Britse food-to-go markt groeit met £5 miljard
Waarom groeit de food-to-go sector?
De groei van deze sector is vooral te danken aan het steeds drukkere leven van de consument. Lange werkdagen, gecombineerd met kortere lunchpauzes betekenen dat consumenten minder tijd hebben om te eten. Daarnaast neemt het woon-werkverkeer vaak ook veel tijd in beslag. Dit drukke bestaan leidt er ook toe dat consumenten er minder gestructureerde eetpatronen op na houden. Al deze ontwikkelingen dragen bij aan de groei van de food-to-go sector.
Kansgebieden in de sector
Er zijn 5 segmenten te onderscheiden in de Britse food-to-go markt volgens de analyse van het IGD: koffiespeciaalzaken, Quick Service Restaurants (restaurants met snelle dienstverlening), food-to-go speciaalzaken, kleine levensmiddelenzaken en tankstations, en supermarkten. Binnen deze segmenten zijn er verschillende kansgebieden voor bedrijven te identificeren. Het belangrijkste moment voor consumenten om onderweg eten te kopen is tijdens de lunch, volgens onderzoek van het IGD kocht maar liefst 70% van de food-to-go consumenten iets tijdens de lunch. Daarnaast is een snack het populairste doel van de on-the-go consument, gevolgd door de groeiende trend om onderweg te ontbijten.
Hoe kan de Ambassade helpen?
Het Landbouwteam van de Nederlandse Ambassade ondersteunt (MKB) bedrijven en kennisinstellingen die de Britse markt willen betreden of hun marktaandeel willen vergroten. Hiervoor wordt samengewerkt met Nederlandse kennisinstellingen, brancheverenigingen en innovatieclusters. Als u vragen heeft over zakendoen in het Verenigd Koninkrijk kunt u contact opnemen met Bas Harbers en Martijn Bergmans van het landbouwteam in Londen via e-mail: [email protected] of twitter @AgriLondon.
Bron: IGD / Agroberichten Buitenland