Duitsland: Zekere toekomst voor Kaiser's Tengelmann
De Duitse supermarktketen Kaiser's Tengelmann is gered. Edeka neemt de keten over, waarna een deel ervan wordt overgedragen aan concurrent Rewe. Het nieuws werd bekend gemaakt door het persbureau DPA aan de hand van een brief van de directeur van Kaiser's. (distrifood.nl)
Tesco concurreert door middel van prijzenmatch
Tesco gaat de concurrentie met Aldi en Lidl aan door zijn prijzen gelijk te stellen aan duizenden huismerkproducten van de twee discountketens. Het bedrijf streeft ernaar om qua prijs en kwaliteit het eigen huismerk overeen te laten komen met minstens 60% van het assortiment van Aldi en Lidl. Het premium assortiment van Tesco zal echter niet onder het prijzenmatchplan vallen. (home.bt.com)
Aldi en Lidl verhogen bananenprijzen wegens zwakke pond
De discounters Aldi en Lidl hebben in de Britse supermarktsector de prijzen van een aantal basisgoederen als melk en bananen verhoogd. De reden hiervoor is de door de Brexit fors gedaalde koerswaarde van de Britse pond. Een tros bananen is met 6% in prijs gestegen van 68p (€0,80) gestegen naar 72p (€0,84), waarmee de prijzen overeenkomen met die van reguliere supermarkten. Volgens Aldi worden er nog steeds losse bananen voor 68p verkocht, maar zijn de per 1 kilozak verpakte bananen wel op deze manier in prijs gestegen. Daardoor beschouwt de keten zichzelf nog steeds als de goedkoopste in de sector.
Klik hier om meer te lezen op theguardian.com.
Lidl werkt aan Amerikaanse entree
Lidl is in de VS is op zoek naar leidinggevenden voor 20 supermarktvestigingen. Hieruit blijkt dat Lidl goed op weg is om zijn entree in de Amerikaanse supermarktsector te maken. Leidinggevenden staan in de management-hiërarchie onder de winkelmanagers en assistent-managers. Ze zijn verantwoordelijk voor het direct aansturen van de Lidl-stafleden. Hoewel leidinggevenden doorgaans aangenomen worden door winkelmanagers van lokale vestigingen, zei een woordvoerder van Lidl dat dit nu niet het geval is. (supermarketnews.com)
IGD: Food-To-Go-segment gaat significant toenemen
Volgens het IGD gaat het Britse food-to-go-segment in de komende jaren fors in waarde stijgen. Dit jaar is deze sector nog £16,1 miljard (€18,9 miljard) waard, maar met 2021 kan deze waarde toenemen tot wel £21,7 miljard (€25,4 miljard). De IGD zegt dat food-to-go-specialisten de schaal van hun onderneming hebben vergroot en in de komende jaren het snelst groeiende deel van de supermarktsector zullen zijn. Ook zullen supermarktketens in de komende vijf jaar hun food-to-go-assortiment uitbreiden tot een waarde van £1,4 miljard (€1,6 miljard). (esmmagazine.com)
Nieuwe online supermarkt in Sidney
Consumenten in New South Wales hebben een nu een nieuw online alternatief voor de gevestigde ketens Coles en Woolworths. De nieuwe online supermarkt The General Store is ontwikkeld door het bedrijf dat ook verantwoordelijk is voor Aussie Farmers Direct. De online winkel heeft een assortiment van 4.000 producten. The General Store wil zich onderscheiden met lage prijzen en honderden speciale aanbiedingen en producten die niet in reguliere supermarkten beschikbaar zijn. In het assortiment zijn onder andere verse AFF opgenomen van Aussie Farmers Direct. (foodmag.com.au)
Zuid-Amerika: Wisselvallig derde kwartaal voor Cencosud
De retailketen Cencosud S.A., die actief is in Chili, Argentinië, Brazilië, Peru en Colombia, heeft vandaag zijn resultaten voor het derde kwartaal van 2016 bekend gemaakt.
Klik hier om meer te lezen.
VS: Hoge winst in derde kwartaal Dollar Tree
Dollar Tree had in zijn derde kwartaal een winst die jaar op jaar meer dan verdubbeld is, in combinatie met lagere bedrijfs- en logistieke kosten. Naar aanleiding hiervan heeft de keten zijn verwachtingen voor het vierde kwartaal bijgesteld. De winst van Dollar Tree kwam in het derde kwartaal neer op $171,6 miljoen (€161,9 miljoen), terwijl dat in het jaar ervoor nog $81,9 miljoen (€77,3 miljoen). In het vorige jaar was sparke van extra kosten in verband met de overname van concurrent Family Dollar. (chainstoreage.com)
Voormalig Sainsbury's-CEO: "Supermarktprijzen stijgen met 5%"
De prijzen binnen de Britse supermarktsector zullen in de komende zes maanden met minstens 5% stijgen, aldus voormalig Sainsbury's-directeur Justin King. Volgens King zal na jaren aan stabiele prijzen er sprake zijn van inflatie. De daling in koerswaarde van de pond zal volgens hem verstrekkende gevolgen hebben voor de supermarktsector. (BBC)
Kroger moet minderen met gebruik van chemische stoffen
Kroger Co. is volgens een nieuw onderzoek een van de retailketens die het minst doet om het gebruik van chemische stoffen in te perken. Het onderzoek is uitgevoerd door een actiegroep die consumenten wil beschermen tegen schadelijke stoffen.
