Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Rijkswaterstaat: "Merwedebrug moet zeker nog 30 jaar meegaan"

Het zal weinig mensen zijn ontgaan: de Merwedebrug bij Gorinchem was tussen half oktober en 9 december verboden terrein voor voertuigen zwaarder dan 3,5 ton. Marc Lentjes, projectmanager bij Rijkswaterstaat voor de verbreding van de A27 tussen Houten en Hooipolder: Dit was geen gemakkelijke beslissing voor mijn collega's binnen Rijkswaterstaat, maar wel een noodzakelijke."

Na verbreding A27 nog dertig jaar mee
In de plannen voor de verbreding van de A27 tussen Houten en Hooipolder staat dat er straks een nieuwe brug wordt aangelegd naast de huidige Merwedebrug. Deze nieuwe brug moet 100 jaar meegaan. Daarnaast is vastgelegd dat de huidige brug wordt hergebruikt en dat deze na de verbreding nog zeker 30 jaar mee moet kunnen. Rijkswaterstaat heeft de staat van de bestaande brug daarom tegen het licht gehouden. "Van stalen bruggen weten we dat na langdurig en intensief gebruik sterkteverlies optreedt door vermoeiing van het staal", legt Marc Lentjes uit. "Met de juiste gegevens kan met berekeningen worden vastgesteld wanneer een constructie kritiek wordt. Wat ook meespeelt, is dat de brug werd gebouwd in een tijd dat er veel lichter en minder verkeer over de A27 reed."

Gedetailleerd onderzoek
Rijkswaterstaat heeft - als voorbereiding op de verbreding van de A27 - in kaart gebracht hoe de brug ervoor staat. "Via een computermodel hebben we de verkeersbelasting afgezet tegen de levensduur van de stalen brug. Hoe lang kan de brug nog mee? Welke aanpassingen moeten we doen om ervoor te zorgen dat de brug na de verbreding nog dertig jaar veilig gebruikt kan worden?" Volgens Lentjes bleek uit die berekeningen dat er reden was tot zorg. "Daarom heeft Rijkswaterstaat extra inspecties laten uitvoeren op de brug zelf. Toen met metingen werd vastgesteld dat er haarscheurtjes in de draagbalken zaten, heeft Rijkswaterstaat al het verkeer zwaarder dan 3,5 ton verboden nog langer over de brug te rijden."

Reparatiewerkzaamheden
Rijkswaterstaat is druk bezig geweest met reparatiewerkzaamheden. Zo zijn de verbindingen inmiddels met stalen platen versterkt. Lentjes: "Hoewel de Merwedebrug er na de reparatiewerkzaamheden weer even tegen kan, zal de brug - wanneer deze voor de verbreding van de A27 wordt hergebruikt - ook op andere plekken versterkt moeten worden. Dit gebeurt in de periode dat de weg wordt verbreed."

Bron: Rijkswaterstaat
Publicatiedatum: