DisplaFruits hoofdactiviteit is het rijpen van bananen. "Negen jaar geleden besloten we om kaki's te gaan telen om onze bedrijfsactiviteiten te diversifiëren. We konden hierbij profiteren van onze contacten met vele Spaanse leveranciers en Europese retailketens om het fruit op de markt te brengen. We produceren en vermarkten kaki's, steenfruit en avocado's en we telen clementines die we aan handelaren verkopen," legt Vicent Masià uit.
Vicent Masià, voorzitter van de Spaanse kakicoöperatie en directeur van DisplaFruit
Het seizoen verlengen wordt moeilijk met slechts één ras
"Wij zijn één van die bedrijven waarvoor het seizoen eerder start, namelijk begin september. We zijn ook de laatsten die het seizoen afsluiten. Dit seizoen hopen we tot begin maart kaki's te kunnen leveren en we verlengen ons seizoen jaar na jaar," legt Masià uit.
Dit is echter geen gemakkelijke opgave als je afhankelijk bent van slechts één ras, de Rojo Brillante. "We starten het seizoen met de Tom Guash, die we op de vrije markt verkopen. De Rojo Brillante is naar onze mening het beste ras. Evenals andere coöperaties en instituten investeren we voortdurend in de ontwikkeling van nieuwe kakirassen, die over dezelfde eigenschappen beschikken als de Rojo Brillante."
"We zullen onze afzetmarkten uit moeten breiden, willen we dergelijke volumes af kunnen zetten. "Het zou gunstig geweest zijn als de Rojo Brillante eigendomsrechten zou hebben zodat de productie van het ras gecontroleerd zou kunnen worden."
"Als we er in slagen een handelsprotocol voor de export naar China te krijgen, zoals we dat ook hebben voor steenfruit en citrus, dan biedt deze markt ons veel potentieel. China is 's werelds grootste kakiproducent met een jaarlijkse productie van 3,8 mln ton. De consument op deze markt is dus goed bekend met dit product, wat gunstig is om binnen korte tijd een leveringsketen te kunnen bewerkstelligen," aldus Masià.