Een maatschappij waarin elk individu de bewuste keuze kan én wil maken om een eetpatroon te volgen dat precies aansluit bij wat de individu nodig heeft. Het consortium Personalised Nutrition and Health, een initiatief van Wageningen University & Research en TNO, doet onderzoek naar technologie en kennis die nodig is om gepersonaliseerd voedings- en gezondheidsadvies op grote schaal mogelijk te maken. 'Advies op maat' helpt mensen gezond gedrag aan te leren en te behouden en heeft potentie voor de maatschappij in het voorkomen van welvaartsziekten als overgewicht en diabetes.
In het internationale consortium werken diverse wetenschappelijk disciplines met elkaar samen: van life sciences en gedragswetenschappen tot data-analyse en sensortechnologie. Partners van het consortium zijn Philips, Google Food, Menzis, retailbedrijven Albert Heijn en Jumbo, zuivelproducent FrieslandCampina, data provider PS in foodservice, ICT bedrijven Noldus Information Technology en SmartWithFood, en eHealth bedrijven VitalinQ Lifestyle Support, Sense Health , NIPED en Vital 10. Het consortium streeft ernaar de technologie en kennis om te zetten naar effectieve, gepersonaliseerde en wetenschappelijk onderbouwde producten en diensten die mensen helpen gezondere keuzes te maken in de aankoop, bereiding en consumptie van voedingsmiddelen. De producten en diensten sluiten aan bij wat mensen lichamelijk nodig hebben, maar passen ook bij hun persoonlijkheid en sociale omgeving.
Inzichten
Deelnemende partners kunnen met de inzichten uit het onderzoek bijvoorbeeld adviezen en boodschappenlijstjes op maat ontwikkelen of apps waarmee mensen hun gezondheid nauwkeurig in de gaten kunnen houden en waarmee ze gemotiveerd worden hun gedrag aan te passen. De grote hoeveelheid informatie die deze 'do it yourself'-metingen van consumenten opleveren, zijn ook te gebruiken om gezondheidseffecten van producten te onderbouwen of voor onderzoek naar voeding, gezondheid en gedrag. Partners door de hele keten, van telers en voedingsmiddelenfabrikant tot cateraar of retailer, kunnen hiermee waarde toevoegen voor hun consumenten en een bijdrage leveren aan een gezondere maatschappij.
Topsector Agri&Food
Het consortium Personalised Nutrition and Health is een langlopende publiek-private samenwerking binnen de Topsector Agri&Food en wordt afgestemd met andere meer fundamentele projecten op dit gebied die door bijvoorbeeld TIFN en NWO gefinancierd worden. Het onderzoeksprogramma bestaat uit deelprojecten van elk 2-3 jaar. Partners, zowel multinationals als mkb'ers, kunnen participeren in het gehele programma of delen ervan. Het programma is open voor nieuwe partners.
Bron: WUR



Abonneren
Vacatures
"Tweetende AGF'ers"
Top 5 - gisteren
- Fruitteeltvakbeurs Fructura opent na 4 jaar weer haar deuren
- Nog meer logistieke chaos verwacht deze zomer
- Uit de oude doos: 'De koolfabriek' van Blad en van der Vijver
- "Het Nederlandse en Duitse blauwe bessenseizoen zal drie weken eerder starten dan normaal"
- "We zullen de regulering aan aanbodzijde wel gaan merken op de paddenstoelenmarkt"
Top 5 - afgelopen week
- Surseance van betaling aangevraagd door ontwikkelaar eerste selectieve asperge-oogstmachine
- Fotoreportage ALV GroentenFruit Huis op Floriade
- AGF-groothandel Gebrs van Aarle viert zonnig 55-jarig jubileum
- "Hier is echt nog veel meer uit te halen"
- Greenyard haalt 90 miljoen euro op met vastgoedtransactie
Top 5 - afgelopen maand
- "Klokprijzen asperges en aardbeien onder de kostprijs"
- Groente- en fruitbewerkingsmachines, rollend materieel en inventaris van J.M. Levarht & Zonen B.V. in online veiling
- Wit-Rusland heft embargo op invoer van Europese groenten en fruit op
- Fortuna Frutos UK in surseance van betaling
- The Greenery behaalt positief resultaat over 2021, winstuitkering voor leden
Weer
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2018-11-30 Opleiding tot foodondernemer gestart
- 2018-11-29 "Een glimlach is goud waard"
- 2018-11-28 De stappen die bedrijven minimaal moeten nemen bij Brexit
- 2018-11-27 Laatste tickets EU Forum nog beschikbaar
- 2018-11-26 Experts voorspellen voedingstrends 2019
- 2018-11-23 Westlands JEM-id sleept OndernemersPrijs Haaglanden 2019 binnen
- 2018-11-22 Brexit-chaos maakt pond aantrekkelijk
- 2018-11-21 De impact van blockchain op de AGF-keten
- 2018-11-20 De vijfde strooigoed etiketten controle van N&S
- 2018-11-19 De Èchte Groenteman ondernemers delen 3 best verkopende maaltijden
- 2018-11-16 Brexit: May wankelt en het pond krijgt klappen
- 2018-11-15 Ontbijtje blockchain?
- 2018-11-14 Douane en brexit: "Kom in actie"
- 2018-11-13 How2change legt de nadruk op de digitale verslaving
- 2018-11-12 Intensievere samenwerking tussen ADN en VBW
- 2018-11-09 Challenge: #durftevragen aan Walmart
- 2018-11-08 Granot Avocado realiseert 100% nauwkeurige verzending met palletisation software van Zetes
- 2018-11-07 Goed voorbereid met de training Crisiswoordvoering
- 2018-11-06 Zuid-Koreaanse E-mart & LG Electronics ontwikkelen retail service robots
- 2018-11-05 “AGF-bedrijven denken wel na over opvolging, maar regelen te weinig”