Spaanse kakiproducent zoekt nieuwe afzetmarkten

De Spaanse Kakicoöperatie is goed voor 60% van de totale kakiproductie in het land. Vicent Masià Ortiz is voorzitter en eveneens directeur van Displafruit. Hij legt uit waarom deze fruitsoort zijn aandacht wist te trekken en geeft zijn mening over de actuele en toekomstige markt voor de kaki's, die een sterke groei doormaakt.



DisplaFruits hoofdactiviteit is het rijpen van bananen. "Negen jaar geleden besloten we om kaki's te gaan telen om onze bedrijfsactiviteiten te diversifiëren. We konden hierbij profiteren van onze contacten met vele Spaanse leveranciers en Europese retailketens om het fruit op de markt te brengen. We produceren en vermarkten kaki's, steenfruit en avocado's en we telen clementines die we aan handelaren verkopen," legt Vicent Masià uit. 


Vicent Masià, voorzitter van de Spaanse kakicoöperatie en directeur van DisplaFruit

November is een moeilijke maand voor kaki's
Vicente vertelt dat het seizoen van start ging met een tekort aan grote kalibers, hetgeen te wijten is aan de droogte. November is geen beste maand om kaki's te vermarkten aangezien het aanbod doorgaans groter is dan de vraag. In deze periode beschikken alle producenten in de sector over grote volumes. Eind november en begin december stabiliseert de markt weer. Het is dan ook gunstig voor de sector om bedrijven te hebben die vroeger kunnen beginnen met oogsten zodat de markt in deze periode niet vastloopt."



Het seizoen verlengen wordt moeilijk met slechts één ras
"Wij zijn één van die bedrijven waarvoor het seizoen eerder start, namelijk begin september. We zijn ook de laatsten die het seizoen afsluiten. Dit seizoen hopen we tot begin maart kaki's te kunnen leveren en we verlengen ons seizoen jaar na jaar," legt Masià uit.


Dit is echter geen gemakkelijke opgave als je afhankelijk bent van slechts één ras, de Rojo Brillante. "We starten het seizoen met de Tom Guash, die we op de vrije markt verkopen. De Rojo Brillante is naar onze mening het beste ras. Evenals andere coöperaties en instituten investeren we voortdurend in de ontwikkeling van nieuwe kakirassen, die over dezelfde eigenschappen beschikken als de Rojo Brillante."


Spaanse kakiproductie binnen twee tot drie jaar verdubbeld
Hoewel Masià erkent dat de aanvoer van kaki's in overeenstemming is met de vraag, waarschuwt hij dat de kakiproductie in rap tempo groeit, niet alleen in Valencia maar in heel Spanje. Momenteel bedraagt de totale Spaanse kakiproductie zo'n 320.000 ton. Masià verwacht dat dit volume binnen twee tot drie jaar zal zijn verdubbeld.



"We zullen onze afzetmarkten uit moeten breiden, willen we dergelijke volumes af kunnen zetten. "Het zou gunstig geweest zijn als de Rojo Brillante eigendomsrechten zou hebben zodat de productie van het ras gecontroleerd zou kunnen worden."



China biedt goede marktkansen voor kaki's in de toekomst 
Hoewel Spanje zijn kaki's momenteel hoofdzakelijk op de Europese markt afzet, neemt de export naar verre bestemmingen zoals Canada, Brazilië, de Verenigde Staten, Shanghai en Hong Kong eveneens toe, met name na het wegvallen van de Russische markt, waar 20% van de export afgezet werd.



"Als we er in slagen een handelsprotocol voor de export naar China te krijgen, zoals we dat ook hebben voor steenfruit en citrus, dan biedt deze markt ons veel potentieel. China is 's werelds grootste kakiproducent met een jaarlijkse productie van 3,8 mln ton. De consument op deze markt is dus goed bekend met dit product, wat gunstig is om binnen korte tijd een leveringsketen te kunnen bewerkstelligen," aldus Masià.




Voor meer informatie:
Vicent Masià Ortiz
DisplaFruit
T: +34 961750651
masia@displafruit.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven