Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Italië: Crai neemt Pellicano over

Aldi en Lidl verhogen bananenprijzen wegens zwakke pond

Duitsland: Zekere toekomst voor Kaiser's Tengelmann 
De Duitse supermarktketen Kaiser's Tengelmann is gered. Edeka neemt de keten over, waarna een deel ervan wordt overgedragen aan concurrent Rewe. Het nieuws werd bekend gemaakt door het persbureau DPA aan de hand van een brief van de directeur van Kaiser's. (distrifood.nl)

Tesco concurreert door middel van prijzenmatch
Tesco gaat de concurrentie met Aldi en Lidl aan door zijn prijzen gelijk te stellen aan duizenden huismerkproducten van de twee discountketens. Het bedrijf streeft ernaar om qua prijs en kwaliteit het eigen huismerk overeen te laten komen met minstens 60% van het assortiment van Aldi en Lidl. Het premium assortiment van Tesco zal echter niet onder het prijzenmatchplan vallen. (home.bt.com)

Aldi en Lidl verhogen bananenprijzen wegens zwakke pond
De discounters Aldi en Lidl hebben in de Britse supermarktsector de prijzen van een aantal basisgoederen als melk en bananen verhoogd. De reden hiervoor is de door de Brexit fors gedaalde koerswaarde van de Britse pond. Een tros bananen is met 6% in prijs gestegen van 68p (€0,80) gestegen naar 72p (€0,84), waarmee de prijzen overeenkomen met die van reguliere supermarkten. Volgens Aldi worden er nog steeds losse bananen voor 68p verkocht, maar zijn de per 1 kilozak verpakte bananen wel op deze manier in prijs gestegen. Daardoor beschouwt de keten zichzelf nog steeds als de goedkoopste in de sector.
Klik hier om meer te lezen op theguardian.com.

Lidl werkt aan Amerikaanse entree
Lidl is in de VS is op zoek naar leidinggevenden voor 20 supermarktvestigingen. Hieruit blijkt dat Lidl goed op weg is om zijn entree in de Amerikaanse supermarktsector te maken. Leidinggevenden staan in de management-hiërarchie onder de winkelmanagers en assistent-managers. Ze zijn verantwoordelijk voor het direct aansturen van de Lidl-stafleden. Hoewel leidinggevenden doorgaans aangenomen worden door winkelmanagers van lokale vestigingen, zei een woordvoerder van Lidl dat dit nu niet het geval is. (supermarketnews.com)

IGD: Food-To-Go-segment gaat significant toenemen

Volgens het IGD gaat het Britse food-to-go-segment in de komende jaren fors in waarde stijgen. Dit jaar is deze sector nog £16,1 miljard (€18,9 miljard) waard, maar met 2021 kan deze waarde toenemen tot wel £21,7 miljard (€25,4 miljard). De IGD zegt dat food-to-go-specialisten de schaal van hun onderneming hebben vergroot en in de komende jaren het snelst groeiende deel van de supermarktsector zullen zijn. Ook zullen supermarktketens in de komende vijf jaar hun food-to-go-assortiment uitbreiden tot een waarde van £1,4 miljard (€1,6 miljard). (esmmagazine.com)

Nieuwe online supermarkt in Sidney
Consumenten in New South Wales hebben een nu een nieuw online alternatief voor de gevestigde ketens Coles en Woolworths. De nieuwe online supermarkt The General Store is ontwikkeld door het bedrijf dat ook verantwoordelijk is voor Aussie Farmers Direct. De online winkel heeft een assortiment van 4.000 producten. The General Store wil zich onderscheiden met lage prijzen en honderden speciale aanbiedingen en producten die niet in reguliere supermarkten beschikbaar zijn. In het assortiment zijn onder andere verse AFF opgenomen van Aussie Farmers Direct. (foodmag.com.au)

Zuid-Amerika: Wisselvallig derde kwartaal voor Cencosud

De retailketen Cencosud S.A., die actief is in Chili, Argentinië, Brazilië, Peru en Colombia, heeft vandaag zijn resultaten voor het derde kwartaal van 2016 bekend gemaakt.
Klik hier om meer te lezen.

VS: Hoge winst in derde kwartaal Dollar Tree
Dollar Tree had in zijn derde kwartaal een winst die jaar op jaar meer dan verdubbeld is, in combinatie met lagere bedrijfs- en logistieke kosten. Naar aanleiding hiervan heeft de keten zijn verwachtingen voor het vierde kwartaal bijgesteld. De winst van Dollar Tree kwam in het derde kwartaal neer op $171,6 miljoen (€161,9 miljoen), terwijl dat in het jaar ervoor nog $81,9 miljoen (€77,3 miljoen). In het vorige jaar was sparke van extra kosten in verband met de overname van concurrent Family Dollar. (chainstoreage.com)

Voormalig Sainsbury's-CEO: "Supermarktprijzen stijgen met 5%"
De prijzen binnen de Britse supermarktsector zullen in de komende zes maanden met minstens 5% stijgen, aldus voormalig Sainsbury's-directeur Justin King. Volgens King zal na jaren aan stabiele prijzen er sprake zijn van inflatie. De daling in koerswaarde van de pond zal volgens hem verstrekkende gevolgen hebben voor de supermarktsector. (BBC)

Kroger moet minderen met gebruik van chemische stoffen

Kroger Co. is volgens een nieuw onderzoek een van de retailketens die het minst doet om het gebruik van chemische stoffen in te perken. Het onderzoek is uitgevoerd door een actiegroep die consumenten wil beschermen tegen schadelijke stoffen.
Klik hier om het artikel te lezen.


Rebranding Couche-Tard leidt tot meer winkelverkeer in Europa
Alimentation Couche-Tard Inc. heeft aangegeven dat het besluit om al zijn buurtwinkels in Europa onder het Circle K-merk te renoveren tot een onverwachts effect heeft geleid. Het winkelverkeer bij de Europese vestigingen is nu op een recordhoogte gekomen. (theglobeandmail.com)

Italië: Crai neemt Pellicano over
Gruppo Crai heeft de supermarktketen Pellicano overgenomen. De groep is van plan om de keten te heropenen met een vernieuwd merk, dat gebruik gaat maken van drie formats. Deze formats zijn een kleine buurtwinkel van tussen de 200 en 400 vierkanten meter, een traditionele supermarkt van tussen de 400 en 800 vierkante meter en een een klein aantal grotere supermarkten van meer dan 800 vierkante meter. De keten wordt verder uitgebreid door middel van franchise-licenties. Er is n al een winkel heropend onder het verbeterde merk, terwijl er voor 2017 nog zeven heropeningen in de planning staan. (igd.com)

Sainsbury's ondersteunt duurzame landbouw in Peruaanse woestijn
Klik hier om het artikel te lezen.

Frankrijk: Auchan opent eerste MyAuchan-vestiging
Auchan heeft zijn eerste A2 Pas-winkel heropend onder het MyAuchan-merk. Het nieuwe merk is onderdeel van een strategie om alle ketens van Auchan onder hetzelfde herkenbare merk van het bedrijf te laten opereren. De winkels zijn gericht op een food-to-go-assortiment en bevatten een eigen restaurant voor de consument. (igd.com)

Publicatiedatum: