Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
bezoekersrecord voor expoSE en expoDirekt

"Groei is voor ons niet het belangrijkste"

Tholen - De vorige week in Karlsruhe georganiseerde aardbeien- en aspergebeurs expoSE en afzetbeurs expoDirekt kende een bezoekers- en een standhoudersrecord. Beursorganisator Simon Schumacher verwachte niet dat dit zou lukken, maar het gebeurde toch. Hoe kan dat zo?

De Duitse aardbeiensector en de Duitse aspergesector zijn flink in ontwikkeling. Dat is ook te zien aan de Duitse vakbeurs expoSE, die zicht richt op beide sectoren. De beurs kende zowel een bezoekers- als standhoudersrecord. Dat het aantal exposanten groeit, was voor beursorganisator Simon ook een verrassing. "Tot oktober dachten we dat het niet zou lukken, maar toen zijn we toch van 425 naar 434 exposanten gegaan. We zien wel dat groei niet makkelijk gaat en dat is niet erg, want groei is voor ons absoluut geen doel. We zijn een speciale beurs. Wat we aanbieden is enerzijds beperkt, maar dat is ook juist de kracht", vindt Schumacher. "De bezoekers zijn heel gericht. Daar zetten we ook op in. We bieden een vakbeurs voor de zakelijke bezoekers." De expoSE wordt bovendien gecombineerd met de expoDirekt, gericht op het direct vermarkten van producten. "In Zuid-Duitsland en Zwitserland is het percentage directvermarkting heel hoog. Zo'n 30% van de aardbeien en 50% van de asperges worden door de producenten zelf afgezet."


Nederlandse asperge- en aardbeienkoninginnen om de beurs op te luisteren


Goed zaken doen in Karlsruhe

Marktontwikkelingen
De groei van de beurs wordt ook verklaard door de ontwikkelingen in de zachtfruitsector. "Het gebruik ervan stijgt en de productie ook – aardbeien, bramen, blauwe bessen", somt Schumacher op. "Dat zien we op de beurs. We richten ons officieel op aardbeien, maar omdat veel aardbeientelers ook blauwe bessen zetten, verbreden we naar het zachtfruit. En daarin speelt eigenlijk hetzelfde: met verschillende technieken wordt ingezet op vervroeging van de productie en verhoging van de kwaliteit. Beide zijn belangrijke voorwaarden om een goede prijs te kunnen vragen."

Doorontwikkeling van de beurs ziet Simon vooral internationaal. "Dit jaar hebben we 22% internationale standhouders. Ik schat dat 1/3 daarvan Nederlands is: de plantenkwekers en veredelaars bijvoorbeeld. We reiken de komende jaren de hand naar Franse, Spaanse en Italiaanse leveranciers. Ook zij leveren kwalitatief goed product, maar ze leveren nog niet in Duitsland. Wij zien de markt als één en denken dat er hier ook kansen liggen." Hetzelfde geldt voor de bezoekers: Simon zag al een toename van internationale gasten en verwacht hier meer van. De sector is in ontwikkeling. Maar nogmaals: groei is voor ons geen doel. We zijn er blij mee, maar we willen vooral de kwaliteit en doelgerichtheid op het huidige hoge niveau houden."


Verschillende presentaties op de beurs, onder andere over de ontwikkelingen in de markt.


Focus van de telers: vervroeging van de teelt en verbetering van de kwaliteit


Bekijk hier meer foto's van de beurs.

De volgende expoSE en de expoDirekt staan gepland op 22 en 23 november 2017 in de Messe Karlsruhe.

Voor meer informatie:
www.expo-se.de