Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
René en Peter Bouman, FMI:

"We zien als niche-speler nog voldoende kansen"

Tholen - Limes, lemons & more. Zo omschrijven de broers René en Peter Bouman kort maar krachtig de kernactiviteiten van FMI. "Na enige interne veranderingen zijn we begin dit jaar met nieuw elan met een klein team verder gegaan. We hebben niet de ambitie om groot te worden, maar wél de beste in wat we doen! We willen onze functie als niche-speler de komende jaren graag verder uitbouwen."

Focus op overzee
Dat specialisme heeft de importeur dus gevonden in limes, lemons en een beperkt exoten assortiment. "Van zowel limes als lemons verwachten we dat de consumptie de komende jaren fors toeneemt", vertelt René. "We focussen ons op het overzeese pakket en daarmee kunnen we veel klanten bedienen. Import uit landen als Spanje en Turkije doen onze klanten veelal zelf en wij vullen het overzeese gedeelte in. Limes voeren we jaarrond uit Mexico en Brazilië en daarnaast willen we starten vanuit Colombia. Bij de lemons ligt de nadruk op het zomerseizoen. Daarnaast voeren we een selectief pakket exoten, zoals papaya's, vijgen, bramen, zoete aardappelen en gember, voornamelijk bestaande uit vliegtuighandel.''



Het klantenbestand van FMI bestaat uit groothandelaren, retailers en foodserviceklanten door heel Europa. "Veel klanten shoppen hun pakket bij elkaar en zoeken naar het beste aanbod van een product, dit aanbod hoeft immers niet altijd het goedkoopst te zijn. We hopen met ons specialisme een groter marktaandeel te veroveren door weliswaar kleinere volumes te verkopen, maar wel naar meer klanten", vertelt Peter. Of dat risicovoller is? "Bij een slechte markt misschien wel, maar je opent wel meer verkoopkanalen."

Gemiddeld goede verkoopprijs citroenen
Het afgelopen jaar is voor FMI goed verlopen. "De citroenenmarkt was tot de tweede week van augustus ongekend goed met marktprijzen aan het begin van het seizoen rond de 40 euro. Toen is de markt ingestort tot dumpprijzen toe en moesten de verwachtingen worden bijgesteld. Maar voor de Argentijnse telers is het nog altijd een goed jaar geweest en voor de gemiddelde verkoopprijs had vooraf iedereen getekend", constateert Peter. "Ook de markt voor limes trekt na bijna twee maanden van zeer slechte prijzen weer aan, dus wij zijn optimistisch."

Voor de toekomst zien de broers ook kansen om het biologisch assortiment uit te breiden. "Daarnaast leent een product als limes er zich ook goed voor om in combinatie met andere producten aan te bieden. Daar valt de komende tijd dus nog het nodige van te verwachten", vertelt René. Een klassieker is het eigen merk Royal Fresh, dat al twintig jaar bekend staat als duurzaam kwaliteitslabel. "De komende maanden zullen ook andere producten onder Royal Fresh worden verpakt, so stay tuned!"

Voor meer informatie:
FMI
Handelsweg 120
2988 DC Ridderkerk
Tel: 0180-745300
peter@fmibv.nl
www.fmibv.nl