Klik hier om het artikel te lezen.
Rebranding Couche-Tard leidt tot meer winkelverkeer in Europa
Alimentation Couche-Tard Inc. heeft aangegeven dat het besluit om al zijn buurtwinkels in Europa onder het Circle K-merk te renoveren tot een onverwachts effect heeft geleid. Het winkelverkeer bij de Europese vestigingen is nu op een recordhoogte gekomen. (theglobeandmail.com)
Italië: Crai neemt Pellicano over
Gruppo Crai heeft de supermarktketen Pellicano overgenomen. De groep is van plan om de keten te heropenen met een vernieuwd merk, dat gebruik gaat maken van drie formats. Deze formats zijn een kleine buurtwinkel van tussen de 200 en 400 vierkanten meter, een traditionele supermarkt van tussen de 400 en 800 vierkante meter en een een klein aantal grotere supermarkten van meer dan 800 vierkante meter. De keten wordt verder uitgebreid door middel van franchise-licenties. Er is n al een winkel heropend onder het verbeterde merk, terwijl er voor 2017 nog zeven heropeningen in de planning staan. (igd.com)
Sainsbury's ondersteunt duurzame landbouw in Peruaanse woestijn
Klik hier om het artikel te lezen.
Frankrijk: Auchan opent eerste MyAuchan-vestiging
Auchan heeft zijn eerste A2 Pas-winkel heropend onder het MyAuchan-merk. Het nieuwe merk is onderdeel van een strategie om alle ketens van Auchan onder hetzelfde herkenbare merk van het bedrijf te laten opereren. De winkels zijn gericht op een food-to-go-assortiment en bevatten een eigen restaurant voor de consument. (igd.com)




Abonneren
Vacatures
"Tweetende AGF'ers"
Top 5 - gisteren
- Activiteiten Joko Impex per 1 juni overgenomen door N&K
- 'Ouderwets' gezellig op de jaarvergadering van VBT, LAVA en KDT
- Tomatenmarkt volop in beweging; gesprekstof genoeg op Global Tomato Congress
- "We zitten in de grootste crisis die de tuinbouw ooit heeft gekend"
- Nieuwe wet in Frankrijk voor duurzame verpakkingen
Top 5 - afgelopen week
- Surseance van betaling aangevraagd door ontwikkelaar eerste selectieve asperge-oogstmachine
- Fotoreportage ALV GroentenFruit Huis op Floriade
- AGF-groothandel Gebrs van Aarle viert zonnig 55-jarig jubileum
- "Hier is echt nog veel meer uit te halen"
- Greenyard haalt 90 miljoen euro op met vastgoedtransactie
Top 5 - afgelopen maand
- "Klokprijzen asperges en aardbeien onder de kostprijs"
- Groente- en fruitbewerkingsmachines, rollend materieel en inventaris van J.M. Levarht & Zonen B.V. in online veiling
- Wit-Rusland heft embargo op invoer van Europese groenten en fruit op
- Fortuna Frutos UK in surseance van betaling
- The Greenery behaalt positief resultaat over 2021, winstuitkering voor leden
Weer
Italië: Crai neemt Pellicano over
Aldi en Lidl verhogen bananenprijzen wegens zwakke pond
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-25 Kingfisher krijgt boost door verkoop 'kweek je eigen' planten
- 2022-05-25 Aldi zet de shopper centraal op de AGF-afdeling
- 2022-05-25 Geldschieters flitsbezorger Gorillas trappen op de rem
- 2022-05-25 Spar kondigt ruimschootse verdubbeling van verkooppunten in Nederland aan
- 2022-05-24 VK: CEO Rowe stapt op bij M&S
- 2022-05-23 Lidl doorbreekt omzetgrens van € 100 mld
- 2022-05-23 "Supermarkten zijn door inflatie ook genoodzaakt prijzen te verhogen"
- 2022-05-23 ACM geeft groen licht voor overname Plus-en Coopwinkels door Boni
- 2022-05-23 Lidl combineert winkels en appartementen in Brussel
- 2022-05-20 Tesco introduceert Better Baskets-gezondheidscampagne
- 2022-05-19 Eigen loyalty-app voor supermarktondernemers
- 2022-05-19 Een op de vier Britten slaat maaltijden over vanwege inflatie
- 2022-05-18 Britten switchen van winkel en product vanwege hoge kosten voor levensonderhoud
- 2022-05-18 Na vijf jaar is het zover: supermarkt Lidl opent in Schuytgraaf, met veel groente en fruit
- 2022-05-18 Kosten gezinsmaaltijdbox jaarlijks gemiddeld €2.477
- 2022-05-18 Dirk stopt met TV-reclame en breidt uit met nieuwe winkels en Scan&Go kassa's
- 2022-05-18 Duurzaam Home Shop Center Albert Heijn Utrecht feestelijk geopend
- 2022-05-17 Tsjechische tak van Britse supermarktketen Iceland vraagt faillissement aan
- 2022-05-16 Lidl verhoogt minimum startloon in Duitsland
- 2022-05-16 Tesco wil e-commerceruimte opvullen met verhuur flexplekken