Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ben Dor Fruits

"Jaarrond de betere supermarkten beleveren"

Het Israëlische Ben Dor Fruits heeft een breed scala aan fruitrassen ontwikkeld en levert aan telers over de hele wereld. Het bedrijf is gespecialiseerd in hard- en steenfruit. "We doen zaken met telers in 20 landen en testen ieder jaar 30 tot 40 nieuwe variëteiten. We proberen rassen te ontwikkelen die iets extra's te bieden hebben om onze toekomstige en bestaande klanten een reden te geven om te kiezen voor ons fruit. De smaak komt bij ons op de eerste plaats en we hechten ook grote waarde aan de kwaliteit en houdbaarheid. We classificeren de rassen aan de hand van families die over specifieke eigenschappen beschikken waardoor een constante aanvoer gedurende het seizoen gegarandeerd wordt," legt Ido Ben Dor uit.



Ben Dor bezit de kwekersrechten voor de ruim 700 rassen die het in zijn boomgaarden teelt. Het bedrijf streeft er naar in alle seizoenen fruit van de hoogste kwaliteit te leveren. Vandaar dat het behoefte heeft aan steenfruit dat over dezelfde uiterlijke en innerlijke kenmerken beschikt en geteeld kan worden op alle mogelijke plaatsen op aarde en in veel verschillende klimaten.

"We willen het gehele jaar door de betere supermarkten beleveren zoals Marks & Spencer, Morrisons en Tesco. Om deze reden produceren we zelf in de zomermaanden in Israël en nemen we in het winterseizoen fruit af bij telers op het zuidelijk halfrond."

Ido Ben Dor legt uit dat er om een seizoen lang te kunnen leveren minimaal 20 rassen per fruitsoort nodig zijn, waarbij de rassen om de twee weken wisselen. "Nectarines en pruimen kunnen niet zo lang bewaard worden als appelen en peren. We oogsten een specifiek ras twee weken lang waarna het fruit twee weken onderweg is naar zijn bestemming. We zijn in staat dit 7 maanden lang vanuit Israël te doen vanaf april/mei.

Europese telers zijn de grootste concurrenten van Ben Dor omdat zij in het voordeel zijn op het gebied van kosten en afstand. "Wij moeten concurreren op kwaliteit. Onze productie en logistieke kosten zullen altijd hoger zijn dan die van Europese producenten. Wij moeten onszelf dus op andere manier onderscheiden. Vandaar dat we ons richten op de high-end retailmarkt. We willen onze klanten jaarrond fruit van een constante, hoge kwaliteit leveren," vervolgt Ido Ben Dor.

 


 
Producten
Ben Dor ontwikkelt onder meer abrikozen, rode nectarines en watermeloenpruimen. Het productaanbod varieert van zwarte abrikozen tot 'aromacots', een aromatisch, zoet abrikozenras. Het bedrijf teelt ook steenfruitrassen met rood vruchtvlees die over betere smaakeigenschappen beschikken en bovendien gezonder en langer houdbaar zijn. Onze watermeloenpruimen zijn goed ontvangen op de binnenlandse markt. Deze speciale pruim dankt zijn naam aan zijn groene schil en rode vruchtvlees. Over het algemeen worden watermeloenpruimen verkocht voor prijzen die tweemaal hoger zijn als voor gewone pruimen."


 
Een ander innovatief product is het appelras Odem Galina, dat minder koude uren nodig heeft dan andere appelrassen. Voorheen was het in Israël niet mogelijk rode appelrassen te telen. Na 25 jaar onderzoek is Ben Dor er in geslaagd het rode ras Odem Galina te ontwikkelen dat geteeld kan worden in regio's met minder dan 200 koude uren. Het seizoen van de Odem Galina start twee maanden voordat Europese appelrassen op de markt komen waardoor het nieuwe ras interessante exportmogelijkheden biedt. De appel wordt momenteel in warme regio's geteeld, samen met overige nieuwe appelrassen zoals Avital , Bental and Pink Crunch.

Ben Dor is onlangs gestart met de teelt van avocado's en is van plan om meer faciliteiten in Europa op te zetten. 


 
Erkende telers
Telers in Zuid-Afrika en Chili zijn gecertificeerd om de Ben Dor rassen te telen. Het bedrijf geeft hen advies over de beste teeltmethoden. Aangezien alle rassen eigendom zijn van Ben Dor kan het bedrijf de productie nauwkeurig beheren om overaanbod te voorkomen. "We doen ons best om de prijzen van onze producten zo gunstig mogelijk te maken zodat telers goede inkomsten hebben."

Het bedrijf werkt samen met telers omdat het anders niet in staat is aan de vraag op de Israëlische markt te beantwoorden. "Eén van onze meest veelbelovende, nieuwe producten zijn nectarines met rood vruchtvlees, de zogenaamde nectargranaten, die over een goot marktpotentieel beschikken. In Israël zijn zij al een groot succes en ook in het Verenigd Koninkrijk zijn ze goed ontvangen. Momenteel zijn onze volumes echter ontoereikend om de Britse retail te beleveren. We hebben wel voldoende materiaal om aan erkende telers in Italië en Spanje te kunnen leveren."
 

 
Kwekerij
Eigenlijk is Ben Dor Fruits een kwekerij. Het bedrijf bezit een areaal van een 350 hectare in Israël. Buitenlandse telers bezoeken de kwekerij om kennis te maken met de diverse rassen en teeltmethoden. Vervolgens kunnen zij de rassen op hun eigen locatie testen.

Volgens Ido Ben Dor zijn klimaat en hoogteligging bepalend voor het selecteren van geschikte rassen. "Zelfs in Israël is er een duidelijk verschil tussen de nectarines die op zeeniveau worden geteeld en die op een hoogte van 400 tot 600 meter groeien, waarvan de kwaliteit beter is. Verder spelen ook factoren als neerslag, ziekten en luchtvochtigheid een rol." 


 
Het introduceren van nieuwe fruitsoorten is de grootste uitdaging. Soms zijn telers terughoudend om een nieuw ras uit te testen en duurt het even voordat het doorbreekt op de markt. De watermeloenpruimen van Ben Dor hadden drie jaar nodig om de consument voor zich te winnen. "Smaak, kwaliteit en houdbaarheid staan bij ons voorop. Zodra de consument een smaak herkent, zal hij het product opnieuw kopen. De volumes watermeloenpruimen zijn gestegen evenals de prijzen."

Bezoek www.bendorfruits.com voor meer informatie.
Publicatiedatum: