Het is een trieste realiteit voor alle Belgische automobilisten: we zitten elk jaar gemiddeld 44 uur met onze wagen vast in de file. Wat u in die 44 uur allemaal niet had kunnen doen in plaats van u achter het stuur druk te maken en de uitlaatgassen van uw voorligger in te ademen! Tijd met het gezin doorbrengen, gaan bijpraten met een vriend… We kunnen er niet om heen, mobiliteit in België zit op een point of no return. Het huidige model komt zwaar in ademnood. Wist u dat de snelheid waarmee we ons verplaatsen niet langer toeneemt, maar integendeel daalt door de verkeerscongestie? Dit schrijft Pieter Timmermans op de website van VBO, het Verbond van Belgische Ondernemingen.
Alarmbel
Hij vervolgt: "Daarom trek ik aan de alarmbel, maar tegelijk ben ik ervan overtuigd dat er oplossingen zijn, als men er maar de nodige middelen voor inzet. In een nieuwe editie van ons magazine REFLECT 'Mobiliteit – Klaar voor de revolutie?' en dankzij een enquête rond mobiliteit brengt het VBO de situatie in België volledig in kaart en schuift het een aantal oplossingen naar voor om een positieve (r)evolutie op gang te brengen in mobiliteit."
Mobiliteitsoplossingen ontstaan soms binnen de ondernemingen zelf, wanneer die op eigen initiatief maatregelen invoeren voor een meer flexibele mobiliteit, zoals een mobiliteitsbudget of telewerken. Verplaatsingen delen (door carpooling) en schonere wagens ter beschikking stellen, zijn nog voorbeelden van praktijken die de negatieve impact van verplaatsingen kunnen beperken.
Maar uit een peiling bij 200 werkgevers en 900 werknemers blijkt dat een courante toepassing van die innoverende mobiliteitsoplossingen op zich laat wachten. Nog geen 10% van de bedrijven gebruikt vandaag een mobiliteitsbudget, alternatieve aandrijfmethoden of carpooling. Maar over de toekomst laten de werkgevers zich positief uit: minstens 50% van de werkgevers denkt dat alle voorgestelde innovatieve mobiliteitsoplossingen in de toekomst ingang zullen vinden binnen hun organisatie. Een sprekend voorbeeld is de elektrische wagen: 80% van de werkgevers is ervan overtuigd dat hun wagenpark ooit voor 30% uit elektrische wagens zal bestaan. De werkgevers staan dus open voor nieuwe vormen van mobiliteit, maar wachten op een sterk signaal van de overheid in de vorm van fiscale stimulansen en van een kwalitatief hoogstaande infrastructuur en dienstverlening.
Interfederale visie nodig!
Om dat te bereiken, is dringend een interfederale visie op mobiliteit nodig. Dat wordt nog duidelijker als we bijvoorbeeld zien dat het ene gewest de toegang tot de Brusselse ring wil verbreden, en de andere hem net wil versmallen. De verspreiding van bevoegdheden remt de uitwerking van een coherent beleid af. Zo zit de fiscaliteit rond transport verdeeld over het federale en regionale niveau: de verkeersbelasting is een regionale bevoegdheid, terwijl de fiscaliteit van bedrijfswagens, brandstoffen en het woon-werkverkeer federale materie zijn.
Slimme kilometerheffing
Samen met de aangesloten sectoren heeft het VBO een globaal mobiliteitsplan uitgewerkt. Een van de voorgestelde oplossingen is een slimme kilometerheffing die geldt voor alle voertuigen op de weg. Die heffing zou variëren afhankelijk van tijd en plaats. Ze zou plattelandsbewoners niet benadelen, want die genieten een lager tarief (door het minder drukke verkeer in die zones).
Klik hier voor meer informatie en het hele artikel
Bron: VBO


Abonneren
Vacatures
"Tweetende AGF'ers"
Top 5 - gisteren
- Greenyard haalt 90 miljoen euro op met vastgoedtransactie
- "In de groentehandel is één ding zeker: alles wat binnenkomt moet er ook zo snel mogelijk weer uit"
- "Dit hardfruitseizoen richten we ons meer op herstellen dan groeien"
- Uniek potentieel, concept en receptuur van De Blauwe Bes ter overname
- "Nieuwe Fairtrade-regeling heeft averechts effect omdat er te Westers naar het probleem wordt gekeken"
Top 5 - afgelopen week
- Wit-Rusland heft embargo op invoer van Europese groenten en fruit op
- Adriëlle Dankier volgt Fred van Heyningen op als CEO Nature’s Pride
- "We kunnen nu eindelijk ons pand in zijn volledigheid benutten"
- Kalteraardbeien sluit definitief de deuren
- Aardappelgroothandel Landjuweel viert 100-jarig jubileum met relaties
Top 5 - afgelopen maand
- "Klokprijzen asperges en aardbeien onder de kostprijs"
- Groente- en fruitbewerkingsmachines, rollend materieel en inventaris van J.M. Levarht & Zonen B.V. in online veiling
- Staay Food Group verwerft aandelen Direct Fruit Services uit Houten
- Wit-Rusland heft embargo op invoer van Europese groenten en fruit op
- Fortuna Frutos UK in surseance van betaling
Weer
VBO België wil slimme kilomterheffing - ook voor auto's
44 uur per jaar in de file! Wat nu?
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-20 Vier landen inspecteren inmiddels tachograaf bij voorbijrijden
- 2022-05-19 Steunmaatregelen van de overheid behoedden de Belgische havens in 2020 voor de zwaarste gevolgen van de pandemie
- 2022-05-19 "Mondiale containervaart bevindt zich in de slechtste staat in 50 jaar"
- 2022-05-18 Seaspan op weg naar vloot van 200 schepen met twee miljoen TEU
- 2022-05-18 Vakbond wil versnelde invoer van tachograaf voor bestelwagens
- 2022-05-18 Air France-KLM tekent grote luchtvrachtdeal met Frans CMA CGM
- 2022-05-18 Andere aangifteprocedure voor luchtvracht Egypte
- 2022-05-17 Nieuwe elektrische trekkers en platformtrucks van Linde Material Handling
- 2022-05-16 94,1% van Spaanse AGF-export wordt per vrachtwagen vervoerd
- 2022-05-16 Spotprijzen 40ft containers zullen stabiel blijven
- 2022-05-16 Regering verplicht veerboten die Britse havens aandoen minimumloon te betalen
- 2022-05-16 Verhagen Transport verder als De Haas Road Transport
- 2022-05-16 Ketheltunnel dicht tijdens ochtendspits vanwege ziekmeldingen, inmiddels weer open
- 2022-05-16 Ministerie zet streep door Super EcoCombi
- 2022-05-13 Aantal vrachtvluchten neemt toe, maar hoeveelheid vracht neemt af
- 2022-05-13 Hapag-Lloyd: 52 cent nettowinst voor iedere dollar omzet
- 2022-05-13 Forse daling wachttijden haven Shanghai
- 2022-05-13 Lidl opent haar nieuwste duurzame distributiecentrum in Almere
- 2022-05-12 Nieuwe containerterminal in Egyptische havenstad Damietta
- 2022-05-12 Nieuwe cao voor buitendienst P&O Ferries