Voedselbanken Nederland heeft een vernieuwde overeenkomst gesloten met supermarktketen PLUS. Die houdt in dat de bestaande samenwerking tussen de supermarktketen en voedselbanken geïntensiveerd wordt. Ook zijn de mogelijkheden voor donatie verruimd. In de samenwerking is vastgelegd dat PLUS haar huismerkleveranciers vraagt om producten ter beschikking te stellen, die niet meer geschikt zijn voor verkoop, maar nog wel voor consumptie. Dit zijn bijvoorbeeld producten met foutieve of beschadigde verpakkingen of etiketten of met een
houdbaarheidsdatum die te kort is om nog te kunnen verkopen.
Onderdeel van de hernieuwde samenwerking is ook, dat PLUS ondernemers actiever gestimuleerd en geholpen worden om de lokale samenwerking met de voedselbanken uit te breiden. Door de mogelijkheden voor donatie te verruimen en hierover duidelijk met de winkels te communiceren, kunnen er meer producten gedoneerd worden. Een goed voorbeeld hiervan is de mogelijkheid om vanaf nu ook vers vlees te doneren. Voorheen was dit wegens een aantal wettelijke bepalingen niet goed mogelijk.
"Dankzij deze structurele samenwerking kunnen we de voedselpakketten van veel klanten verrijken met waardevolle producten als vlees en verse groenten. Ook de PLUS huismerk artikelen zijn een welkome aanvulling om de 35.000 pakketten die we wekelijks maken, goed te kunnen vullen", aldus Willem van Prooijen, teamcoördinator voedselverwerving en bestuurslid Voedselbanken Nederland. Rowell Versleijen, directeur Logistiek van PLUS Retail en vanuit het PLUS Greenteam verantwoordelijk voor het thema 'een beter milieu': "Als PLUS staan we voor goed eten voor iedereen, elke dag. Goed eten weggooien, vinden we dan ook enorm zonde. Daarom helpen we onze klanten met verspillingstips, zorgen we ervoor dat we in de winkels zo slim mogelijk bestellen, en houden we onze voorraden op de distributiecentra scherp in de gaten. Maar ook wij hebben in onze organisatie te maken met producten die 'over' zijn. Daarom hebben we onze bestaande samenwerking met de voedselbanken nog eens tegen het licht gehouden om te kijken waar nog mogelijkheden voor verruiming zijn. Zo kunnen nog meer producten naar mensen, die dit hard nodig
hebben."
De voedselbanken maken wekelijks 35.000 voedselpakketten voor 88.000 mensen. Dat komt overeen met een vol PSV-stadion (met kinderen) en een volle Kuip (met volwassenen).



Abonneren
Vacatures
"Tweetende AGF'ers"
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- Wit-Rusland heft embargo op invoer van Europese groenten en fruit op
- Adriëlle Dankier volgt Fred van Heyningen op als CEO Nature’s Pride
- "We kunnen nu eindelijk ons pand in zijn volledigheid benutten"
- Kalteraardbeien sluit definitief de deuren
- Aardappelgroothandel Landjuweel viert 100-jarig jubileum met relaties
Top 5 - afgelopen maand
- "Klokprijzen asperges en aardbeien onder de kostprijs"
- Groente- en fruitbewerkingsmachines, rollend materieel en inventaris van J.M. Levarht & Zonen B.V. in online veiling
- Staay Food Group verwerft aandelen Direct Fruit Services uit Houten
- Wit-Rusland heft embargo op invoer van Europese groenten en fruit op
- Fortuna Frutos UK in surseance van betaling
Weer
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-20 Tesco introduceert Better Baskets-gezondheidscampagne
- 2022-05-19 Eigen loyalty-app voor supermarktondernemers
- 2022-05-19 Een op de vier Britten slaat maaltijden over vanwege inflatie
- 2022-05-18 Britten switchen van winkel en product vanwege hoge kosten voor levensonderhoud
- 2022-05-18 Na vijf jaar is het zover: supermarkt Lidl opent in Schuytgraaf, met veel groente en fruit
- 2022-05-18 Kosten gezinsmaaltijdbox jaarlijks gemiddeld €2.477
- 2022-05-18 Dirk stopt met TV-reclame en breidt uit met nieuwe winkels en Scan&Go kassa's
- 2022-05-18 Duurzaam Home Shop Center Albert Heijn Utrecht feestelijk geopend
- 2022-05-17 Tsjechische tak van Britse supermarktketen Iceland vraagt faillissement aan
- 2022-05-16 Lidl verhoogt minimum startloon in Duitsland
- 2022-05-16 Tesco wil e-commerceruimte opvullen met verhuur flexplekken
- 2022-05-13 Duitse Metro boekt nettoverlies van € 284 mln
- 2022-05-13 Delhaize lanceert abonnement voor thuislevering
- 2022-05-13 "Coop onder €60.000 gaat niet naar Plus"
- 2022-05-12 Spar betreedt Letse markt
- 2022-05-11 Markt voor e-commerce van levensmiddelen groeide vorig jaar met 15,8%
- 2022-05-11 Albert Heijn gaat voor duurzaamheid met 'Beter voor Natuur & Boer'-programma's
- 2022-05-11 Consumentenbond lanceert predicaat Groene Keuze
- 2022-05-10 Carrefour viert 30 jaar sinds eerste biologische product
- 2022-05-10 "Flitser overleeft niet zonder supermarkt"