Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Consumptieplekken continu in beweging

De consument kan concreet genomen op drie plekken consumeren: thuis, op locatie of onderweg. Deze drie kanalen zijn sterk in beweging en vloeien steeds meer in elkaar over. Het FoodService Instituut vatte de hoofdconclusies over de consument in deze kanalen samen.

Thuis: van traditie naar technologisch verbonden
Het woord 'thuis' heeft iets in zich van traditie. Thuis als kanaal is echter verre van traditioneel en ontwikkelt zich razendsnel onder invloed van technologische innovaties die ervoor zorgen dat we 24-uur per dag met elkaar zijn verbonden, ons (sterk) laten beïnvloeden door informatie en interactie en steeds hogere verwachtingen hebben als het gaat om beleving en service. Tijdens de crisis troefden foodretailers elkaar af op prijs, maar zagen tevens innovatieve, online (foodservice)concepten het licht. Zij winnen nu terrein, zeker bij de jonge consument. Thuis domineren gemak en genieten als consumptiemotief en staat de routinematige boodschappentrip onder druk.

Onderweg: focus op nieuwe doelgroepen
Eigenlijk is de foodservicemarkt voor de consument onderweg in Nederland piepjong. Afgezien van de traditionele wegrestaurants, kwam de markt pas goed op stoom in de eerste helft van de jaren '90. Anno 2016 vormen consumenten onderweg steeds minder een homogene doelgroep. De stereotype 'blanke snelwegman' is er nog steeds maar zijn marktaandeel krimpt. De onderweg consument van nu is veel meer dan in de jaren '90 een afspiegeling van de samenleving. De belangrijkste 'nieuwe' doelgroepen zijn vrouwen, pensionado's, alleengaanden, scholieren en globetrotters. Onderweg (op locatie) iets nuttigen, biedt flexgemak en is vaak functioneel. Dat maakt het belang van beleving op onderweg locaties niet minder belangrijk.

Op locatie: overzichtelijke beleving
De grillige consument dicteert een foodrevolutie in de horeca. Hij is grillig omdat de wereld turbulent en onzeker is. De onzekere consument zoekt buitenhuis een hedonistische eetbeleving die hem even doet ontsnappen aan de alledaagse realiteit. Hij zoekt steeds iets nieuws dat bij hem past. Dat mist zijn effect op de horeca niet. De eigentijdse consument denkt niet in kanalen. Predicaten als restaurant en lunchroom doen niet ter zake. Eten, drinken, beleven, daar draait het om. De consument schakelt simpel tussen Ikea-restaurant, sterrenzaak, foodfestival en hippe hotelbar. Wel vindt hij herkenbaarheid belangrijk. Hij wil in één oogopslag (op straat of smartphone) weten wat hem wacht. Daarom verdwijnen onduidelijke allemansvriendjes als middenklasse restaurants

Bron: FSIN
Publicatiedatum: