelt zich razendsnel onder invloed van technologische innovaties die ervoor zorgen dat we 24-uur per dag met elkaar zijn verbonden, ons (sterk) laten beïnvloeden door informatie en interactie en steeds hogere verwachtingen hebben als het gaat om beleving en service. Tijdens de crisis troefden foodretailers elkaar af op prijs, maar zagen tevens innovatieve, online (foodservice)concepten het licht. Zij winnen nu terrein, zeker bij de jonge consument. Thuis domineren gemak en genieten als consumptiemotief en staat de routinematige boodschappentrip onder druk.
Onderweg: focus op nieuwe doelgroepen
Eigenlijk is de foodservicemarkt voor de consument onderweg in Nederland piepjong. Afgezien van de traditionele wegrestaurants, kwam de markt pas goed op stoom in de eerste helft van de jaren '90. Anno 2016 vormen consumenten onderweg steeds minder een homogene doelgroep. De stereotype 'blanke snelwegman' is er nog steeds maar zijn marktaandeel krimpt. De onderweg consument van nu is veel meer dan in de jaren '90 een afspiegeling van de samenleving. De belangrijkste 'nieuwe' doelgroepen zijn vrouwen, pensionado's, alleengaanden, scholieren en globetrotters. Onderweg (op locatie) iets nuttigen, biedt flexgemak en is vaak functioneel. Dat maakt het belang van beleving op onderweg locaties niet minder belangrijk.
Op locatie: overzichtelijke beleving
De grillige consument dicteert een foodrevolutie in de horeca. Hij is grillig omdat de wereld turbulent en onzeker is. De onzekere consument zoekt buitenhuis een hedonistische eetbeleving die hem even doet ontsnappen aan de alledaagse realiteit. Hij zoekt steeds iets nieuws dat bij hem past. Dat mist zijn effect op de horeca niet. De eigentijdse consument denkt niet in kanalen. Predicaten als restaurant en lunchroom doen niet ter zake. Eten, drinken, beleven, daar draait het om. De consument schakelt simpel tussen Ikea-restaurant, sterrenzaak, foodfestival en hippe hotelbar. Wel vindt hij herkenbaarheid belangrijk. Hij wil in één oogopslag (op straat of smartphone) weten wat hem wacht. Daarom verdwijnen onduidelijke allemansvriendjes als middenklasse restaurants
Bron: FSIN



Abonneren
Vacatures
"Tweetende AGF'ers"
Top 5 - gisteren
- Fruitteeltvakbeurs Fructura opent na 4 jaar weer haar deuren
- Nog meer logistieke chaos verwacht deze zomer
- Uit de oude doos: 'De koolfabriek' van Blad en van der Vijver
- "Het Nederlandse en Duitse blauwe bessenseizoen zal drie weken eerder starten dan normaal"
- "We zullen de regulering aan aanbodzijde wel gaan merken op de paddenstoelenmarkt"
Top 5 - afgelopen week
- Surseance van betaling aangevraagd door ontwikkelaar eerste selectieve asperge-oogstmachine
- Fotoreportage ALV GroentenFruit Huis op Floriade
- AGF-groothandel Gebrs van Aarle viert zonnig 55-jarig jubileum
- "Hier is echt nog veel meer uit te halen"
- Greenyard haalt 90 miljoen euro op met vastgoedtransactie
Top 5 - afgelopen maand
- "Klokprijzen asperges en aardbeien onder de kostprijs"
- Groente- en fruitbewerkingsmachines, rollend materieel en inventaris van J.M. Levarht & Zonen B.V. in online veiling
- Wit-Rusland heft embargo op invoer van Europese groenten en fruit op
- Fortuna Frutos UK in surseance van betaling
- The Greenery behaalt positief resultaat over 2021, winstuitkering voor leden
Weer
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-19 McDonald's Taiwan stopt tijdelijk met serveren van Franse frietjes
- 2022-05-18 Burger King Japan biedt gedroogde noedelsnack in plaats van Franse frietjes
- 2022-05-17 Aantal foodtruckondernemingen sinds 2017 verdubbeld
- 2022-05-17 Horecaplatform lanceert marktplaats met overschotten en imperfecte producten
- 2022-05-17 McDonald's werkt aan volledig vertrek uit Rusland
- 2022-05-11 "We kunnen nu eindelijk ons pand in zijn volledigheid benutten"
- 2022-05-10 "Ready-to-eat aspergemenu door de brievenbus"
- 2022-05-10 "Teelt van sla in het restaurant"
- 2022-05-03 KFC Singapore stopt met verkoop van Franse frietjes en biedt nu wedges aan
- 2022-04-26 McDonald's Filipijnen serveert alleen kleine porties friet vanwege tekort
- 2022-04-25 Uitgekookt: "Onderzoek wijst uit: consument kiest alleen voor kant-en-klaar op niveau"
- 2022-04-22 Just Eat Takeaway.com verwerkte minder bestellingen in eerste kwartaal van 2022
- 2022-04-20 Zuid-Koreaanse hamburgerketen zoekt fritesleverancier buiten VS
- 2022-04-19 's Werelds langstlevende gorilla viert 65e verjaardag met fruittaart
- 2022-04-13 "Smart catering is de toekomst van bedrijfshoreca"
- 2022-04-12 Corona stimuleerde vooral in de horeca de online verkoop
- 2022-04-11 Limburgse asperges opnieuw groot succes in Zwitserland
- 2022-03-25 Britse McDonald's bevestigt tekort aan tomaten
- 2022-03-23 Burger King volgt de avocado-rage met hun Guacamole Crunch King
- 2022-03-21 "Eigenaren Franse sterrenrestaurants kijken uit naar de eerste Darlise-asperges"