Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Citrusbedrijven in Valencia werken samen aan eigen merk

De in Valencia gevestigde Brio Fruits, Germán Fuster en TresFrut zijn samen een project begonnen om sinaasappelen en clementines onder een gemeenschappelijk merk op de markt te zetten. De nieuwe merken voor clementines en sinaasappelen heten respectievelijk Mandarina de Valencia en Naranja de Valencia. 



"We bevinden ons nu in een periode waarin we het eerste contact met de markt zoeken. We kunnen nu al zien dat er vanuit een aantal supermarktketens interesse naar deze merken is," aldus Abel Alarcón van Brio Fruits. Alarcón is tevens de directeur van het project Naranja de Valencia.



"We zijn van mening dat eenheid kracht geeft. We zijn drie bedrijven met dezelfde opvattingen over kwaliteit en we kunnen samen een interessant project opzetten. De andere bedrijven zijn meer gefocust op de Spaanse markt en wij meer op de export. We hebben onder de drie bedrijven zeer goede mogelijkheden voor samenwerking," zegt Alarcón.

Brio Fruits richt zich met name op clementines, terwijl Germán Fuster zich heeft gespecialiseerd in sinaasappelen. TresFrut produceert beide citrussoorten. "Dit is een belangrijke stap, omdat het voor het eerst is er zoveel motivatie is om de krachten te bundelen. Dat is in deze sector erg ongebruikelijk. Op dit moment zijn we slechts met zijn drieën. We moeten zien hoe de toekomst uitpakt, maar het zou zomaar kunnen dat de sector zich steeds meer samen gaat bundelen," aldus Alarcón.


 
Brio Fruits komt oorspronkelijk uit Parijs. Daar hield het bedrijf zich bezig met de verkoop van groenten en fruit tot in 1969 in het bedrijf Banagrumes in de markt van Rungis werd geopend. In 1977 werd door Brio het huidige pakstation in Real de Gandía in Valencia geopend. Vanaf toen werden plantages overgenomen, zodat met een eigen productie er meer controle kon worden verkregen over de leveringsketen.



Israël als voorbeeld
"We hebben een areaal van meer dan 100 hectare aan citrus. Dit jaar hebben we een productie van 3.000 ton. Ook hebben we voor 12 hectare aan kersenbomen. We vullen ons aanbod aan met fruit van andere telers, hoewel het ons doel is om onze eigen productie zoveel mogelijk uit te breiden."



"We werken met clementine- en sinaasappelrassen die we "nobelen" noemen. Dit is citrus dat in de markt het meest wordt gewaardeerd, zoals onder andere Oronules, Clemenvilla, Nadorcott en Murcott. Wat sinaasappelen betreft werken we met soorten als Navelina, Salustiana, Sanguinelli, Lane Late, Powel en Valencia. We werken ook met teeltbedrijven voor Orri-mandarijnen, waarop we netten gebruiken om het fruit tegen hagel te beschermen. We zijn licentiehouders en betalen royalties voor deze beschermde citrussoort. We denken dat er een veelbelovende toekomst voor deze Israëlisch variëteit is. De productie van Orri-mandarijnen komt in Spanje ergens in de komende vier jaar neer op 50.000 ton."



Volgens Abel Alarcón stappen telers in Valencia af van rassenen met een groot productievolume, zoals de Clemenules in het geval van de clementines en de Navelina in het geval van sinaasappelen. In plaats daarvan worden andere rassen aangeplant of wordt er zelfs overgeschakeld op geheel andere fruitsoorten, zoals kaki's.



"Ik vind dat de sector moet blijven investeren in onderzoek naar zaken als nieuwe rassen en gewasbescherming. We kunnen hierbij Israël als voorbeeld aannemen. Dat is een erg klein land, maar met een ontzettend innovatieve mentaliteit. Dat blijkt uit de rassen die in de laatste jaren daar zijn ontwikkeld. De nieuwe Israëlische soorten behoren tot de meest lucratieve rassen op de huidige markt," legt hij uit.



Een seizoen met uitstekende kwaliteit
In het seizoen van vorig jaar ging ongeveer 25% van de productie verloren. Dit jaar herstelt het volume zich hier ietsjes van, hoewel er volgens Alarcón niet zoveel herstel is als aanvankelijk werd verwacht. De maten van het fruit van dit seizoen zijn erg klein, wat invloed zal hebben op het uiteindelijke volume. 

Hoewel het volume dus slechts iets zal toenemen, zal de kwaliteit wel uitstekend zijn. Er waren geen grote problemen in het productieproces. "Dit jaar gaat het fruit zoeter en sappiger zijn. We begonnen in tegenstelling tot vorig jaar met erg hoge Brix-waarden in de sinaasappelen. Wat kwaliteit betreft is dit een van onze beste jaren ooit en we hopen dat we hiermee een goede omzet gaan krijgen."





"De temperaturen bij onze exportbestemmingen zijn al aan het dalen, wat doorgaans zorgt voor een grotere vraag naar citrus. Ook helpt de lagere temperatuur tegen ongedierte," vervolgt Alarcón. 

"Dit is het eerste jaar waarin de citrussector niet in staat is geweest om de verspreiding van ongedierte volledig tegen te houden. Ook zien we steeds meer droge jaren. De oorzaak van beide problemen lijkt te liggen bij klimaatsverandering. We hebben nog nooit zo vroeg met de Navelina moeten beginnen als in dit jaar. Klimaatsverandering leidt tot vroegere seizoenen," benadrukt hij.



Brio Fruits exporteert voornamelijk naar Europa. Jaarlijks worden er echter steeds meer clementines naar meer afgelegen markten als Canada gestuurd. De voornaamste verkoopkanalen zijn groothandelsmarkten en retailers in het hogere marktsegment.

Voor meer informatie:
Abel Alarcón
Agrios Selectos S.L. (Brio Fruits)
T: +34 962 868 000
brio@brio.es
www.brio.es

Publicatiedatum: